Beste forumleden, Allereerst stel ik mij even voor. Mijn naam is dus gewoon Riny (man) en ben woonachtig te Oost-Souburg in de Prov. Zeeland. Gehuwd, drie uit huis wonende dochters en 2 kleinzoons en 1 kleindochter. Speel al 43 jaar gitaar plus piano, banjo, mandoline en ukelele. Ik loop al weken te overwegen om viool te gaan spelen (lees leren). Notenschrift is mij bekend dus dat kan het probleem niet zijn. Verder heb ik nog geen viool en heb mij daarom aangemeld op dit forum om de wijsheden te krijgen van de ervaren violisten om geen kat in de zak aan te schaffen. Nu hoeft het ook niet de duurste te zijn maar ook niet de goedkoopste. Ik zou er een willen waar ik jaren mee vooruit kan en hoop dan ook op serieuze reacties die mij kunnen behoeden voor een miskoop. Ik wil nog wel even kwijt dat ik hier niet alleen gekomen ben voor advies maar met de hoop om in een later stadium ook bijdrages te kunnen leveren op dit forum. Ben zeer benieuwd naar jullie reactie waarvoor bij voorbaat dank.
Beste riny Aller eerst welkom . Ik zal kunnen adviseren om eens naar een vioolbouwer te gaan en met deze vraag in uw achterhoofd eerst eens een een tijdje een viool te huren . Dan kan je zien of je er mee door wild gaan of dat het een een tijdelijk iets is . Verder kun je een soortgelijke dan ook kopen . Heeft u de ksns van een kat in de zak un iedergeval ge minimaliseerd. Vriendelijke groet en hoop u in iedergeval verder te hebben geholpen
Ik zou snel even een goedkope viool kopen van 70 euro (of zoiets). Daar kan je dan een paar maanden mee oefenen en zien of het je wat ligt. Wens je er dan verder in te gaan, dan kan je een deftige viool kopen en die rommel viool bijhouden om 'op de kermis te gaan spelen'.
Beste, Waarschijnlijk ligt er bij mijn moeder (82) nog een viool van haar opa. Zij heeft hem altijd bewaard, emotionele waarde. Mogelijk is dat iets. Wanneer de huishoudelijke hulp deze van zolder gehaald heeft zal zij hem laten sturen. Ben benieuwd wat er dan tevoorschijn komt. Hopelijk is hij technisch nog in orde en anders laat ik hem in orde maken. Mogelijk heb ik dan gelijk een volwaardige viool, afwachten maar. Wel vreemd want zij heeft nooit verteld dat mijn overgrootvader viool speelde. Ik ga het afwachten en zal de staat van de viool ook hier vermelden.
Van dit soort waardeloze adviezen Zou ik me maar niets aantrekken; met zo'n klompje uit de "cheap violin store" kan een beginner niets. Welkom op dit forum. Een degelijke viool huren (al is dat in Zeeuws Vlaanderen niet al te gemakkelijk) en een goede docent vinden. Laat een vioolbouwer eens naar het erfstuk kijken zodat u weet of daar nog iets van te maken is. Wanneer het vioolspelen aanslaat kunt u overwegen hem dan te laten opknappen. Veel succes en houd ons op de hoogte!
Dat is dan dus geen miskoop, u heeft hem gekregen . Als een viool nog niet speelklaar is kan je een viool niet goed beoordelen op de klank heb ik begrepen. Het is in dit geval zeer zeker de moeite om de viool te laten opknappen, omdat deze ook enige mogelijke emotionele waarde heeft voor u. Als na het opknappen de viool niet de gewenste klank heeft, kunt u in Middelburg bij de vioolbouwer vragen of u een viool kunt huren en eventueel de opgeknapte viool verkopen. Ook is er in Middelburg een muziekschool (zie gouden gids voor meer info). Op uw leeftijd viool leren spelen is een uitdaging opzicht en ik heb hier dan ook bewondering voor. Succes alvast en hopen dat het een goede viool is.
