Volgens mij is dit gewoon een viool die door jou onderhanden is genomen met een trekzaag en die na die behandeling niet helemaal de vorm meer wilde aannemen die hij tevoren had. Jammergenoeg kan ik dit momenteel even niet op rijm zetten. Maar "Tobias" rijmt merkwaardig genoeg ook op "pias" , dat wie weet..
Een altviool met een 5e sympathische snaar gestemd in F, die door de kam, onder de toets door, naar de stemsleutel loopt. Gebouwd door de Zwitser Julius Zoller (1893-1971) Video
Goede video, daar heeft een mens wat aan! Wat ik me afvraag is waarom die sympathische snaar nu juist in F gestemd is. Want alleen wanneer een f en diens boventonen klinkt, komt die snaar in trilling. Bij elke andere toon en dus ook andere frequentie gebeurt er niets. Ik ken wel de Hardanger fiddles die wel vijf sympathische snaren hebben. Ik vind dat bij dit instrument de C-snaar het duidelijk laat afweten ten opzichte van de andere drie snaren. Dat komt vermoedelijk omdat de corpus te weinig inhoud heeft voor deze lage frequentie: de bovenste long lijdt aan volume. Voor een altviool een verkeerde constructie. In ieder geval leuk om te weten waar het instrument vandaan komt en wie het heeft gebouwd (in 1948).
Ik heb dit, of een soortgelijk instrument in een museum zien liggen, maar weet niet meer welke collectie het was.
Wat die sympatische snaar in F bijbrengt aan klankkleur ontgaat me ook. Julius Zoller was geen vioolbouwer maar ingenieur, die als amateurviolist begon te experimenteren om de klank van de viool/altviool te vervolmaken. Een artikel uit “Der Spiegel” 1948.
In het artikel staan een paar gegevens die een beetje tegenstrijdig zijn: De sympathische snaar zou een C-zijn! Of dat meerwaarde heeft tov een in F-gestemde snaar weet ik eigenlijk niet. De auteur heeft het steeds over een viool (Geige), een altviool wordt nergens genoemd, maar het geluidsfragment (post #5) lijkt me een altviool te zijn. Meneer Zoller heeft er wel over nagedacht want hij zorgde ervoor dat het staartstuk niet in beweging te krijgen was, maar -naar ik aanneem- wel ontvankelijk is voor trillingen. De afbeelding van het instrument laat echter een standaard staartstuk zien. Mogelijk dat er het een en ander is veranderd ten opzichte van de authentieke Zoller? Verder meldt het artikel dat de kam die uit acht voetjes bestaat, precies in het zwaartepunt staat. Het gaat er alleen even om of daarmee het meetkundig zwaartepunt wordt bedoeld of het akoestisch centrum. De huidige plaats voor de kam is exact op het akoestisch centrum dat wordt bepaald door de geometrie van de corpus en aangegeven door de inkepingen aan de binnenkant van de ff-gaten: de mensuur. Die acht kamvoetjes zijn overigens niet terug te zien op de foto’s die zijn geplaatst door Tobias, daar zijn het slechts twee hele brede, eigenlijk 90° gedraaid! Die kam lijkt overigens wel van kunststof te zijn. Frits