Snel spelen is voor veel violisten een uitdaging. Een stuk langzaam spelen en dan het tempo opvoeren is niet altijd de beste methode om snel te leren spelen. Wil je meer trucs leren om nooit meer over die snelle loopjes te struikelen? Lees hier meer: [website op verzoek verwijderd]
Ja, dat dacht ik ook, maar het was gewoon reclame. Ook de gratis proefles was wel heeeeeeeeeeeeel erg kort en gewoon een aankondiging voor de eerste ( gratis ?) les.
Misschien moet NoName#2 de tekst aanpassen? Bijvoorbeeld: leer een liedje spelen op uw viool binnen tien weken! Dan zal het slagingspercentage zeker oplopen! Snelle loopjes komen daarna wel.
Ik heb wel eens iets technisch opgezocht bij de lessen op Youtube van Todd Ehle. Bleek op dit forum ook al wel eens genoemd te zijn dus ik zocht het net weer even op. Bleek tot mijn verbazing dat NoName#2 daarbij aangaf (17-12-2008) dat ze het zeer noodzakelijk vond dat iemand een docent (live) heeft. Ik heb me niet bij NoName#2 aangemeld want ik heb al een goede docent. Is deze website van je anders dan die van Todd Ehle, op een af andere manier interactief of zo? Of ben je nu misschien een andere mening toegedaan? Ik ben geïnteresseerd in je overwegingen. Om alle misvattingen proberen voor te zijn, dit is geen kritiek op wat NoName#2 eerder heeft geschreven, iemand kan zijn idee/mening hebben veranderd. Tante
Mijn tip voor het leren van snelle loopjes: oefen ze zeeeer laaangzaaaam. Maar wel strak in het ritme, dus met een metronoom. Ga pas sneller als je niet meer struikelt.
Mijn ervaring is om eerst te (h)erkennen waar je struikelt. Ik denk dat, omdat datgene wat goed gaat niet steeds herhaald hoeft te worden, daar zit het probleem immers niet? Dan kun je een maat of twee ervoor en erachter erbij nemen en de gehele zaak onder de knie zien te krijgen. Daar kun je dan langzaam mee beginnen en daarna in het juiste tempo. Mijn ervaring met een metronoom erbij is, dat het verschrikkelijk lastig speelt. Je zit al heel gauw uit de maat. Ik gebruik een metronoom meer om te weten welk tempo de componist in gedachten had, tenminste als het bij het stuk staat aangegeven.
Juiste klanken zijn het resultaat van juiste bewegingen. (De aard van de klank komt voort uit de aard van de beweging.) Maar juiste bewegingen zijn het resultaat van juiste gedachten. De gedachten sturen de bewegingen. Zonder de juiste gedachten zijn de bewegingen stuurloos. Dus: studeer eerst de gedachte! We denken te vaak dat we "de vingers" moeten oefenen, maar we dienen in de eerste plaats het hoofd (het denken) te oefenen. Snelle loopjes vragen snelle bewegingen en dus ook snelle gedachten. Bedenk hierbij ook: hoe sneller de beweging, hoe kleiner de beweging. (Je speelt een perpetuum mobile niet met heel de strijkstok) Verder is het van groot belang om, wanneer je snel wilt leren spelen, in heel korte fragmentjes te oefenen met extra lange tussenpauzen. Bv. 4 zestiende noten plus de eerste noot van het volgende groepje, gevolgd door een lange pauze waarin je je concentreert op het volgende heel korte loopje. En zo steeds verder. Nadien kan je het korte fragmentje iets uitbreiden, bv. 8 zestiende noten plus de eerste noot van het volgende groepje. De lange pauzen tussen de snelle fragmentjes zijn van het grootste belang want zij stellen het brein in staat om overzicht te houden. Er dient veel meer "mentaal" geoefend te worden in plaats van het eindeloos herhalen van bewegingen zonder hoofd. Alle techniek begint in het hoofd. Veel plezier met deze (gratis) les! Johan
@Johan, Hartelijk dank voor deze uiteenzetting. Een geheel andere manier van het benaderen van het oefenen dan dat je meestal hoort en leest. Stof om over na te denken. Nogmaals, dank!