Waarom zou je op een goedkope viool niet deftig kunnen leren spelen? Als je wilt kom je maar eens langs en speel ik je de Concerto van Mendelssohn op een viool van 65 euro (inclusief boog en koffer). Ik ga niet zeggen dat die viool enigszins in de buurt komt van mijn Van Hoof. Als je echter begint met spelen dan zal dat zeker voldoen, en later kan je altijd iets beter kopen. Om er kinderliedjes op te spelen voldoet dat instrument meer dan voldoende. Ik snap dat vioolbouwers daar niets van moeten weten, maar zo'n goedkope fabrieksviool klinkt niet goed, maar is goed genoeg gemaakt om op te spelen.
Wat het probleem is met heel veel van dit soort violen en stokken is dat je er een verkeerde techniek mee aan kunt leren om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen die je later weer moet afleren als je fatsoenlijk mareriaal hebt. Daarbij frustreert het vaak omdat je er geen mooie toon uit krijgt en ga je van alles proberen om dat wel te krijgen terwijl het aan je viool ligt of je legt je neer bij een kraak geluid omdat de viool slecht is terwijl het in je techniek zit. Veel voorkomende zaken zijn snaren die te hoog liggen waardoor je links veel te hard moet drukken en je daardoor weer niet sneller kunt gaan spelen (en later dat knijpen weer af moet leren als het niet meer nodig is). Hierdoor leer je ook niet fatsoenlijk vibrato spelen omdat je te veel kracht moet zetten etc. En met een te slappe stok heb je weer problemen met de druk die je moet geven, technieken als spiccato en ontspanning in de rechter pols. Ik zou zeggen reden genoeg om op een totaal bedrag van gemiddeld 750 ex btw voor 1 jaar les niet 20 euro te gaan bezuinigen op het huren van een fatsoenlijke viool tov er 1 te kopen die je na 1 jaar in de openhaard stopt als je door gaat en een fatsoenlijke viool gaat kopen.
Bert, dank. Heb inmiddels een vioolbouwer in Middelburg gevonden waar ik met de oude viool naar toe wil gaan. Hij kan deze dan beoordelen of het waard is deze weer in goede conditie te krijgen. Zo ja, dan zal ik dat zeker doen, zo nee dan zal ik uit gaan kijken naar een andere goede viool want leren wil ik het zeker. Heb inmiddels ook al contact met een viool- lerares welke mij aanbood zo nodig een viool van haar te huren en een paar proeflessen te volgen. Ik was zeker niet van plan om te gaan bezuinigen op eventueel lesgeld want dat lijkt mij jezelf voor de gek te houden. Zoals Willeke ook aangaf, het risico van foute technieken ligt altijd op de loer. Dit merk ik ook wanneer er iemand voor gitaarlessen komt die al enige tijd zelf aan het rommelen is geweest. Foute technieken zijn vlugger aangeleerd dan afgeleerd. Ik hou jullie zeker op de hoogte want, zoals aangegeven, niet alleen op het forum komen halen maar ook wat brengen.
Voor je eerste jaar maakt die toon echt niks uit. Je zal al moeite genoeg hebben om er een slechte toon uit te krijgen. Je kan evenwel met een viool van 5000 euro een slechte techniek aanleren (ik spreek uit eigen ervaring.) Wat ik vooral duidelijk probeer te maken is dat zulk een 'rommel viool' voor een eerste jaar meer dan voldoende is, en dat je dan zeker geen spijt moet hebben als je na een half jaar stopt met vioolspelen. Dan kan je die letterlijk in de stoof steken. Op je 58'ste moet je al een stevige brok doorzettingsvermogen hebben om er echt iets van te maken op een viool. Ik heb al veel mensen op latere leeftijd weten beginnen, en die kwamen (volgens mij) nog altijd toe met een rommel viool na enkele jaren. Maarja, het is je eigen geld, en je doet ermee wat je wilt, maar een betere viool kan je later altijd kopen, maar instrumenten verkopen tegenwoordig, die markt wordt steeds kleiner en kleiner...
