Het feit dat je'm onderbrengt in de rubriek 'VSO's' zegt misschien ook al heel veel? Als ik een paar antwoorden op de vraag mag geven: ik zie wat je mag verwachten van een Chinees seriematig verkregen product, namelijk: * een veel te dik bovenblad * houtkkeuze dubieus * knoeperd van een kinstuk * de kam zou ik 5 mm richting toets plaatsen. * V.w.b. de positie van de stapel kan ik geen uitspraak doen, want die kan ik niet zien op de afbeeldingen. Maar als de kam niet goed staat, zal de stapel dat ook niet doen. Er zal beslist geluid uit komen, en mogelijk met een setje betere snaren kan er nog wat verbeterd worden. Al met al, denk ik toch dat het meer is dan een VSO! Ik zie op internet wel eens aanbiedingen van heuse violen, compleet met strijkstok, koffer, hars en schoudersteun voor €60,= en dan vraag ik me echt af: 'hoe is het mogelijk!'. Voeg daarbij dan ook nog eens, dat er een aantal personen ook nog wat aan verdient. Wat is de kostprijs van het 'instrument' dan? Misschien €20,= ? Kan het dan wat wezen? Toch wordt het zo nu en dan verkocht bij Muziekwinkels, u weet wel, die met drumstellen, bossen gitaren, keyboards, digitale piano's en ook.... strijkinstrumenten.
Bedankt voor je antwoord. De stapel is te zien op de onderste foto hoor, die is wel een beetje onscherp maar de stapel is wel te zien. Ik zal inderdaad de kam wat verplaatsen kijken wat het verschil is. Ik heb zelf ook de indruk dat andere snaren al heel veel zou schelen, op basis van mijn ervaring met (gitaar)snaren, en wat ik lees over vioolsnaren. Toch kan ik hier fatsoenlijke geluiden uithalen. Ook rotgeluiden maar dan doe ik iets verkeerd.
Ja, klopt de stapel is wel te zien, maar moeilijk vast te stellen of die inderdaad op de juiste positie staat. Zoals eerder gezegd, wanneer de kam wordt verplaatst zou die stapelpositie dan wel eens niet optimaal kunnen zijn. Wat een 'fatsoenlijk geluid' is, staat ter discussie zeker wanneer er geen referentie geluid is om mee te vergelijken.
Met "fatsoenlijk geluid" bedoel ik een geluid dat ik mooi vind en prettig om naar te luisteren, en waarvan ik denk dat het bruikbaar is voor mijn doel. Ik heb zelf meer belangstelling voor country en western muziek, hoewel ik gisteren op de radio een stuk Bach hoorde en het viel me al op dat ik vioolgeluid nu heel anders beoordeel sinds ik zelf ook geluid uit een "viool" probeer te halen. Het valt me op dat men op deze site goedkope violen vaak "onbespeelbaar" noemt en dan vraag ik me eigenlijk wel af wat de definitie van onbespeelbaar is. Een gitaar zou ik onbespeelbaar noemen als ik de snaren niet ingedrukt krijg, en, misschien nog wel belangrijker, als de intonatie niet meer klopt op verschillende posities op de hals. Maar dat laatste is bij een viool niet van toepassing volgens mij aangezien er geen fretten op zitten. Ik kan me eventueel nog voorstellen dat op hogere posities de intonatie niet klopt van de ene snaar ten opzichte van de andere, maar dat is mij nog niet opgevallen. Ben toch voornamelijk "laag" bezig voorlopig. Ik vond deze viool qua hardware erg veel lijken op deze http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=1079 Ook qua kinstuk. Snaren, ja ik weet zeker dat het een hele verbetering zou zijn, maar gezien de "monsterlijke" prijzen van snaren (vergeleken bij het aanschafbedrag van dit instrumentje dan) moet ik daar nog even over nadenken. Waarom zijn vioolsnaren eigenlijk zo vreselijk duur? Veel duurder dan gitaarsnaren. Ze zijn ongeveer even duur als basgitaarsnaren.
