Ezine van NoName#2: ‘Geen verschil waar genomen’

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 14 mei 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Al sinds enige tijd heb ik me geabonneerd op het Ezine van NoName#2. Iedere eerste zondag van de maand komt het artikel keurig netjes in mijn brievenbus. Voor mij niet altijd even interessant, maar in de mei-versie keer trof een bewering mij dusdanig dat ik het nodig vind hierop te reageren via SF. NoName#2 schrijft dat bij een ‘blind test’, amateurviolist Sander, tevens bedrijfsleider van NoName#2’s bedrijf, nauwelijks in staat bleek de handgebouwde Jan Lorenz te selecteren. Wat wil NoName#2 nu bewijzen? Toont ze hiermee aan dat het instrument van Jan Lorenz niet beter is in klank dan de goedkopere instrumenten? Of – een tweede mogelijkheid- klinkt de goedkopere vergelijkbaar met de veel duurdere Jan Lorenz? Beide zou kunnen! Maar er komt nog meer bij kijken: het is zeer wel mogelijk dat Sander (nog) niet in staat is om verschillen waar te nemen of op te merken, waar door dit niets zegt over de klankkwaliteiten en klankverschillen tussen deze instrumenten.
    Ik heb wel eens klanten laten luisteren naar het verschil tussen een minieme verplaatsing van de stapel, op verzoek uitgevoerd om een wat te schelle E-snaar te verbeteren. Wanneer ik dan zelf op zo’n instrument speel hoor ik duidelijk verschil, maar de klant niet. Dat komt echt voor. Je moet hebben geleerd waarnáár te luisteren.
    Zolang de bespeler niet in staat is dit soort verschillen waar te nemen heeft het naar mijn mening ook geen zin een duur(der) instrument aan te gaan schaffen. Het enige ‘bewijs’ is dan een nota waarin de waarde en betaalde prijs staat aangegeven. Dat kan van belang zijn voor een latere overstap naar een ander instrument, maar geeft op het moment geen meerwaarde.

    Frits
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    Het is mij ook een raadsel wat daarmee wordt "bewezen"; met violen valt sowieso weinig te bewijzen en al helemaal niet met het beschreven "experiment".
    In het andere "artikel" wordt gewag gemaakt van triplex violen. In afgelopen decennia zijn waarschijnlijk tienduizenden violen en andere strijkinstrumenten door mijn handen gegaan waarvan -helaas en onvermijdelijk- ook een beperkt aantal van de allerergste prullen. Een triplex viool heb ik echter nog nooit mogen aanschouwen; die bestaan volgens mij in het geheel niet. Een cello of een bas van triplex kan, die heb ik ook wel gezien, maar een viool nog nooit.
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Voor diegenen die mijn ezine niet ontvangen hierbij een link naar het aangehaalde artikel, zodat iedereen kan lezen waarover het hier gaat: [website op verzoek verwijderd]

    Frits doet een aanname die onjuist is: ik probeer helemaal niets te bewijzen of aan te tonen. Dan zou een representatieve steekproef onder kenners noodzakelijk zijn... En dan nog zijn er onzekerheden.

    Onjuiste aannames en woorden in de mond leggen zijn reden voor mij van non-actief zijn op het Strijkersforum. Doordat een artikel van mij werd aangehaald voel ik mij (met hakken in het zand) gedwongen te reageren om eea recht te zetten.

    Het enige is dat ik een aantal ervaringen deel in het artikel waar de lezer mee kan doen wat hij of zij wil. Sommige mensen (zoals Sander) zullen nauwelijks verschil horen tussen de instrumenten en anderen weer wel.

    Als handelaar is het voor mij veel beter om een handgebouwde viool van vioolbouwer Jan Lorenz te bestellen en te verkopen voor € 6.000 dan een atelier exemplaar van ongeveer € 1.800.

    Mijn passie is het om mensen aan een goed instrument te helpen, een ideale match tussen musicus en instrument. Dit staat bij mij op de eerste plaats en niet het draaien van een zo hoog mogelijke omzet. Iemand die het verschil niet hoort verkoop ik dus liever het goedkopere exemplaar... Die hij of zij eventueel in kan ruilen voor een duurdere als diegene het verschil wel hoort en de voorkeur daaraan geeft.