Muziek spelen doe ik al van mijn 13de levensjaar, begonnen met gitaar. Wat doorzettingsvermogen betreft, dat is aanwezig, want waar ik aan begin maak ik ook altijd af en alvorens ergens aan te beginnen heb ik dit voor mijzelf goed overwogen. Zoals nu, om de viool op te pakken, ben ik al weken voor mijzelf de overweging te maken, A: is het iets voor mij? B: zou ik het nog kunnen leren? C: zou moeten lukken. Ben jammer genoeg hele dagen thuis (WAO) en veel met muziek bezig, Gitaar, banjo, mandoline, ukelele, piano en keyboard. Dus daar kan een viool er ook nog wel bij. Ben ook zeker 6 tot 8 uur p/dag met de instrumenten bezig om een zo'n hoog mogelijk niveau te behalen. Een mens raakt op, ongeacht welk instrument, nooit uitgeleerd. In de avonduren van 2 dagen (+/- 2 uur) geef ik gitaarles aan leerlingen van diverse leeftijden. Nee, zonder muziek kan ik beslist niet en wat de viool betreft, dat is voor mij een grote uitdaging welke ik beslist niet uit de weg ga. Betreffende theorie ben goed onderricht dus is het op nieuwe instrumenten alleen een kwestie van, waar liggen de tonen en dan uiteraard ook de goede houding en technieken. P.s. Ik hoop dat Moeke de viool gauw opstuurt want ben reuze benieuwd naar de conditie van de viool. Wordt vervolgd.
Gelukkig is ons nieuwe lid Riny zo verstandig om de op geheel verkeerde veronderstellingen gebaseerde adviezen van MathiasB en zijn twijfelachtige ervaring met beginners, links te laten liggen. De argumentatie, dat je ook met een viool van 5000€ verkeerde techniek kunt aanleren ondersteunt zijn betoog niet; het aanleren van techniek gebeurt d.m.v. instructie en oefening, begeleid door een docent. Een goede viool helpt daarbij, een beroerde zit in de weg!
Je geeft MathiasB's standpunt onjuist weer. Hij pleit niet voor het gebruik van een beroerde viool, maar voor een goedkope viool. Omdat het financiële risico - in geval het instrument niet bevalt - dan kleiner is. Dat is een zakelijk argument, en ieder mag voor zichzelf het gewicht van dat financiële risico taxeren. Iemand die goed in de slappe was zit, zal er minder zwaar aan tillen dan iemand met een bijstanduitkering. Het lijkt me niet juist om 'een goedkope viool' gelijk te stellen aan 'een beroerde viool'. In wezen zijn alle violen tot pakweg 250 euro hartstikke 'goedkope violen', maar beweren dat dit allemaal brandhout-violen zijn die een beginner alleen maar in de weg zitten, lijkt me niet juist. Ik kan Bert vijf exemplaren tonen om hem van het tegendeel te overtuigen. Daarbij komen de argumenten dat a) beginnersproblemen ook op dure violen de kop opsteken, en b) goede vioollessen veel belangrijker zijn dan een prijsverhoging van 250 naar 1000 euro (koop) of van 150 euro (koop) naar 300 euro (huur voor een jaar). De hamvraag wordt hiermee: hoe komt een impulsieve vioolspeler (iemand die het idee opvat dat vioolspelen misschien wel iets voor hem/haar is) aan een bruikbare goedkope viool om zijn impuls te testen? Huren bij een betrouwbaar adres is inderdaad een idee. Kopen bij een betrouwbaar adres ook, waarbij de Nederlandse wederverkopers het Chinese aanbod (in de eigen winkel en via Internet) zowel benutten als duchten. In de meeste gevallen zou ik een vioolbouwer of -reparateur de viool laten instellen: snaren, brug, kam, stapel. Dat kost een paar tientjes (de prijs van een privéles) en je kunt een heel jaar vooruit. Iemand die al 40 jaar acoustisch