Te weinig te oefenen in de zomervakantie

Discussie in 'Musicologie' gestart door Saar___, 6 jul 2010.

  1. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Hallo!

    Ik heb 3 voorspeelstukken, namelijk:
    - Chaconne van Vitali
    - Die Fliege van Carl Bohm
    - Russische fantasie van Leo Portnoff, maar dan wel mijn eigen bewerking.

    Deze 3 moet ik afhebben in november.


    Wat zouden jullie doen:
    - Alles zo goed studeren dat ik het misschien al wel helemaal af heb voordat ik het daadwerkelijk moet voorspelen
    - Alles een beetje doen, en bijv. op internet nog leuke stukken erbij zoeken (welke dan?)

    Bedankt voor het lezen, ik hoop op leerzame/interessante/ophelderende antwoorden!


    Inmiddels heb ik gisteren mijn voorspeeldag gehad, uiteindelijk wegens alle stress en drukte (veel concerten buiten mijn normale lessen om) alleen de chaconne van Vitali gespeeld, maar het was heerlijk! :) Bedankt voor die tip over het stuk, en binnenkort doe ik mee aan het Prinses Christina Concours, dus er is voorlopig genoeg te oefenen. Voor de gene die het interessant vindt: Op het PCC speel ik Nigun van Bloch.
     
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Saar,

    Ik ben in de verste verten geen vioolpedagoog, dus beoog ik met mijn reactie ook geen professioneel advies. Maar het meest logische antwoord lijkt mij gelegen in de eerste optie, namelijk het zo goed mogelijk studeren van de drie stukken die je noemt. Of dat in technische zin haalbaar is voor november, lijkt mij af te hangen van je technische bagage. Maar 'een beetje doen' lijkt mij niet verstandig. Want, om mij te beperken tot de chaconne van Vitali (of eigenlijk van Ferdinand David), dat is geen stuk dat je 'een beetje' oefent. Als je tenminste streeft naar een zinvol resultaat. Want als ik alleen al denk aan die variatie onder nummer 16 (bewerking Carlier) kom je met 'een beetje oefenen' niet ver. To put it mildly.
    Overigens zijn er bewerkingen, ik denk dan aan Jacobsen of David, die deze Vieuxtemps- of Thomson-achtige 'uitbreiding' niet bevatten. En wellicht speel je die. Maar de meeste uitvoeringen die op plaat of CD heb, gaan uit van Carlier. Dus vandaar :p

    Overigens begrijp ik het begin van je bericht niet zo goed. Namelijk daar waar je het hebt over de etudes die je momenteel oefent. 'Fiorillo', dacht je. Maar dat weet je toch? Ik zal niet zo kinderachtig zijn je te verwijzen naar het voorblad van het etudeboek, want wellicht speel je een selectie van etudes. Maar dan begrijp ik het nog niet want de etudes van Kreutzer (die je niet noemt), Fiorillo, Rode en de 'grote' Dont moeten in hun volledigheid worden geoefend. Want daar steunt de basistechniek op. Een keuze uit de etudes lijkt mij dan onvoldoende. Overigens wordt de genoemde (en geroemde) volledigheid niet aangetast als er wel eens eentje (bijvoorbeeld een hele saaie) wordt weggelaten. Mogelijk een oratio pro domo, want mijn vioolleraar van lang geleden was wel eens bereid bij Schradieck en Gaviniés een extra blaadje om te slaan :lol:
    Overigens wens ik je veel succes bij de studie.

