Fantasia nr. 3 voor 2 Blazers en 5 Strijkers

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Koos A. Oosterhof, 11 jun 2011.

  1. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    In oktober 1986, had ik de basis klaar voor de Fantasia nr. 3.
    Geschreven voor Fluit, Hobo, 2 Violen, 2 Altviolen en Cello (septet).
    Het was destijds opgedeeld in 4 delen, t.w.:

    1e deel: --Adagio-Grave
    2e deel: --Vivace en Grave
    3e deel: --Adagio
    4e deel: --Allegro en Grave

    Toch was deze opdeling niet juist, omdat hierdoor de effecten, snel en langzaam, uitelkaar werden getrokken.
    Maar toch kun je bovenstaande opdeling nog steeds terug vinden (horen).

    Te "zien" en te beluisteren op youtube:



    Aanvullende informatie:
    Deze compositie is geschreven met Cubase 6 en Halion Symphonic orchestra (Steinberg)
     
  2. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    AMAI knap hoor ^^
     
  3. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Wat ik in ieder geval boeiend vind is de manier van presenteren. Dat ik de bladmuziek mee kan lezen (als die niet te klein wordt tenminste).

    Verder ben ik eigenlijk niet capabel om de muziek echt grondig door te nemen. Zowel van het muziekgenre als van de werkwijze weet ik weinig. Ook is de weergave via YouTube niet ideaal om muziek tot je te nemen. Omdat ik het werk wel intrigerend vind, wil ik vanuit mijn leken-perspectief toch proberen iets te zeggen.

    Mooi in het orgelwerk vind ik de diepe bassen en de helderheid van (maar) drie partijen.

    Waarschijnlijk door mijn jazz-oren krijg ik soms de gedachte aan meer contrast (hoe dat binnen deze klassieke muziek ligt weet ik niet).

    Voor mij lijkt de instrumentencombinatie met twee alten, twee violen en cello wat complex. Ik ben benieuwd naar de achtergrond daarvan.

    Kan me ook voorstellen dat een contrabas in de plaats van (of naast) de cello een relatie kan leggen met de bassen in orgelmuziek, ook in de strijkers. Of praat ik onzin?
     
  4. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    potverdikke das echt goed :) heb er afgelopen dagen al een stuk of 10x naar geluisterd ! :D
    Hoe begin je eigenlijk aan zo'n stuk te schrijven?
    Schrijf je meteen de volledig melodie, of eerst alle noten?
    Ik zou zelf graag ook stukken componeren en heb er wel de fantasie voor, maar krijg het nooit op papier zoals ik het in mijn hoofd heb :) en als ik dan begin te schrijven ben ik het weer kwijt ^^
     
  5. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    EricM.

    --Ik probeer de bladmuziek leesbaar te houden, maar hier ben ik nog steeds mee bezig (scanproeven).
    --Voor wat betreft de geluidsweergave via YouTube, is een tuner en redelijke geluidsboxen een uitkomst.
    --De beoordeling van de diepe bassen in het orgelwerk, ligt buiten de competentie van dit forum; hier kan ik dus niet op in gaan.
    --De contrasten in Fantasia nr. 3 zijn volop aanwezig door de verschillende delen aan elkaar te koppelen, door verschillende toonsoorten, tempi en verschillende maatsoorten toe te passen.
    --Deze instrumentencombinatie is voor mij niet altijd het uitgangspunt, dit is eigenlijk afkomstig van de orgelindeling, t.w. 2 stemmen in de G sleutel en 2 stemmen (2x altviool)in de bassleutel (als Fantasia nr. 2).
    In dit geval heb ik de cello een aparte rol toebedeeld (=pedaal); deze moest zelfstandig iets uitdragen (niet te zwaar) en dat is dacht ik gelukt.
    --De pedaalstemmen bij een orgel bestaan (meestal) uit meer dan 1 stem en je kunt een pedaal-stemmen-combinatie (m.i.) niet zomaar gebruiken voor contrabas of cello, of een combinatie van deze instrumenten.

    Koos
     
  6. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    Amaryllida,

    --Bedankt voor je lovende beoordeling.
    Bij Fantasia nr. 3, is het een proef geweest de langzame en snelle delen achterelkaar te plaatsen; anders krijg je afzonderlijke delen en dat vond ik zoals al vermeldde, geen goede oplossing.
    --Het stuk is ontstaan in oktober 1986, en dan bedoeld voor een groot orgel.
    Het resultaat was niet wat ik er van verwachtte en heb het toen weggelegd.
    Naderhand kreeg ik de gedachte dit stuk voor strijkers en evt. een aantal blazers te herschrijven (zie ook Fantasia nr. 2).
    Dat herschrijven heeft dit jaar plaatsgevonden, na vele correcties (gedurende een paar maanden).
    --Om de mogelijkheid te hebben om een stuk muziek te schrijven heb je eigenlijk een goed stuk gereedschap nodig, zoals een computer-muziek-programma (maar niet beslist noodzakelijk !), een piano, keyboard of i.d. (i.v.m. controles op je eigen werk).
    Je kunt m.i. het beste beginnen met een bestaande melodie (b.v. "Altijd is Kortjakje ....") en deze gaan bewerken en harmoniseren, volgens jouw idee.
    Begin met een 2e stem en breid dit verder uit naar een 3e en een 4e stem.
    Daarna kun je je creatie corrigeren en daarna uitprinten en er evt. een audio file (wave, mp3 e.d.) van maken.
    Als bovenstaande naar wens verloopt kun je evt. een eigen (verzonnen) melodie gaan bewerken als boven genoemd.

    Ik hoop dat je hieraan wat hebt.

    Koos
     
  7. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Koos,

    Interessant te lezen hoe je over het werk denkt, wat de uitgangspunten zijn. Dat geeft voor het luisteren toch weer een andere invalshoek.
     
  8. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Bedankt voor je uitleg.

    Ik heb al een tijdje Sibelius (een zeer goed programma om partituren te schrijven), maar ik heb vooral problemen met mijn 'ideeën' op papier te krijgen zoals ik het wil.
    Verleden week heb ik een Keyboard besteld. M-audio prokeys sono 88, een Midi-keyboard dat je moet aansluiten op je PC en dan via oa Sibelius werken. dan noteert het programma wat je speelt.

    Wel moet ik nog leren keyboard spelen, maar vind dat het tijd word dat ik hieraan begin ^^
     
  9. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    amryllida,

    Ik ben op de hoogte van het procédé; van het spelen op een keyboard en de muzieknotatie (polyfoon) wordt door Sibelius verwerkt als score.
    Ik doe het af en toe ook, maar meer ter controle.
    Wat wel een probleem was (en is), is dat de maatvoering (maatslag), bij het spelen op je keyboard, nooit conform was met de maatvoering van het muziekprogramma.
    Nadat de score (door het muziekprogramma) opgenomen was, moest eigenlijk alles gecorrigeerd worden tot een speelbaar (=leesbaar) stuk.
    Het is belangrijk (bij het spelen op een keyboard) dat de maatslag van het op te nemen werk, zo dicht mogelijk komt te liggen van de (ingestelde) maatslag van het muziekprogramma.

    Veel succes,

    Koos

    PS. welke versie heb je van Sibelius ?
     

Deel Deze Pagina