gitaar speelt, is wellicht behoorlijk op de hoogte van het belang van een goede afstelling van snaren, brug en kam, en kan zelf vast inschatten of hij professionele hulp moet inroepen of niet. Nederlandse instrumenthandelaren en -bouwers hebben een unieke expertise waarmee ze de klanten goed kunnen adviseren en hun in technisch opzicht uitstekend van dienst kunnen zijn. Het lijkt me een goede zaak als ze de waarde van die expertise (en van hun geografische nabijheid) benadrukken, en niet afgeven op de kwaliteit en beschikbaarheid van relatief goedkope violen. Daarmee stoten ze een deel van de clientèle af. Het motto: ieder zijn meug. Het voordeel van de goedkope Chinezen is dat de markt véél groter kan worden dan-ie was. Een school die tot op heden alle brugklassers liet blokfluiten (aanschafwaarde 30 euro) kan met een kleine bijdrage van de ouders ook kiezen om alle brugklassers te laten vioolspelen (aanschafwaarde 100 euro). Stel je dat eens voor. Wat zou dat op termijn betekenen voor vioolspelend Nederland?
Gelukkig mag iedereen een eigen mening hebben. Dus laten wij aub elkaar niet bekritiseren betreffende een mening. Wat voor de een een top instrument kan zijn, kan voor een ander bagger zijn. Het is zo persoonlijk. De vraag was, wat denk men ervan wanneer iemand op 58 jarige leeftijd nog zou beginnen met viool spelen? Ik heb daar goede en fijne reacties op gekregen die je toch in verschillende richtingen laat nadenken en daar kan een mens iets mee. Met gitaren kan ik een oordeel geven, maar dit is ook weer zo persoonlijk. Hoe is de technische opbouw, hoe klinkt het in de persoon zijn oren, en zo kunnen wij nog even doorgaan. Bij de standaard muziekhandels worden gitaren zo uit de doos aan de muur gehangen dus heb ik gekozen om naar een speciaalzaak te gaan. Hier hangen en staan gitaren welke goed afgesteld staan (actie) en goed geïntoneerd zijn. Een tijdje geleden een nieuwe gitaar aangeschaft bij zo'n speciaalzaak waar men mij diverse gitaren liet bespelen en waar de verkoper zeer van onder de indruk was bleek dus voor mij niets te zijn ondanks de goede bedoelingen van deze verkoper. Ik heb er 3 uur, en 12 gitaren verder over gedaan om tot een beslissing te komen. Daartussen zaten ook Martins van ruim over de € 2000,00 tussen maar waren niets voor mij. Ben dus op een Guild gevallen. In mijn geval met de viool, wanneer deze door Moeke wordt toegezonden zal ik er mee naar een specialist gaan die hem kan bespelen zodat ik met mijn oren kan beoordelen of hij/zij goed bij mij past. Want er op spelen zal mij niet lukken en zal klinken als een zak met jonge katten. Moet er mogelijk het nodige aan gebeuren dan mag de specialist de opdracht uitvoeren, is het bagger dan wordt het een decoratie stuk aan de muur in mijn muziekkamer. Vervolgens zal ik dan verder overleggen met een specialist wat wel te nemen. Laten wij elkaar respecteren in onze persoonlijke meningen. Immers zijn wij allen verschillen in het beoordelen van ongeacht welke instrumenten.
Een fabrieksviool heeft echt wel de goede afmetingen om niet slecht te zijn voor je houding. En ik waardeer je mening, echt waar. Ik ken in mijn omgeving veel 50ers (en ook veel jongere) die die viool spelen, en allemaal krijgen ze er na een paar jaar nog geen klank uit die belemmerd zou worden door een goedkope viool. Maarja, iedereen moet naar zijn eigen budgetten kijken en uitmaken wat hij ermee doet.
