Geluid uit de Cello krijgen.

Discussie in 'Cello' gestart door LarsCaspar, 17 jul 2010.

  1. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Hallo mensen,

    Ik ben gister begonnen met het nastreven van een oude droom om cello te leren bespelen. Oftewel ik heb een Cello aangeschaft.
    Ik zit nu volop van alles te lezen op het internet over het hoe en wat. Zo kwam ik op dit forum terecht.
    Mijn vraag is eigenlijk; Zou ik direct (uiteraard met geharste haren) de volledige klank uit de cello moeten kunnen krijgen of wordt het eerst een paar dagen blijven strijken tot het klinkt?
    Ik kreeg al even een goede klank uit de A-snaar maar hoe dit kon is mij nog een raadsel.
    Heeft iemand concrete tips voor mij? (buiten een leraar gaan zoeken)
    Hoe strak moeten de snaren van de strijkstok gespannen zijn?
    Moet ik veel of weinig druk op de snaren uitoefenen etc. ?

    Ik zou het fijn vinden als iemand mij kan helpen, wanneer ik eenmaal die goede klank eruit kan krijgen dan ben ik volgens mij niet meer bij de cello weg te slaan!

    Groeten Lars
     
  2. NicoDezaire

    NicoDezaire Nico Dezaire

    Lid geworden:
    2 apr 2010
    Berichten:
    32
    Homepage:
    Hoi Lars,

    Ja, je moet inderdaad eerst op zoek gaan naar een goede leraar. Om uiteindelijk spelplezier te behouden is dat van essentieel belang.

    Tot die tijd...is het bij een Cello net als bij een viool dat het wel even kan duren tot je een goede klank krijgt. Belangrijkste daarbij is dat je de snaar recht aanstrijkt. Dit wil zeggen dat je de stok exact in een hoek van 90 graden op de snaren zet en dan gaat strijken.

    De stok moet je aanspannen tot je nog een lichte buiging in het hout ziet en de haren iets meer dan een pink dikte van de stok af zit (bij een cello misschien iets meer). Verder moet je niet te hard drukken (gaat het kraken) en niet te zacht (dan glij je over de snaren heen).

    Ook de snelheid waarmee je de snaren aanstrijkt is van belang. Strijk je te langzaam dan klinkt het miezerig en strijk je te hard dan wordt het volume erg hard.

    Kwestie van oefenen maar vooral goed luisteren waarbij die haakse hoek in het begin het belangrijkste is, van daar kun je gaan experimenteren met druk en snelheid.

    En nogmaals, zoek een goede leraar want zonder die zul je al snel de lol gaan verliezen als je vooruitgang wordt beperkt.

    Succes!
     
  3. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor deze nuttige tips!
    Ik hoor al wat verschil, ik had de haren dus niet strak genoeg opgespannen.
    Ik blijf oefenen en houdt mij aanbevolen voor verder tips!

    Groeten Lars
     
  4. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Ik heb nog een vraag trouwens. De man waarbij ik de cello kocht zei dat ik de haren moets inharsen totdat er witte korreltjes in kwamen te zitten.
    Ik heb de haren al heel veel over het blokje hars gestreken maar ik zie er nog niks aan zitten.
    Ik begrijp dat deze hars de wrijving veroorzaakt waardoor de snaren trillen.
    Kan het zijn dat er nog te weinig hars op de haren zit (de strijkstok is volledig nieuw) en dat ik er daarom maar zo'n zacht geluid uit mijn cello komt?
     
  5. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Sowieso moet nieuwe hars ook even 'slijten' volgens mij, want in het begin komt er niet zoveel was af. Ik speel zelf viool en de man waar ik mijn viool kocht, die hield de strijkstok even onder de lamp zodat hij kon zien of er genoeg hars op zat, misschien dat je in het licht goed kunt zien of de haren 'wit' zijn geworden van de hars..
     
  6. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    ik las op het forum de delen over hars en kwam tot de conclusie dat de hars die ik had dus echt waarschijnlijk uitgedroogd was. Ik heb zojuist Pirastro hars gehaald en mijn strijkstrok ingeharst en ik zag gelijk dat dit wel goede hars was.
    Nu komt er eindelijk geluid uit m'n Cello!! En nu te bedenken dat ik vanaf vanmorgen met een ongeharste stok heb geprobeerd geluid uit eruit te krijgen..
    Bedankt voor de hulp en reacties! Ik ben blij als een klein kindje nu ik eindelijk een Cello heb en er al op de eerste dag een simpel melodietje uit kan krijgen.
    Ik ga gauw verder voordat de buren komen klagen!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je moet aan het blokje hars kunnen zien of er wat door de haren wordt afgenomen. Dat geldt zeker wanneer een nieuw blokje in gebruik wordt genomen, want daar is het oppervlak nog spiegelglad. Na afnane is de glans verdwenen. Het 'mes' snijdt bovendien aan twee kanten: wanneer de stok helemaal nieuw is, zal er weinig hars aan aan de haren hechten, maar zodra er zich wat deeltjes op afzetten, worden de haren stroever en nemen daardoor weer meer hars op van het harsblokje, daardoor worden de haren weer stroever etc.
     
  8. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Dit had ik inderdaad gezien ja. Ik vond het al vreemd dat ik las dat de hars van mensen snel opging omdat anderen deze telkens wilde lenen. Met dat oude blokje had ik een eeuwigheid kunnen blijven smeren zonder dat er wat vanaf ging.
     
