Ik begin net met viool spelen en heb een viool weten te bemachtigen die momenteel 14 jaar oud is en daarmee nog op een waarde van zo'n 1300 euro wordt geschat. In de violenwereld valt dit nog onder "brandhout", en voor de loepzuivere en zinderende kippenvel gevende noten moet normaal gesproken in een prijsklasse boven de halve ton worden gezocht. Echter vroeg ik me nu toch af wat ik allemaal nog kan doen voor het optimale geluid? De strijkstok die ik heb is vrijwel nieuw behaard en van prima kwaliteit, dus daar kan weinig aan veranderd worden. Wel moet ik misschien nog wat beter leren om de boog te harsen. Als ik de boog ook maar eventjes heb geharst is het net een sneeuwbui die losbarst op m'n viool als ik begin te spelen. Maar wat ik me vooral af vroeg, wat doen de juiste snaren met een instrument van deze prijsklasse? Zal er veel verschil te horen zijn in goedkope, middelmatige of hele dure viool snaren? En zo ja.... welke snaren raden jullie mij dan aan om in ieder geval het geluid te optimaliseren? En welke dingen kan ik verder nog met m'n viool doen om het geluid optimaal te houden? Alvast dank!
Wat voor snaren heb je erop zitten? Dit kan ook verschil maken. Snaren gemaakt van darmen hebben over het algemeen een mooier geluid (mijn klank werd voller en warmer). Een set kost ongeveer rond de 90 euro. Succes!
Allereerst: Brandhout violen zijn doorgaans goedkoper dan ca. €200,- Ik formuleer het voorzichtig want er kúnnen uitzonderingen bestaan. Als je een viool hebt die op € 1300 is geschat - wie heeft die schatting gemaakt- is die vast goed genoeg voor zeker de eerste jaren vioolplezier. Vast geen brandhout. Bij wie heb je 'm gekocht? In een doorsneemuziekwinkel of bij een echte vioolbouwer? De eerste verkoopt meestal weinig kwaliteitsviolen. Voor loepzuivere noten heb je echt geen spuugduur instrument voor nodig. 't Is een kwestie van zuiver spelen en dat ontwikkel je door veel te oefenen. Hoe weet je dat jouw strijkstok van goede kwaliteit is? Een 'rijplaagje' op je viool geeft aan dat je te fanatiek hebt geharst. Dan de snaren: een setje kunststof snaren met metaal omwikkeld is een aanrader. Toonvast en lange levensduur in tegenstelling tot darmsnaren. bv Dominant van Tomastiek prijs per setje is ca € 40. Een setje snaren van Evah Pirazzi zijn ook goed en worden ook door vergevorde amateurs gebruikt. Die zijn duurder ca € 80. Ze hebben een heel lange levensduur. Tja, wat je verder kunt doen om het geluid te optimaliseren: les nemen. Goed strijken is complexer dan je denkt. Succes
Onder de 10.000 zijn er instrumenten die net zo goed klinken als van de Italiaanse meesters. Je betaald gewoon voor de naam. Taxatiewaarde is doorgaans 40% hoger dan de verkoopprijs
Een beginner zou ik zeker GEEN darmsnaren aanraden, maar een set kunststof met een wat ronde toon, zoals Thomastik Infeld ROOD http://www.strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=430_1_357_18 of Pirastro Obligato http://www.strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=430_1_358_14. Ook Corelli Crystal http://www.strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=430_1_360_13 is een snaar met een ronde darmachtige toon, maar neem daar dan een andere E bij, b.v. de Special E van Thomastik: http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=430_1_357_191&products_id=798 Succes!
De verkoopprijs is de prijs die tot stand komt bij de verkoop. De taxatiewaarde voor de verzekering is de vervangingswaarde van het instrument wanneer het geheel verloren gaat. Dat zijn twee heel verschillende gebeurtenissen en daarom komt er ook niet hetzelfde bedrag uit de bus. Bovendien wordt de verkoopprijs beïnvloed door het soort verkoop; op een veiling met een zaal vol vioolbouwers die op een aangeschaft instrument nog iets moeten verdienen komt een andere prijs tot stand dan bij de uiteindelijke verkoop aan de consument. Dat dit percentage standaard 40% zou zijn is ongefundeerd en een absolute slag in de lucht; een bij een vioolbouwer gekocht instrument zal door dezelfde vioolbouwer voor de verzekering ietwat over-getaxeerd worden, maar dan moet je eerder aan 5-15% denken. Een kleine over-taxatie is in het belang van de klant wanneer het instrument verloren gaat en iets nieuws moet worden aangeschaft.
Op welke wijze kan een vioolbouwer eigenlijk een gecertificeerd taxateur worden. Is daar een opleiding voor?
Al een oude post maar kan het toch niet nalaten om erop te reageren. Voor 3.000,- a 4.000,- euro heb je volgens mij een viool van Karel van der Meer. Dan heb je een viool van de beste Nederlandse bouwer van zijn tijd, een viool die zich kan meten met oude meesters. Je hebt zoiets als een beëdigd taxateur. Toen in 2000 de titel “beëdigd” bij wet werd afgeschaft is een persoonsgebonden certificering-systeem naar Europese norm ingevoerd. Voor de certificaathouders, ingeschreven in het register van de TMV betekent dit internationale erkenning. Volgens mij is vioolbouwer Stam uit Utrecht de enige gecertificeerde taxateur in Nederland. Het is iig een behoorlijk pittig examen wat Stam heeft moeten afleggen. Niet voor niks degene die de violen van Janine Jansen onderhoudt.
Een viool in die prijsklasse is (naar mijn mening) toch wel een goede studieviool te noemen? Zeker als de viool bij een vioolbouwer vandaan komt, zal de viool geen brandhout zijn! En wat betreft snaren, daar durf ik eigenlijk niks over te zeggen, maar ik denk (vermoed) dat ik de tips van Bert Boon zou opvolgen. Daphne
koffienee1 zei: Allereerst: Brandhout violen zijn doorgaans goedkoper dan ca. €200,- Ik formuleer het voorzichtig want er kúnnen uitzonderingen bestaan. Ik zeg: hier is zo'n uitzondering: Ik ken een meisje met een viool van €5 (€5!!!) en wat bleek? Het was een zeer goede viool...
leren spelen. Het heeft mij 10 jaar gekost om uiteindelijk te beseffen dat het voor minstens 90% de violist is die je hoort en maar voor een heel klein deel de viool. Ik speel middelmatig, alle violen (goedkoop en duur) klinken een beetje hetzelfde als ik er op speel, ook middelmatig. Als een topviolist z'n Strad aan de kant legt en een véél goedkopere viool pakt klinkt het nog steeds uitstekend. Nog even een aardige anekdote: iemand zei na een concert tegen (ik meen) Yehudi Menuhin "uw viool klonk schitterend vanavond". Yehudi hield de viool bij z'n oor en zei "ik hoor niks"