    Het doel van mijn ezine is informatie verschaffen. Iedereen mag daarmee doen wat hij of zij wil. Sommigen zullen er veel aan hebben, anderen weer helemaal niets. Als iedereen precies dezelfde viool zou willen hebben, zou ik veel mensen teleur moeten stellen: geen twee violen zijn identiek! Dat is het prachtige aan instrumenten.

    In mijn artikel beweer ik absoluut niet dat de twee vergeleken violen gelijk zijn... Anders zou ik mijn Lorenz toch allang hebben ingeruild? Alle oplettende lezers weten echter dat ik verknocht ben aan mijn huidige viool...

    Zo, en nu zet ik mijn non-actief zijn op dit forum weer vrolijk verder. Mochten er nog mensen vragen hebben, zie ik die graag tegemoet.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    Het artikel maakt gewag van een blinde test (dat staat er toch echt). Met een blinde test wil je iets vaststellen, bewijzen of verwerpen. Waarom zou je hem anders houden? De "uitslag" wel gebruiken in een reclameboodschap zonder een fatsoenlijke beschrijving van experimenteeropstelling, proefpersoon, omstandigheden etc. doet sterk denken aan de wasmiddelenreclame uit de beginperiode van de STER. Elk weldenkend mens vond die kreten over witte reuzen die witter wasten dan alle andere omo's en persils hoogst irritant, al hebben Unilever en P&G er recordomzetten mee behaald. Ik begrijp Frits' ergernis dan ook goed. Ik heb in het "E-zine" van NoName#2 wel vaker non-informatie van dit type aangetroffen en dan lees ik het meestal niet eens. Het is niet verboden, de wereld vergaat er niet door, maar voor enigszins ingewijden is het wel ergerlijk.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    @NoName#2:
    Hoewel je ten stelligste beweert dat je non-actief bent op dit forum, richt ik me toch tot jou. Dat doe ik omdat je me zelf in een ander sociaal medium hebt gevraagd om een link en je blijkens je reactie (post#3) toch wel nieuwsgierig bent wat er geschreven wordt. Prima, want ik zou graag willen weten welke aanname ik dan doe in:



    Wanneer ik dan probeer te begrijpen wat je nu precies wilt aantonen of beweren in je mei-uitgave van Ezine, lukt me dat niet, vandaar ook dat ik dit onderwerp opvoerde.

    Je zegt:
    Ik denk niet dat je daar uniek in bent: op het vlak van verhuur van met name de kleinere maten doe ik precies hetzelfde, omdat daar heel veel troep in omloop is, ook op muziekscholen.

    Verder schrijf je:

    Ik vind dat een prima doel, alleen heb ik bij het doorlezen van de afgelopen E-zines, regelmatig de gedachte dat er onjuistheden vermeld worden. Wat ik er dan mee doe, is dan inderdaad wat ik wil, totdat het me te gortig wordt zoals in de laatste uitgave. Dat is niet zozeer ‘ergernis’ zoals Bert beweert, maar veel eerder het onbehaaglijke gevoel dat lezers niet juist worden geïnformeerd.

    Samenvattend:
    wat wilde je de lezer dan aan informatie meegeven met de vergelijking van de twee instrumenten? Ik ben reuze benieuwd en verwacht dat ook een non-activist zo af en toe toch ook wel weer activist kan zijn.

    Frits
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    Ik sluit me geheel bij Frits aan: als je voor jezelf de lat hoog legt qua passie en eerlijk en verantwoord ondernemerschap en bovendien het belang van de klant hoog aanslaat, geeft dat ook een zorgplicht m.b.t. de zorgvuldigheid van de informatie die je verspreidt.

    Ik vind het heel prijzenswaardig van Frits dat hij hieromtrent de kat de bel aanbindt want zoals in het verleden is gebleken kan dat weer tot een hoop gedoe leiden, het soort gedoe waar hijzelf -zoals we weten- niet echt op zit te wachten.

    Tot slot: Bij meerdere vioolbouwers zijn Oosteuropese atelierinstrumenten te vinden van rond de 2000 euro die heel goed scoren en soms zelfs onverwacht goed klinken. Ik verkoop ze zelf ook. (Met veel succes trouwens-en ik heb niet eens een bedrijfsleider ;) ). Zo bijzonder is dat dus niet.
     