  9. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Een nieuwe strijkstok moet ook nog ingespeeld worden, daardoor is het extra lastig om een mooi geluid te krijgen.
    Veel spelen dus :D
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Is dat wel zo? Moet een strijkstok worden ingespeeld? Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Zijn er anderen die ook vinden dat een strijkstok moet worden ingespeeld?
    Wat verandert er dan in de loop der tijd?
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een strijkstok inspelen? Lijkt me onzin. Nieuw haar is soms na een tijdje spelen pas optimaal, maar een stok is in principe wat hij/zij is.
     
  12. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Sorry, ik heb het verkeerd verwoord. Ik bedoel de haren inspelen, dat heb ik zelf gemerkt. De stok moet denk ik inderdaad niet ingespeeld worden.
     
  13. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor de vele reacties en hulp, inmiddels kijg ik er al heel wat deuntjes uit. de toonladders in de eerste positie zijn geen probleem en simpele liedjes lukken al aardig. Heb gister zelfs al een beetje samen gespeeld met een vriend op gitaar en later piano. Al met al ben ik best trots op mezelf, heb de cello nu pas een half weekje.
    Wat betreft het geluid is het slechts af en toe erg lelijk. Ik merk dat wanneer ik de vingers van mijn linkerhand verplaatst en tegelijkertijd strijk er een heel schraal geluid uit komt. terwijl ik wel de vingers goed op de hals gedrukt houdt en de snaar dus niet afdemp. Ik denk dat het aan mijn strijktechniek ligt, deze is immers nog totaal niet geoefend. Ook wanneer ik wat sneller speel merk ik dat ik de snaren niet meer met 90 graden aanstrijk en de stok wegglijdt. Dat klinkt ook niet zo mooi:p. (De stok hoeft volgens mij ook niet ingespeeld te worden nee. Alleen ingeharst, zoals ik eerder ondervond)
    Verbazingwekkend dat uit een spotgoedkope cello in de handen van een beginner toch al heel leuk geluid kan komen.
     
  14. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Misschien kan je proberen elke dag losse snaren (dus zonder je linkerhand te strijken).
    Maak verschillende ritmes, probeer je stok onder controle te houden doe dit op elke snaar.

    Bijvoorbeeld:
    - Gebruik je hele stok, van slof tot punt, en probeer geen bij geluiden te hebben.
    - Gebruik je halve stok, van slof tot de helft en van punt tot de helft en probeer geen bijgeluiden te hebben.
    - Strijk snelle achtste noten. Doe dit eerst bij de slof, en ga dan langzaam naar de punt toe.
    - Strijk een afstreek bij de slof, en een opstreek bij de punt (moeilijk!)
    - Strijk een opstreek bij de slof en aan afstreek bij de punt. (nog moeilijker!!)
    -"Spring" van de laagste snaar naar de hoogste, en weer terug, heen, terug enz.
    - Strijk een lange streek en doe een pizzicato in de maat erachteraan.
    - Strijk een korte streek en doe een pizzicato in de maat erachteraan.

    Je kan varieren met toonladders, door deze oefeningen op een toonladder te spelen (bij welke oefeningen dit kan).

    Je kan nog veel meer verzinnen, gebruik je fantasie.
    Probeer een ritme te bedenken en ga dat strijken.
     
  15. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Bedankt voor de tips! Ik gebruik ook online lessen van Hans Zentgraf, hier worden soortgelijke dingen voorgedaan. Echter het wordt me duidelijk hier in te moeten blijven oefenen en niet te snel naar de volgende lessen te gaan. (al is het natuurlijk leuker om liedjes te spelen dan losse snaren). Maar inderdaad ik zal elke dag de basis proberen te verbeteren. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen! Ik moet gewoon eigenlijk mezelf aanleren om eerst minstens een half uur het strijken te oefenen en dan pas een liedje te gaan leren ofzo. Voor wat hoort wat:p.
    Nogmaals dank aan iedereen voor de hulp!
     
  16. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    Naja, ik vind die oefeningen ook heel saai hoor :lol:

    Maar je kan toch ook allebei doen?
    Gewoon eerst de basis, en dan proberen het in de liedjes te verwerken?
     
  17. LarsCaspar

    LarsCaspar

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    11
    Ja precies, dat was ook het plan! :p
     
  18. Saar___

    Saar___

    Lid geworden:
    19 jun 2008
    Berichten:
    52
    haha okee

    succes!
     
  19. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Een vraag die bij me opkomt:

    - Wanneer ik een oefening " heel saai" vind, ben ik dan wel zinvol bezig?

    Of, anders geformuleerd:

    - Wanneer ik écht op een zinvolle manier oefen en weet waar ik mee bezig ben, wordt dat oefenen dan niet boeiend, interessant en dus alles behalve "heel saai" ?

    Mvg, Johan
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een hele goede opmerking Johan!!
    Geeft het niet een geweldige 'kick' als je iets onder de knie krijgt na een aantal uren studeren? Eerst ging het niet lekker en liep een bepaald loopje niet goed of lag niet lekker in de vingerzetting. En na het uitpluizen en proberen wat de beste manier is, lukt het.
    Ik vond dat altijd geweldig mooi van studeren. Het feit dat het resultaat geeft. Het is veel méér dan doorspelen, je moet de hiaten eruit halen en die soepel laten lopen. Daarna het hele stuk en dan gaat het muziek worden!

    Mvg, Frits
     

Deel Deze Pagina