Haydn schreef 4 vioolconcerten, waarvan de 2e, volgens de Hoboken nummering verloren is gegaan. Hier de 1e en 4e HAYDN, Joseph 1 (1732 - 1809) HAYDN, Joseph 4 (1732 - 1809) Mozart schreef er 5 + 2 apocrieve. Hier de 1e: MOZART, Wolfgang Amadeus 1 (1756-1791)
Vieuxtemps, Aanvankelijk was zelfs sprake van drie apocriefe vioolconcerten, namelijk in D gr. (K.271i), Es gr. (K. Anh. C 14.04) en het Adelaïde concert in D gr. (K. Anh. C 14.05). Dat laatste concert komt overigens -zoals we nu weten- uit de pen van Marius Casadesus. Maar ook aan de authenticiteit van beide andere concerten wordt nogal getwijfeld. Voor K. 271i geldt daarbij enerzijds dat het werk alleen bekend is in het handschrift van Baillot en voorts dat technische moeilijkheden aanzienlijk groter zijn dan in de vijf reguliere vioolconcerten. Overigens is in alle drie gevallen sprake van muziek die, als zodanig, de moeite waard is te worden gespeeld en beluisterd. Bij mijn weten is Menuhin de enige violist geweest die ze alle drie op de plaat heeft gezet. Niet in het minst omdat hij overtuigd was van de authenticiteit. Evenals Enescu, trouwens. Vandaar die cadenzen bij K.271i Hopf
Dit concerto nr 7 in D KV 271a is opgenomen in 1950 met David Oistrakh en het USSR Symphony Orchestra onder Kirill Kondrashin. (Melodia MEL CD 10 00230) Johan
Maar beslist niet alleen door David Oistrach. Ik ben beslist niet compleet op dit punt, maar 'ergens' zwerven hier rond: - Helen Airoff/Austrian symphony orchestra/Kurt Wöss, - Georges Enescu (alleen het andante)/NBC symphony orchestra/dirigent onbekend, - Michael Fichtenholz/Moskou philharmonisch orkest/David Oistrach, - Arthur Grumiaux/Wiener symphoniker/Bernhard Paumgartner, - Yehudi Menuhin/Orchestre symphonique de Paris, Georges Enescu, - Yehudi Menuhin/Menuhin festival orchestra/Yehudi Menuhin, - Ricardo Odnoposoff/WDR symphonie orchester/Heinz Bongartz, - Aida Stucki/Lausanne chamber orchestra/Victor Desarzens, - Josef Suk/Prague chamber orchestra/Libor Hlavacek, - Henryk Szeryng/New Philharmonia orchestra/Alexander Gibson. De opname door Oistrach die je noemt ben ik, naast Melodia/Melodya, op minstens zes andere labels tegengekomen. Met verschillende USSR-orkesten. Maar daar heb ik het al over gehad Hopf
Met de 3e Haydn maak ik de 3 Haydn-concerten compleet, want de 1e en 4e staan hierboven en de 2e is verloren gegaan. Persoonlijk vind ik z'n strijkwartetten beter. HAYDN, Joseph 3 (1732 - 1809) Mvt1 Mvt2+3
3e Mozart is af (sprak de componist van audio + bladmuziek) MOZART, Wolfgang Amadeus 3 (1756-1791) Mvt1 Mvt2 Mvt3
Denk je er te zijn na 5 vioolconcerten van Mozart, blijken er officieuze 6e,7e en Adelaide vioolconcerten te zijn. IMSLP zegt erover (vrij vertaald uit het Engels): http://imslp.org/wiki/Violin_Concerto_in_D_major, _K.271a/K.271i_ (Mozart, _Wolfgang_Amadeus) Vermoedelijk gedateerd op (verloren) handtekening 16 juli 1777 in Salzburg, mogelijk een schets van Mozart en afgewerkt door Sauzay of Baillot. Misschien gespeeld in Salzburg op 26 juli 1777, echter de authenticiteit is twijfelachtig. Bär (MISM 1963) geloofde dat geschreven was voor FX Kolb in Salzburg in 1777, Mahling (MJB 1978) denkt dat het wellicht een ontwerp van Mozart is of dat het een kopie door Mozart van een andere meester concert. NMA (1980) plaatste het bij werken van een twijfelachtige authenticiteit ; Levin (die schreef Mozart 4-Wind Concertante 1989) geeft knipoog in de richting van authenticiteit door te stellen Baillot kopie lijsten instrumenten in precies dezelfde volgorde gebruikt door Mozart, en met Hn solmisation hetzelfde als andere Mozart Concerti f / Vn Hier de 7de: MOZART, Wolfgang Amadeus 7 (1756-1791) Mvt1 Mvt2 Mvt3
De authenticiteit van zowel KV 268 als KV 271i (of 271a) is inderdaad ronduit twijfelachtig. Daarbij gaan de technische eisen (decimen) in KV 271i ver uit boven die in de 'officiële' concerten van Mozart. Overigens zijn het geen onaardige werken, dit getuige het feit dat beide concerten de nodige keren op de plaat zijn gezet (Airoff, Fichtenholz, Grumiaux, Menuhin, Odnoposoff, Oistrach, Stucki, Suk en Szeryng). Aan de authenticiteit van het 'Adelaïdeconcert' behoeft niet meer te worden getwijfeld, want dat is van de hand van Casadesus. Ondanks dat is ook dit, in termen van het vaderschap van Mozart, onechte kind regelmatig op de plaat gezet. Hopf
Bedankt voor de aanvullende info, kenner Hopf. Hier de 6e Mozart MOZART, Wolfgang Amadeus 6 (1756-1791) Mvt1 Mvt2+3 http://imslp.org/wiki/Violin_Concerto_in_E-flat_major,_K.268/Anh.C_14.04_(Mozart,_Wolfgang_Amadeus) Voor het eerst gepubliceerd door André in 1799; hedendaagse schrijver vermeld dat het werk was geschreven rond 1784 en gespeeld voor de jonge violist Johann Friedrich Eck in München door Mozart, hoewel Constanze aangegeeft dat als het authentiek dat hert eerder is gedateerd; K1 geplaatst het bij de werken van 1776; in latere 19e eeuw geloofde eerste en de laatste deel Mozart materiaal bevat, dat later bewerkt is door een ongeschoolde de hand bevatten; Oldman geloofde dat het stilistisch vergelijkbaar is met Sinfonia Concertante K.365 en dat het werk werd voltooid door Eck. K3 geplaatste het in 1780; K6 verwijderde het uit authentieke werken. Vergeleken met bekende vioolconcerten door Eck, concludeert Lebermann (Musikforschung-1978) dat deze compositie waarschijnlijk van Eck is en geschreven ergens voor 1790. Bron is het Mozart forum: http://www.mozartforum.com/Koechel%20part%208.htm
MOZART-CASADESUS Adelaide concert http://en.wikipedia.org/wiki/Ad%C3%A9la%C3%AFde_Concerto Mvt1 Mvt2+3 Meestervervalser Marius Casadesus (1892-1981) http://en.wikipedia.org/wiki/Marius_Casadesus (de Han van Meegeren van de klassieke muziek http://nl.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren ) heeft volgens Wikipedia in de rechtszaal toegeven dat hij dit "Mozart"-concert zelf heeft geschreven. Kunnen jullie het horen?