Zangbalk: weer eens wat anders....

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 24 okt 2013.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik weet niet wat de effecten zijn op de klank van een dergelijke zangbalk: ik heb er geen ervaring mee en ben het ook nog niet tegen gekomen in de praktijk. Het lijkt me dat de flexibiliteit van het bovenblad aanzienlijk aan banden wordt gelegd en dan ook nog asymmetrisch. Wat het resultaat is weet ik niet, dat is speculeren. Zou het niet zo zijn dat de meesters dat allang zouden hebben toegepast als het de klank ten goede kwam? Wie zijn wij om het wiel uit te vinden?
    Met de gebruikelijke rechte zangbalk onder de linker kamvoet en een stapel dicht in de buurt van de rechter kamvoet houd je een soort hefboom in stand wat de trillingsbeweging van kam en bovenblad juist stimuleert en versterkt:

    [​IMG]

    Zoiets kan ik me niet voorstellen bij een gekromde zangbalk.
     
  2. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Een kromme zangbalk maakt het bovenblad een stuk stijver lijkt me.
    Zou een kromme zangbalk dan niet vooral bedoeld kunnen zijn om een te slap bovenblad te corrigeren?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, dat denk ik ook wel. Ik heb geen idee in hoeverre dit de opzet was voor deze kromme zangbalk. Wat wel eens wordt gedaan om een te dun bovenblad meer massa te geven waardoor de B1- stijgt, is een dun laagje oplijmen aan de binnenkant:

    [​IMG]

    Dit zou de klank ten goede komen, omdat een te dun blad door alleen de zangbalk niet gecompenseerd wordt.

    Of in detail:
    [​IMG]

    Of nóg rigoureuzer:
    [​IMG]

    Frits
     

Deel Deze Pagina