    Hopf
     
  3. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Bedoel je dat het nu zeker is dat dit stuk niet van Vitali maar van Ferdinand David is?
    Ik heb dit stuk een tijdje geleden gestudeerd maar heb nergens gelezen van wie het stuk nou echt is..
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Mriekjuh,

    Dat laatste klopt, want daarover zijn de meningen nogal verdeeld. Een uitgesproken ontkenner is, na lang onderzoek, in ieder geval Andrew Manze.
    Om te beginnen is er geen origineel manuscript van dit werk maar wel een kopie (uitgegeven door Bärenreiter en op CD gezet door Eduard Melkus). En dat stuk heeft bijzonder weinig te maken met de 'bewerking' uit 1867 van Ferdinand David. Laat staan met de opgeleukte uitgave van Charlier.
    Voorts zijn er stilistisch weinig overeenkomsten met bijvoorbeeld de twaalf vioolsonates van Vitali. En zelfs als we de virtuoze bewerking van Charlier vergeten, is het de vraag of violisten uit de tijd van Vitali opgewassen waren tegen de moeilijkheden (en het hoge positiespel) in de 'bewerking' van Ferdinand David. Nog los van de vraag of de toets van een viool uit de tijd van Vitali dit mogelijk maakte. Al schijnt bijvoorbeeld Locatelli op dit punt ook heel ver te zijn gegaan.
    En tot overmaat van ramp loopt er door deze geschiedenis ook nog een componist met de naam Vitalino :lol:
    We zullen er, vrees ik, nooit achter komen (net als bij die twee vioolconcerten van Mozart). Maar wat geeft het eigenlijk? Het naar mijn mening bekendste werk van van Beethoven (Für Elise) gaat door het leven als 'Werk ohne Opuszahl :p
    Kortom: 'That which we call a rose, by any other name should smell as sweet'

    Hopf
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Saar,

    Sluit het ene het andere uit? Kun je niet de stukken die je graag voor wilt spelen goed doen en daarnaast als cadeautje nog een aantal leuke stukken via internet zoeken?

    Trouwens, je hebt het over 'af'... muziek is nooit af ;)
     
  6. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Ahum, ik lees mijn post terug en denk er nu totaal anders over..

    Bovendien is mijn viool nu bij de vioolbouwer :(

    En dat over die etudes: Ik heb kopieën van een paar etudes, daar staat geen componist o.i.d. bij, vandaar. :)

    Muziek is idd nooit af, en het lijkt mij niet haalbaar om zonder mijn docente alles helemaal af te krijgen..
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nou, misschien wil je ons dan wel deelgenoot maken van je (andere) gedachten over dit onderwerp?

    Frits
     
  8. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Natuurlijk!

    Ik vind mezelf arrogant overkomen, terwijl dat absoluut niet de bedoeling is geweest.
    En ik weet dat het niet mogelijk is om muziek "af" te hebben, zoals NoName#2 al aangeeft. En om het in de buurt van af te krijgen gaat mij niet helemaal lukken in mijn eentje, daar heb ik mijn docente bij nodig.

    "Te weinig te oefenen" is dus niet helemaal juist, omdat je altijd kan blijven oefenen. En er is een site waar echt heel veel gratis klassieke muziek opstaat, daar kan ik van alles af halen. Ik kan het inderdaad ook combineren zoals NoName#2 al aangeeft.


    Helaas kan ik dat nu niet doen omdat mijn viool bij de vioolbouwer is, maar gelukkig staan hier ook nog 3 andere bespeelbare instrumenten. :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je zit goed in de 'slappe was'. :)
     
  10. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Ja, ik vind het leuk om veel instrumenten te spelen :)
    En ik heb het geluk dat mensen mij financieel een beetje willen sponsoren, waar ik natuurlijk graag gebruik van maak: Ik speel als hoofdinstrument viool, verder speel ik eens in de week altviool in een ensemble waar ik afwissel tussen viool en altviool, en in een ander ensemble voor wat jongere kinderen ondersteun ik met mijn cello, en geef ik af en toe een korte bijles op de gang, zodat de kinderen weer verder kunnen spelen :)
     
  11. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Inmiddels heb ik gisteren mijn voorspeeldag gehad, uiteindelijk wegens alle stress en drukte (veel concerten buiten mijn normale lessen om) alleen de chaconne van Vitali gespeeld, maar het was heerlijk! :) Bedankt voor die tip over het stuk, en binnenkort doe ik mee aan het Prinses Christina Concours, dus er is voorlopig genoeg te oefenen. Voor de gene die het interessant vindt: Op het PCC speel ik Nigun van Bloch.
     

Deel Deze Pagina