Ja, maar dat stamt uit 2005! We schrijven nu 2011. De inzichten en meningen kunnen zich hebben gewijzigd. Dus je verwijzing maakt er wel een zooitje van.
Dat is wel een leuke vraag! Ik heb, toen ik nog in het Arnhem Sinfoniëtta speelde (het orkest bestaat niet meer), een onaangename ervaring gehad met de Wolf schoudersteun. We hadden een uitvoering in de hal van het stadhuis in Arnhem. Op een gegeven moment tijdens een pianissimo passage, schoof mijn schoudersteun tijdens het spel los en die klapte met een behoorlijke knal tegen het achterblad aan. Het klonk alsof er iets ernstigs aan de hand was. Je merkte aan het publiek dat men het ergste vreesde. De dirigent (Fons Rats voor wie het wat zegt) keek verschrikt en met een boze blik naar mij, want ik verstoorde de klanken. Al gauw kwam ik erachter dat het ding te ver uiteen was gebogen en daardoor los schoot. De pootjes schoven over de rand van het achterblad. Kort daarna heb ik afstand gedaan van mijn Wolf en een KUN aangeschaft, of beter gezegd in omgekeerde volgorde. De KUN is behoorlijk rigide, blijft goed op zijn plaats, is goed in te stellen en bevalt me uitstekend.
Graag wil ik even terug naar de opmerking van Geert die opmerkt dat de schoudersteun verlies van klank en trilling geeft. De laatste tijd ben ik wat aan het experimenteren met verschillende violen en gisteravond viel mij toevallig op dat één van die instrumenten in het bijzonder zonder schoudersteun aanzienlijk warmer, voller en aangenamer klinkt dan met steun. Ik klemde het instrument op dat moment met een soort dekentje tussen kin en schouder. Ik beschik over ee KUN en een Wolf steun maar voor de klank maakt niet wezenlijk uit welke ik gebruik. Om prettig te kunnen spelen gebruik ik wel graag een schoudersteun maar het gaat om de voortgebrachte klanken... Is dit een kwestie van zorgen voor de juiste klemspanning van de steun en eventueel vervangen van de rubber voetjes (de schoudersteunen zijn al de nodige jaren oud) of zit er maar één ding op en dat is oefenen in het spelen zonder steun?
De contactpunten van een Wolf en een KUN-schoudersteun zitten op vergelijkbare posities, vandaar ook dat er geen verschil te verwachten is. De dempende werking van de rubbers op zowel Kun als de Wolf zouden wat verschil uit kunnen maken. Die van de KUN hebben wat meer massa en zouden naar mijn mening zorgen voor minder doorgeven van trillingen aan de gehele steun dan die van de Wolf. Gebruikt men echter een schoudersteun die over een veel groter oppervlak contact maakt dan kan demping optreden. Zulke steunen had je vroeger: ze maakten contact over de breedte van het achterblad en bestonden uit een soort schuimrubber. Tegenwoordig zie je ze niet meer. Ik weet niet of ze nog in de handel zijn. Wanneer zonder schoudersteun wordt gespeeld treedt er toch demping op want de schouder maakt voor een aanzienlijk deel contact met het instrument. Dat daardoor de klank als plezieriger wordt ervaren heeft te maken met die bepaalde demping op die plaats.