Ik denk dat u het wel kunt, en u kunt het al zeker proberen. Als u zo veel muziek instrumenten heb gespeeld kunt u ook wel 4 vaste snaren bespelen, niet dat die zo een heel goede indruk zullen geven, maar als het geluid dicht bij uw hoofd zit of u hoort de viool van een afstand is toch dag en nacht verschil. Als u een wijnglas kan laten zingen kunt u een viool ook laten zingen, het zelfde resonerende effect moet u krijgen om de snaar te laten moduleren (of hoe dat dan ook heet). hminkema zijn verhaal heeft me toch nog dieper aan het denken gezet, straks leer ik het mezelf ook verkeerd aan, bedankt! Toch maar een rondneuzen hoe duur dat is.
Onderschat het toch maar niet, hoor. Ik ken mensen die eerst conservatorium cello gedaan hebben, en dan achteraf nog veel moeite doen om viool te leren. Jammer genoeg hebben ze veel moeite om daar veel muziek uit te halen.
Een mooi betoog van de heer Minkema, maar op een aantal punten ben ik het niet met hem eens: - Ik heb nogal wat "goedkope violen" moeten aanschouwen (en dat waren er exponentieel meer dan vijf) en op een heel enkele uitzondering na waren die allemaal ongeschikt voor enig spel. De meeste waren zelfs met behulp van een nieuw bovenzadel, nieuwe kam, andere stapel en fatsoenlijke snaren niet speelklaar te krijgen volgen de meest minimale normen. - Dat de "violen" van 50/100 euro voor een paar tientjes fatsoenlijk te krijgen zijn, is een misvatting: 150-200 euro is realistischer.(een set snaren alleen kost al 40-50 euro) en dan weet je nog niet hoe het klinkt. - Uit nabije ervaring weet ik dat het aanschaffen van zo'n goedkoop viooltje als alternatief voor de eeuwige blokfluit bij projecten op scholen tot onthande docenten en ongelukkige kinderen leidt; de ene helft van de klas had een "el cheapo" de andere bij plaatselijke vioolbouwers gehuurde instrumentjes. De "el cheapo's" konden gelukkig zsm. terug naar de leverancier!
Beste Riny, Welkom op ons forum. Hee fijn dat je viool wilt gaan spelen maar maak niet de fout om een Chinees flut viooltje te kopen, de lol is er dan snel af. Zelf heb ik een aantal jaren geleden er een gekocht maar daar gaat een heel verhaal aan vooraf, dat wil ik je besparen. Iets met jeugd, viool, verhuizing, vallende trap, vioolkapot en veel verdriet, natuurlijk jaren later het verlangen naar gewoon weer een viool te hebben. Zelf heb ik er geen spijt van, enkele dagen nadat ik hem gekocht had hoorde mijn moeder hier over en kwam met een oude viool van mijn tante aandragen. Deze was voor mij, geen top instrument maar een leuke studieviool die wel klinkt. Het Chineesje bezorgde me hartkloppingen, de viool van mijn tante (na restauratie) bezorgde mij ook hartkloppingen maar dan de positieve. Riny, je schrijft dat je al heel lang gitaar speelt, als ik jou een Bart Smit gitaar geef... speelt dat een beetje denk je of denk je dat een Bernabe Concierto Cedro toch iets beter in de hand ligt, beter speelt, aanspreekt, klinkt... Riny, jou gehoor heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld, een Bart Smit viooltje zou een grote teleurstelling worden. Ga gewoon eens langs bij de plaatselijke vioolbouwer (is heel wat anders dan een dozenschuiver bij Bart Smit), kijk eens bij Johannes Jacobs in middelburg, hij moet vast wel een huur viool voor je hebben waar je de eerste maanden mee vooruit kunt. Groeten Remi