Hoi, Sinds kort weer begonnen met viool. Heb veel geoefend en nu een zachte ruis/piep in mijn oren. Zijn er mensen die dit herkennen? Wat er tegen te doen? Groet, Edwin
Dag Edwin, welkom op dit forum! Ja, ik herken dat. Je instrument geeft blijkbaar een groot volume en mogelijk ook nog gecombineerd met een schrille klank (E-snaar?) Je zou met een demper (sourdine) kunnen spelen, maar dat heeft het gevaar in zich, dat je daar heel erg aan went en nooit meer zonder wilt spelen. Oordoppen in? Wordt in een symfonieorkest tegenwoordig veel toegepast omdat bijvoorbeeld de groep cellisten vóór de koperblazers zitten en die krijgen op den duur gehoorbeschadiging. Een ander instrument is ook nog een mogelijkheid. Eentje die een milder volume heeft. Maar ja, dat is dan meteen weer zo'n ingreep.
Dank je! Mijn vioolleraar vond dat mijn viool niet uitzonderlijk veel volume had. De demper gebruik ik al inderdaad, en oordoppen ook. Het probleem blijft echter. Een ander instrument is inderdaad een beetje drastisch.
Ik ben geen dokter dus ik mag het eigenlijk niet zeggen maar het lijkt op een gehoorbeschadiging. Heb je in het verleden ook veel met harde muziek of geluid te maken gehad? Door te hard geluid beschadigen de trilhaartjes in het gehoor waardoor je een deel van het frequentiebereik minder goed gaat horen. Je hersens proberen het ontbrekende geluid te compenseren door geluid (ruis of piep) te genereren. Ik heb zelf ook ruis/piep in beide oren (stereo) en gehoorverlies in het middengebied. Een viool is ongeveer 90 à 1oo db. Dat is luid. Als je er 10 db af weet te krijgen is dat een halvering van de geluidsbelasting. Mogelijkheden zijn een dikkere kam, hotelsourdine, oordopjes, en snaren gebruiken met minder spanning. Bv Addario zyex light. En niet te lang spelen, max. half uur per dag. De mooiste oplossing is een elektrische viool met de luidspreker op een paar meter afstand. Dan heb je geen direct geluid meer in je oor. Je moet er eigenlijk wel iets aan doen, bv oordopjes gebruiken, anders wordt het alleen maar erger. Het beste kan je een afspraak maken bij de KNO arts. Die kan je gehoor testen, dan weet je hoe het er voorstaat met je gehoor.
Aansluitend op de reactie van Geert: Als de ruis of piep blijvend is kan het wijzen op een lichte gehoorschade. Bij wennen en niet teveel aandacht op vestigen kan het sterk naar de achtergrond gaan. Ik heb dat ook heel lang gehad en jaren lang was dat in het leven en de muziek goed te doen. Totdat ik er forse schade bovenop kreeg. Nu is de piep en de geluidsovergevoeligheid heftig. De een heeft ook eerder last dan de ander. Net als ik heb jij, Edwin, misschien iets eerder last dan de gemiddelde violist/cellist. Mocht je bezorgd zijn, hier mijn tip: oordopjes laten aanmaken (otoplastieken) en in je linker oor bij het spelen een dopje dragen, met muziekfilter Db 15. Het beschemt, geeft daardoor ontspanning. Gevolg is wel dat je na een tijdje niet meer zonder kunt.
Otoplastieken laten maken is best wel kostbaar. Als je snel een betaalbare en toch goed werkende oplossing wilt hebben kan je ook universele ER-20 oordopjes gebruiken. http://www.oordopjes-kopen.nl/exinore-er20-filter-oordopjes.html
Ja, het is best prijzig. Het comfoor is wel super; ik geniet er dagelijks van en investeer eens per 4 a 5 jaren daarom wel die E 120,-. Zit als gegoten. (Meestal hoort er een heel goede garantie bij: niet goed, direct nieuwe zonder kosten, enz.. Via audicien)
Edwin, ik leg je nog een andere kijkrichting voor, vanuit eigen ervaring (en wat tinnitus retraining therapie, TRT) uitdraagt: terug keren naar geluid (en opnieuw durven spelen zonder al teveel bescherming) Stel: je begint altijd een poosje zonder demper en alleen links een dopje in en speelt niet al te lang per keer dan kan onbevangen spelen weer terug komen. Een risico bij wat je nu doet: angst kan vergroot worden en overgevoeligheid kan erger worden door teveel bescherming/demping. Een tip als de ruis blijft en vervelend voelt: naar tinnitusspreekuur in een audiologisch centrum. Dat heeft mij op weg geholpen om in leven-werken-muziek door te kunnen, zij het aangepast.
