Hoi allemaal, Ik wil graag eens proberen om een vioolhals voor een eenvoudige fiedel te maken. Dit gewoon om eens te kijken of ik (tegenwoordig) het benodigde geduld en talent voor zoiets heb. De doelstellingen voor de rest van de viool kan ik dan bij altijd aanpassen naar de opgedane ervaringen, indien tenminste enigszins geslaagd. Het traditionele halsmateriaal is naar lezen esdoorn. Een mij gesuggereerd redelijk alternatief is beuken. Natuurlijk kan ik hiervoor naar de houthandel, maar in dit stadium zou ik het leuker vinden om een blokje hout te gebruiken wat niet speciaal voor dit doeleinde is gekapt. Nu blijkt dat er links en rechts specifiek beuken (en soms esdoorn) wordt aangeboden als openhaardhout. Naar verluidt gedroogd, gehard en van de juiste maat, zie bijvoorbeeld deze advertentie op marktplaats . Dus ik ben gewoon benieuwd: zou dat werken: Beuken? Ovengedroogd? Gehard (wat is dat eigenlijk?) Ik ben niet op zoek naar het beste van het beste, maar wel naar een leuk opstapje om eens wat te beginnen. Als je nog een andere bron van weeshout weet, of andere tips hebt om de handen eens uit te testen, hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Uit je brief begrijp ik dat de rest van de viool er nog niet is. Tenminste, als ik je onduidelijke formuleringen goed begrijp. Waarom begint een mens met de hals? Zit daar ook niet een krul aan vast? En waarom beuken, het allersaaiste hout? Speelgoed placht men van beuken te maken, maar violen niet. Het is wel opmerkelijk dat er bij jouw brief ook reclames verschijnen van..brandhout! Als je de behoefte gevoelt je handen eens te testen, dan zou ik beginnen met een eenvoudig locomotiefje of een paardje,van beukenhout, al of niet gehard. Een viool is toch wel iets van een andere orde. :/
Als ik het me goed herinner is er wel eens een onderwerp hier op dit forum besproken wat ging over het snijden van een krul. Om geen duur hout te hoeven kopen werd er dan begonnen met zoiets als een simpel vurenhouten blokje, wat nog wel eens in de afvalbak van een bouwmarkt ligt. (Volgens mij was het Remi, die eens een poging wilde wagen). Het probleem daarmee is, dat vurenhout –en ook beuken- zich totaal anders gedraagt dan een mooi stukje niet al te gevlamde esdoorn. (Hoe meer vlam, des te moeilijker te bewerken!) Door de keuze te laten vallen op een andere houtsoort van twijfelachtige oorsprong, wordt het er alleen maar moeilijker van. Nu vind ik de kritiek van Liuwe, dat men doorgaans geen violen van beukenhout maakt wel terecht, maar het ging hier om een hals en naar ik mag aannemen met een krul eraan vast. Typerend dat er advertenties getoond worden over openhaardhout e.d. bij dit onderwerp! Zegt ook het een en ander! Ik zou toch echt gaan voor een stukje niet al te gevlamde esdoorn, dat kost bijna niets. Voor zo'n €10,= heb je al een eenvoudig halsblok en dat is al goedkoper dan een zak brandhout van € 12,50!! Ik zou daarom de website van ProArte eens bezoeken, de catalogus downloaden, saven op je eigen PC en een stukje hout bestellen. Kijk dan gelijk of er nog meer mee besteld moet worden (gereedschap?), want dan kan het in een keer mee! Erratum: de advertenties lijken zich soms aan te passen!
Ah, ik dacht al even dat ik tot tweemaal toe op mijn vingers werd getikt voor de bijgevoegde link (die overigens puur ter illustratie was), maar inderdaad: de Google ads passen zich 'gewoon' aan naar de context van de pagina-inhoud. Mooi spul, niet..? Bedankt voor het advies voor de houtkeuze. Inderdaad had ik het puur over de hals. De suggestie voor beuken als alternatief had ik uit Ronald Roberts' boek over de trapezoïde viool van Savart, wat overigens een interessant ontwerp is voor mijn eenvoudige doelstellingen. Dat verklaart dan misschien ook weer wat beter waarom ik met de hals wil beginnen: zowel een sigarenkistviool als een Stradivarius heeft een hals nodig, dus na het maken daarvan kan ik vanzelf beter bepalen wat voor instrument er binnen mijn vermogens ligt. Maar alles daar tussenin houd ik als optie open. En ja @liuwe, de hals is met de sleutelkast uit één stuk gesneden met de krul, al vermoed ik dat je dat al wel wist ;-) En de krul is wat mij betreft het eindexamen dat bepaalt of en hoe ik met de rest door zal gaan. Esdoorn it is then. Toch maar eens naar Antwerpen dan... (Bestellen is leuk, maar ik ben toch nooit thuis als het aankomt. En Antwerpen is ook altijd leuk niewaar )
Dan sluit ik me toch maar weer aan bij Frits. Zelf heb ik ooit wat pogingen ondernomen om met populier, els, kers en grenen of zo een hals met krul te maken. Maar esdoorn is net even anders, ik geloof dat kastanjehout qua structuur er nog een beetje in de buurt komt. Esdoorn is wat taaier en wat steviger, wat beter te snijden. Mijn eerste pogingen voor het maken van een hals heb ik op een stuk elzenhout bot gevierd maar daarbij ging het voornamelijk om de werkmethode, de tweede en derde poging zijn wel op esdoorn gedaan met als laatste een behoorlijk resultaat. Geduld en scherp gereedschap (gutsen en beitels) zijn wel een noodzaak. Met Gamma gereedschap kom je er niet, het werkt gewoon niet. Natuurlijk ben je vrij om te proberen en te doen, zelfs Stradivarius heeft een paar instrumenten gemaakt met een achterblad van, ik dacht kastanje, waarom hij wel en wij niet. Op een super goedkoop stukje hout kijken hoe je het moet doen, welke volgorde je moet aanhouden, en dan op een stukje esdoorn het geheel herhalen. Maar dan wel heeeeeeel netjes. Succes Remi Brandhout van Markplz links laten liggen!
Hm, dat is inderdaad natuurlijk ook nog de vraag: hoeveel werkstukken zijn er nodig voor een eerste geslaagde resultaat? Maar ja, als je dan niet met het juiste materiaal bent begonnen, zul je er altijd tenminste nog eentje moeten maken... Misschien toch maar ervan uitgaan dat ik tenminste 1 puur oefenstuk maak, waarbij het hout zelf nog niet van belang is. Goeie tip.