Ik heb ook zo'n "prothese" van Bonmusica ( #3) en vind het heel erg comfortabel zitten en spelen. Ooit probeerde ik wel eens zonder steun te spelen, maar daar kreeg ik ongemakken van en pijn. Deze is helemaal fijn, vooral voor ouwe dames zoals ik
Goede dag, Leuke informatie krijg ik steeds te lezen op deze forum! Deze post is uit 2011, maar ik heb nu pas gelezen, zo.... Ik had nooit zonder schoudersteun gespeeld tot een week geleden toen ik net wakker werd, spontaan pakte ik een handdoek en begon te spelen zonder schoudersteun. Met grote verrassing: het is me wel gelukt! shifting naar hogere posities was ook geen probleem. Nu zoeken naar de juiste kinstuk (ach ja...ik speel toch niet in een barok orkest. en mijn viool had guarneri kinstuk erop) naar de vioolbouwer geweest, een paar kinstukjes uitgeprobeerd: flesch is niet de juiste kinstuk, laat staan wittner, want dit is laag. Totdat de vioolbouwer berber kinstuk erop zette en ik uitprobeerde, ik had zo'n "aha!" moment: "dit is het!" Ik heb in totaal 6 schoudersteuntjes, namelijk: - Bonmusica - Wolf Forte Secondo - Lindd/Laxo - Artino - Mach One wood - VLM Diamond Ik bleef maar schoudersteun kopen omdat ik me niet comfortabeel voelde. En door schoudersteun wordt de klank van mijn vool ook anders, bijvoorbeeld met bonmusica wordt de klank gedempt, terwijl met wolf forte secondo wordt de klank wat metalliek. Ik vind VLM Diamond de leukste! Nu omdat ik berber kinstuk gebruik, soms speel ik wel met VLM Diamond met een heel lage voeten gezet. Maar meestal gebruik ik alleen een kosmetiek sponge, en als ik geen zin heb om die kosmetiek sponge erop te zetten, speel ik gewoon zonder enige "steun". Het gaat wel moeilijker als u echt lange nek hebt. Mijn nek is niet te lang maar ook niet te kort. En ik ben maar 1.67CM lang. En ik heb zo'n schouder dat mijn viool kunt "leunen" zonder enige spanning (zonder dat ik mijn schouder optil). Het kiezen van de juiste kinstuk is belangrijk om comfortabeel te voelen tijdens het spelen, maar ook wanneer mens zonder schoudersteun wilt spelen. Ik denk dat de tutorial van Yehudi Menuhin wel wat is! [edited]: ik balanceer mijn viool tussen mijn linkerhand, nek en sleutelbeen (clavicula). Groetjes, Vanessa
Ik heb ook eens geprobeerd zonder schoudersteun te spelen, maar ik heb nooit serieuze pogingen gedaan.. Ik vind zelf de KUN schoudersteun het allerfijnst..
Ik ben aan het proberen de bonmusica goed af te stellen. Kan alle kanten er mee op, behalve de mooie dan he! Wel jammer hoor, zo'n prothese. Ik ben nog een beetje aan het lonken naar mooie amerikaanse modellen zoals The Slipper en de Mach One met 'schouderhaak', maar ze zijn zo duur! En dan nog een berg verzendkosten er bij, en alles op goed geluk bestellen, dat ga ik maar niet aan. Als ik met een vlakkere steun probeer te spelen, het maakt nauwelijks uit welke, ik heb er allerlei geprobeerd van Fom, Kun, Wolf, Artino, Arc, de gewone Mach One.... dan verkrampt mijn schouder onmiddelijk. Wat ik nu heb ontdekt, het is een kleine troost maar wel een fijne, is dat de voetjes van de Mach One ook op de Bonmusica steun passen! Dat is dan toch al IETS aan elegantie gewonnen, hihi.
Mach One is inderdaad duur! Maar ik heb eentje Mach One wood die ik niet meer gebruik, ik kan wel verkopen met lagere prijs. Maar ik moet wel vertellen dat de voetjes van Mach One heel irritant zijn! Veel mensen hebben de voetjes vervangen met die van Kun Bravo. Ik zelf vind de voetjes van Mach One ook irritant want ze glijden af. Heel irritant vooral als de schoudersteun valt tijdens het orkest..... Hoe is het met bonmusica? Krijgt u geen pijn ervan? Mijn ervaring ermee is dat ik pijn had op mijn rug na een tijdje te hebben gespeeld, en de klank van mijn viool werd ook nog gedempt. Ik prefeer toch nog VLM Diamond en Kun Bravo (deze heb ik niet, maar het ziet er zo elegant uit, en ja....van hout....) Groet, Vanessa
Er is weer iets nieuws op de markt. Ik kwam het bij toeval tegen. Ziet er heel simpel uit, kost niet al te veel en schijnt toch een oplossing te zijn voor al diegenen die een andere schoudersteun al hebben geprobeerd: Voor meer informatie: http://www.arc-verona.nl/comfy-schoudersteun.3283.html Frits
Volgens mij bestaat dat ding al een aantal jaren. Bij alles wat zelfklevend op de lak gaat heb ik twijfel, maar ik ben wel benieuwd of er strijkers zijn met ervaring met dit artikel.
