Strijkstokhouding voor fiddelen

Discussie in 'Overig' gestart door jvdheuvel, 18 mei 2010.

  1. jvdheuvel

    jvdheuvel

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    43
    Het is al ergens anders ter sprake gekomen maar ik ben dus benieuwd wat nu de juiste strijkstok houding is als je wil fiddelen.

    Ik dacht dat ik met mijn duim op die inkeping moest zitten naast de "frog" en dan mijn vingerkootjes over de strijkstok moest leggen en dan mijn pink bovenop maar ik heb nu ergens anders gezien dat ik met mijn duim mijn wijsvinger moet aanraken.

    Echter als ik videootjes bekijk van fiddlers dan kan ik hun houding niet goed thuisbrengen dus ik verkeer nu in staat van verwarring.
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    De duim moet zeker de wijsvinger niet aanraken.
    Ik denk dat je de gewone basishouding moet toepassen met de duim tegen de stang en de slof.
     
  3. jvdheuvel

    jvdheuvel

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    43
    Gelukkig want ik vond die duim wijsvinger aanraak houding een ramp.
     
  4. jvdheuvel

    jvdheuvel

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    43
    Maar goed nu weet ik eigenlijk nog niet wat een goede fiddle strijksokhouding is. Ik neem tenminste aan, vanwege het plaatje van Alexander, dat Alexander geen ervaren fiddler is.
     
  5. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Om te fiddelen kun je de stok hetzelfde vasthouden als om klassiek te spelen, en dat is niet eenduidig, er zijn verschillende manieren die werken. Onder fiddlers zijn nog grotere verschillen te vinden in hoe men de stok beet heeft. Sommigen houden de stok wat hoger vast, dus niet aan de slof maar net boven de omwikkeling op het hout. Er zijn er ook die de duim onder de slof houden.
    In mijn bescheiden mening is het zeer zinvol om er zo nu en dan wat mee te experimenteren. De juiste manier is volgens mij de manier die het beste werkt. Voor mij is dat een vrij klassieke manier, hoewel als het snel spelen betreft wat hoger op de stok ook heel prettig speelt.
     
  6. jvdheuvel

    jvdheuvel

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    43
    Bedankt. Ik experimenteer er ook wel mee. Ik heb met die klassieke houding wel veel grip maar krijg er wat moeite met mijn duim mee. Ik kreeg de indruk dat die fiddlers meestal weinig doen met de duim.
     
  7. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Hm, volgens mij is de duim juist heel belangrijk. Heel belangrijk dat de duim ontspannen en licht gebogen is. De vingers moeten ook ontspannen zijn en met de duim samenwerken. Vooral bij het wisselen van strijkrichting is die samenwerking binnen de hand heel belangrijk. Natuurlijk doet de rest van de strijk arm natuurlijk ook een heleboel. Kernpunt is dat alles ontspannen is. (Niet zo ontspannen dat je de stok laat vallen, maar wel ECHT ontspannen).
     
  8. jvdheuvel

    jvdheuvel

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    43
    Moet de stok eigenlijk los op de snaar liggen of mag je ook drukken. Ik krijg eigenlijk alleen een fatsoenlijke toon als ik een beetje druk. Maar ja ik speel met inferieur materiaal.
     
  9. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Als ik zacht speel laat ik de stok 'liggen' op de snaar en als ik hard speel strijk ik dicht bij de kam en oefen druk uit op de stok.

    Ik hoop dat het je nu een beetje duidelijk is..

    Groetjes Marike
     
  10. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Druk uitoefenen doe je bij fiddlen ook om accenten te geven aan het ritme. Maar dat kan ook door iets meer snelheid (meer centimeters in dezelfde tijd), ligt eraan wat voor effect je wil bereiken. Maar om gewoon een toon te produceren zou het gewicht van de stok genoeg moeten zijn.
     
  11. fiddler2007

    fiddler2007 fiddler2007

    Lid geworden:
    6 okt 2007
    Berichten:
    57
    Zai heeft grotendeels het bij het rechte eind, vooral dat er geen "geschreven" wet is hoe je een stok vast houdt. Vooral wat het onspannen vasthouden betreft ten op zichte van de klassieke manier. Beheersing van je toon heeft wel veel te maken met hoe hard je op de snaren, staal misschien aanbevolen voor fiddle, drukt, en hoe snel je strijkt.

    - Van veel groter belang echter is dat je om ritmies met de bijbehorende snelle wisselingen van strijkrichting te kunnen spelen, je heel anders met de stand van je strijkhand omgaat. Niet zo evenwijdig aan de stok zoals bij klassiek gebruikelijk is. Om je op weg te helpen, moet je dat een keer zien, en vooral op je eigen gevoel afgaan wat persoonlijk goed aanvoelt t.o.v. van je eigen motoriek. Een toon start je met een soort zweepslagje van uit je pols, of vingers, en niet met je onderarm; die doet daarna pas mee. En leer niet te krampachtig een verkeerde manier aan; het afleren ervan is moeilijker dan aanleren van zelfs iets nieuws.

    - Mijn ervaring met fiddle les geven aan vooral klassiek geschoolde violisten, en zelf geroutineerde Jazzers, is, dat de meeste heel veel moeite hebben met "anders" leren strijken en vooral aanzetten van een toon. Vooral wat ritmies spelen betreft zoals bij Iers, Old Time Country of vooral Cajun gebruikelijk is. Veel viool leraren in Nederland zeggen dat ze ook fiddle les geven, maar deze zaken weten er een paar maar goed over te brengen. PS ik heb jaren geleden van Byron Berline een paar waardevolle tips gehad, bijvoorbeeld dat ik sindsdien altijd mijn duim op het vlakke gedeelte van de slof zet, en m'n wijs vinger verder naar boven, en soms zelfs zoals hij doet met je pink achter de slof. Dat was even wennen. Een relatief lichte stok maakt dan veel uit, heb er nu een van 52 gram, waardoor ik veel sneller kan strijkrichting wisselsen. Hoger op de stok vathouden werkt als je een zwaardere stok hebt misschien beter; dat zie je veel bij fiddlers, en zo speelde ik vroeger ook.

    Een paar tips:

    - 1, Wat viool afstelling betreft, voor fiddle gebruik je meestal ook een vlakkere kam, vanwege dubbel tonen, open snaar gebruik en dubbel-stops "choppen" zoals dat bij o.a bluegrass heet, het begeleiden met accoorden.

    - 2, het onspannen vasthouden van je instrument is ook erg belangrijk, vooral ook wat je linkerhand betreft, en de stand ervan. Tendinitis is geen pretje.

    - 3, Leer tunes, of deuntjes, gelijk uit je hoofd spelen en niet van bladmuziek. Fiddelen is vooral het licht improviserend om een melodie heen spelen.

    - sukses, Nout
     

Deel Deze Pagina