  7. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    NoName#2, communicatie heeft haar eigen regels. Het is niet zo dat de intentie van een schrijver (of een verklaring achteraf van die intenties) bepaalt *wat er staat*. Als ik schrijf "er zijn twijfels aan de kwaliteit van de instrumenten van handelaar X" schrijf ik letterlijk genomen niks bijzonders, want er zijn altijd wel ergens, bij iemand, op enig vlak, twijfels aan producten van een verkoper. Maar iedereen die een beetje kan communiceren, begrijpt dat ik met mijn uitspraak de waren van handelaar X in een negatief daglicht stel. Communicatie heeft haar eigen regels; die regels hanteer jij, die hanteren lezers van jouw nieuwsbrief ook, en je kunt ze dus maar beter erkennen.

    In je nieuwsbrief breng je naar voren dat een 'blinde test' heeft uitgewezen dat een luisteraar (die je een zekere status toekent) het verschil niet hoort tussen jouw eigen kostbare viool en de viool die je in de aanbieding hebt. Iedere normale lezer hoort hierin een verkoopargument, of dat nu jouw bedoeling was of niet. Iedere lezer mag zich dus ook uitspreken over de deugdelijkheid van dat verkoopargument, op grond van wat er stáát. Niet alleen op grond van de letterlijke woorden of jouw veronderstelde intenties, maar van de betekenis die aan de gebruikte woorden toegekend mag worden.

    Door van een 'blinde test' te spreken, geef je aan oog te hebben voor de risico's van gekleurde beoordelingen. Je geeft tegelijk aan dat je je best deed die risico's te beperken: je deed de test niet voor niets 'blind'. Daarmee snijd je zelf het onderwerp aan van de kwaliteit en overtuigingskracht van jouw test (en daarmee van je verkoopargument). Dat is een duidelijke uitnodiging aan de lezer om dit onderwerp mee te overwegen, en Frits en Bert mogen in de bespreking van de nieuwsbrief dus zeker ook ingaan op andere problemen van je 'test' en het gebruik daarvan als verkoopargument.

    Dit alles heeft niets te maken met 'jou woorden in de mond leggen' of met 'onjuiste aannames'. Frits en Bert gaan gewoon in op wat je schrijft, en hechten daar niets anders aan dan de conventionele betekenis - wat hun goed recht is, en wat jij als schrijver hoort te voorzien en te accepteren.

    Met de 'escape' zienswijze dat jij hooguit 'enkele ervaringen' opschrijft waar de lezer vervolgens vrijblijvend 'mee kan doen wat hij of zij wil' ga je voorbij aan je evidente verantwoordelijkheid als schrijver c.q. communicator. Elke schrijver kan gehouden worden aan wat hij/zij schrijft, jij dus ook, en dus ook aan de deugdelijkheid van je beweringen en je verkoopargumenten. Dat je problemen op dat vlak bij de lezer deponeert, getuigt in dit geval van te weinig verantwoordelijkheid t.a.v. de woorden die je zelf koos.

    Ja, schrijven is verantwoordelijkheid nemen. En je laten aanspreken op de deugdelijkheid er van.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    Zó mooi kan ik het niet verwoorden! :cool:
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Hij is goed hè? ;)

    Nu moeten we NoName#2 nog uit haar non-actieve status zien te krijgen.
    Afwachten maar.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Tot nu toe is NoName#2 blijkbaar niet genegen een reactie te plaatsen.
    Ik vind het gedrag niet bepaald sportief, maar kan er helaas niets aan veranderen.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    Ach, wie niet openstaat voor een beetje kritiek ondervindt daarvan vanzelf een keer de gevolgen. In het gunstige geval denkt de persoon in kwestie bij een volgende keer eerst eens na voordat ze iets op het net slingert, in de wetenschap dat de inhoud ook gelezen wordt door kritisch ingestelde lezers en niet alleen door op dit gebied volkomen leken die zich van alles laten wijsmaken.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Ja, zo zal ik op een zeker moment mijn gratis abonnement op het E-zine gaan opzeggen, als het tenminste kwalitatief gezien, niet beter wordt. Dat voorkomt in ieder geval een wrevelig gevoel over wat er nu weer te lezen staat.

    Als dat het resultaat mocht zijn van het opvoeren van dit onderwerp, dan is er toch wat gewonnen! ;)
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.915
    Homepage:
    M.a.w. (en om een moderne platitude te gebruiken) "een win-win situatie!"
     

Deel Deze Pagina