Ja, ik had ook zo mijn bedenkingen, want als de lak niet al te vast zit trek je die er gemakkelijk af en dan ben je nog niet jarig. Vandaar ook dat ik de bron er bij vermeld heb, want daar staat ondermeer: "De Comfy "plakt" zichzelf tegen de rug van uw instrument d.m.v. een zelfklevende plastic folie die absoluut schoon en veilig is voor de lak. De folie laat dus geen enkele substantie los en kan de lak niet beschadigen." Als deze firma dat beweert kun je, als je lak tóch beschadigd is, hun bewering in stelling brengen en de schade claimen!
Ik koop vaak op Arc Verona. Weet u zeker dat de schade geclaimd kan worden? Want volgens hen wordt alleen het betaalde geld vergoed (in dit geval dus het kosten van de schoudersteun). Plus bij aanschaf van onder de 40 euro, moet de koper 6,90 euro toeslag betalen. 19,80 + 6,90 voor zo'n ding vind ik nog te duur (ik denk niet dat de toeslag ook vergoed wordt als de koper 'm terugstuurt)...want misschien past die schoudersteun ook niet bij postuur (te hoog, bijvoorbeeld), en.....men kunt ook zelf maken....
Het kan maar zo hoor. Kan me voorstellen dat plastic zich soort vastplakt/vastzuigt (statisch) aan je viool zonder dat er lijm oid wordt gebruikt. Spelen zonder schoudersteun is voor mij overigens geen optie. 'k Ben 1.90 meter met bijbehorende nek en daar passen wel twee violen op elkaar tussen.
@ Vanzecha: In de wet kopen op afstand staat dat binnen de wettelijke termijn (7 dagen) een teruggestuurd artikel plus de verzendkosten heenweg (reden hoeft niet te worden opgegeven) door de verkoper moet worden vergoed. In mijn webwinkel maak ik hierop een uitzondering voor artikelen als snaren, die eenmaal op een instrument gezet, niet meer kunnen worden verkocht, de z.g. gebruiksartikelen. De retourvoorwaarden gelden voor grote en kleine webwinkels. Bedenk dat kopen op afstand vaak een hoop reiskosten en tijd scheelt; niet iedereen heeft een vioolbouwer om de hoek wonen.
Het gaat goed tussen BonMusica en mij, en aangezien ik nog lang niet aan orkestniveau zit, neem ik voorlopig wel het risico dat de steun er eens af glijdt. Wat betreft de Kun Bravo, denk ik niet dat het me fijn zou zitten. Ik ben voorlopig echt uit op een steun die mij de zekerheid geeft dat de viool niet zomaar 'uit zichzelf' op de grond glijdt want ik heb al mijn aandacht nodig voor vingers zetten, strijken, lezen... Er zijn maar enkele schoudersteunen die hierin voorzien.
Ik denk dat dit net zo werkt als bv de Strad Pad voor op de kinsteun.., en die gekke statische plakdingen voor op het dashboard van je auto, 1 euro bij de action, ze plakken als de beste en toch zit er geen lijm op. Ik denk dus dat de lak niet kan oplossen maar wel dat hij af zou kunnen bladderen door de trekkracht van de plakker.
Mijn vioollerares heeft vanaf het begin tegen me gezegd dat ik de kinsteun thuis mocht laten; ik speel met een kinsteun en een zeemleren lap (geen synthetisch spul; soms speel ik ook zonder zeem, ligt een beetje aan wat ik op dat moment aan heb. Een dikke capuchon wil ook nog wel eens helpen ). Ik ben nog niet zo heel erg lang bezig, dus ik weet niet hoe dat straks met positiewisselingen gaat, maar tot nu toe is het geen probleem om de viool op zijn plek te houden.