Boekje is gemakkelijk verkrijgbaar en kost nét geen €20,= hetgeen impliceert dat er verzendkosten moeten worden betaald. (Beetje flauw die prijsstelling van bol.com!) De beste man heet echter Olav Wagenaar, maar een kniesoor die daar op let!
O ja, Olav Het boek betekent veel, voor velen, en bundelt inzichten, ervaringen, wetenschap (en er is ook kritiek op zijn benadering).
Ik snap niet zo goed waarom je met oordoppen niet meer zonder zou kunnen op een gegeven moment. of waarom je jezelf moet trainen zonder oordoppen te spelen. Ik heb zelf ook aangemeten oordoppen en alhoewel het zo'n 120 euro is voor drie jaar is het dat zeker waard. Ik heb al gehoorschade Door mijn viool en ook tinnitus. Helaas inderdaad genetische aanleg daarvoor. Ik sta nog regelmatig ergens waar bijvoorbeeld de muziek hard staat zonder mijn oordoppen. dat zou je dan kunnen zien als training. Gevolg is echter dagen of weken een flinke piep en bij het minste of geringste een oor dat dicht klapt. Om nog maar niet te spreken van schade op de langere termijn. Of is die training specifiek opgebouwd en/of gericht op het leren omgaan met die constante piep in je oren? mijn advies: oordoppen aanmeten en thuis met spelen in ieder geval de linker in. En in het orkest beide in.
Ik heb er overigens meer last van als ik bijvoorbeeld moe of wat gestrest ben. Heb me ook laten vertellen dat je er meer last van hebt als je je viool krampachtig met je kaak vastknijpt. Ik heb dat zelf nog niet heel erg uitgeprobeerd maar wellicht eens iets om op te letten
Dan trilt de viool door via je kaak naar je oor, lijkt mij. Met viool lijkt mij het toch al lastiger met tinnitus, omdat die trillende kast (om het oneerbiedig te zeggen) veel dichter bij je oren zit, vooral de linker.
Ja, inderdaad, het leren omgaan met is het doel. Voor mensen met tinnitus en overgevoeligheid voor geluid kan de overgevoeligheid enorm toenemen als oordoppen al teveel gebruikt worden. Het gedeeltelijk 'ontwennen' van oordoppen (zoals bijv. bij TRT) is ervoor bedoeld angst te verminderen. 'Normale' geluiden weer aandurven. Bij mij leidt dat tot selectief gebruik van otoplastieken (de aangemeten doppen met muziekfilter). Zoals jij ook schrijft: links altijd in bij muziek maken. In andere geluidssituaties weeg ik telkens even af wat verstandig en prettig is.
Ik heb dat beeld ook wel: met viool iets meer opletten. (Deed iedere violist maar links een speciaal dopje in!). Bij cello is het geluid verder van het oor (en ook de lagere stemming speelt een rol).
Invloeden: Ook bij mij is de oorzaak gehoorschade. Vervolgens heeft alles invloed, zoals vermoeidheid enz. ....... . Bijv.: beetje verkrampt door een lawine aan geluid en vervolgens meer last van de piep/ruis door de verkramping. Zo kan het effe doorgaan. Wat mij helpt: hersteltijd nemen (en inplannen) en dan ontspannen de draad oppakken.
Bedankt allen voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een stel oordoppen gekocht en die heb ik altijd in tijdens het spel. De ruis is zo goed als verdwenen Trouwens, gebruiken sommige violisten een doekje tussen hun kinhouder en kin vanwege zweet, comfort of juist het voorkomen van geleiding van het geluid van kaak naar oor?