De kam iets verplaatst, hij lijkt nu iets makkelijker een goede toon te geven, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Ik wil toch graag andere snaren erop zetten om te kijken wat het verschil is. Ik zie dat er iets met de E snaar is? Ik bedoel dat mensen er moeite mee hebben of dat ze bij de E een snaar van een ander merk/type nemen om de een of andere reden? Wat is de reden dat mensen een andere E snaar nemen? Zal ik dat ook doen? Ik wil niet zeggen dat geld geen rol speelt maar ik ben eigenlijk al zo tevreden met dit viooltje en het geluid dat ik eruit krijg, mede gezien de enorm lage prijs dat het me best leuk lijkt om er iets leuks mee te doen qua snaren. Ik heb trouwens nog een vraagje; als ik "zwaar aanzet" ik bedoel ik druk de strijkstok redelijk hard aan, en ik doe dat bij de toets, dan krijg ik bij de hoge snaren een soort schraperig effect, alsof er oneffenheidjes op het haar van de strijkstok zitten. Het gekke is dat als ik tussen de toets en de kam strijk, dan heb ik dat niet. Dan zou ik verwachten dat het dus niet aan het haar van de strijkstok ligt. Kan dat aan de snaren liggen dan? Beetje wazige vraag, die laatste, waarvoor excuses. :/
Hi J (vdHeuvel) Gaaf zo'n china town. Doet me denken aan mijn eerste gitaar bij de plaatselijke mandoline club. Was ook niks, maar ik was er super trots mee. Dus dat werd sleutelen (zelf kammetje maken, etc) . Ik weet niet hoe handig je met gereedschap bent maar de best drive lijkt mij dat je als je passie voor "de viool" voelt (en dat virus heeft me dus wel besmet) op weg gaat en deze "kneus" probeert te verbeteren. Zelf snijden van de kam, stemsleutels vervangen, andere snarenhouder aanbrengen, etc. Je komt dan zelf wel op andere vragen en oplossingen. En dan wordt het theoretische van vioolbouw ook interessant. Kijk om een strijkstok te beharen heb je m.i ook geen universitaire opleiding nodig, maar wel wat in je vingers. Dus ik heb bij Bert wat spullen om Mijn China te upgraden besteld en kijk of dat ook een verbetering oplevert. Uiteindelijk gaat het toch om je sound en dit lijkt mij ook een goede manier van "leren" want daar gaat het tenslotte om: zelf doen en ervaren en dat delen. En er heel veel plezier in hebben. Super toch. Greeds, Let's make Jazz. jannux
hallo Ik heb een viool in het wit aangeschaft en ben er erg tevreden mee. http://shop.ebay.com/melody-with-violin/m.html?_nkw=unfinished+violin&_sacat=0&_odkw=&_osacat=0&bkBtn=&_trksid=p3911.m270.l1313 69 dollar voor item + verzendkosten!!!! das geen geld, en 10 dagen na de aankoop was hij binnen uit China.dat is ook erg snel De kloptonen schelen een halve toon tussen boven en onderblad..... Ik ben nu begonnen met vernissen alleen ik vind de verwerkingstijd van de Italian balsamic oil van Hammerl erg kort, daardoor krijg ik geen egaal resultaat. Ook had ik de toets er liever nog niet opgelijmd gehad, om beter te kunnen lakken.... Maar ik zal zeker vaker bij deze verkoper kopen, want de prijs kwaliteit verhouding is onverslaanbaar............
Ik zie in de aangegeven link twee exemplaren staan van US$ 69,= Ik heb ook de andere bekeken en begrijp nu ook waarom de verkoper dit 'amazing flamed' noemt. Het kan zijn dat na het lakken er een redelijk klinkend instrument uit komt, maar de houtkeuze is niet al te best. Je kunt proberen om het lakken te vergemakkelijken, de toets te verwijderen om juist onder de toets ook mooi te kunnen lakken. Wanneer het lakken met olielak gebeurt, kun je de toets net zo goed laten zitten, want dan heb je voldoende mogelijkheden om met de juiste kwast onder de toets te komen. Bij spiritlak kun je de toets beter verwijderen.
Wat houden die verschillen in kloptonen precies in? Pff 1 vraagzinnetje tikken over viool lukt me nog net in die hitte.
Deze vraag hoort eigenlijk niet thuis onder de rubriek VSO en gaat in feite over de bouw. Ik zal toch een antwoord geven, anders blijft deze vraag in de lucht hangen. 'Luthier' heeft in een eerder antwoord genoemd dat de kloptonen een halve toon ten opzichte van elkaar verschillen. Maar hij heeft op de een of andere manier kloptonen gegenereerd aan een reeds verlijmde klankkast. De losse bladen kunnen ten opzichte van elkaar gestemd worden door op de juiste plaats wat materiaal (hout) weg te nemen. Hoe meer materiaal er wordt weggenomen deste lager de toon. Dat komt dus neer op een bepaalde dikte en dikteverdeling. Maar dat afstemmen gebeurt aan de losse bladen. Mij is niet bekend wat de betekenis is van de kloptonen zoals 'luthier' die eerder beschreef aan een complete klankkast.
Ik zag laatst in de vioolles een groene viool. Zou die ook zo gekocht zijn en gekleurd? Om het aantrekkelijker te maken voor kinderen? Ik heb ze niet gehoord, dus kan niet zeggen hoe ze klonk, mijn dochtertje van 8 was er wel helemaal weg van. Ik zie ze lievere zoals we ze kennen, maar een kind ziet toch graag kleur in hun leven. Ik vind het een beetje dubbel: ook als ouders stel je soms de raag hoe ver je gaat in het aankopen van een instrument voor je kind, je weet met hen nooit hoe lang ze het instrument gaan bespelen. Toen ik als kind mijn eerste gitaar kreeg was dat achtduizend franc. Ik ben het nooit vergeten, dat mijn mama zo'n bedrag betaalde voor mij een instrument te laten leren waar ik al vier jaar naar vroeg en mijn kist kostte ook al de helft. Ik speel nog steeds. Mijn eerste gitaar is gesneuveld door mijn zus, die wou ook erop spelen en is ermee van de trap gevallen. Ze was helemaal gebarsten, ik heb er zelf dan nog op doorgespeeld met een gebarsten achterkant. Wat moet ik zeggen ik hield ga mijn gitaar, mijn jongere broer wou het ook leren. Mijn mama was al een goeie student gewoon en ze betaalde een gitaar van 16.000. Een hele goeie Spaanse gitaar. Hij heeft het 1 jaar uitgehouden, en ermee gestopt, ik heb dan zijn gitaar geërfd. Nu mijn dochter viool speelt is het nu nog niet moeilijk, het wordt gehuurd aan de academie. Als ze later een 4/4 wilt hebben ga ik het ook moeilijk hebben om te beslissen hoe ver we erin gaan. Zij er hier ook ouders die met die vraag zitten?