In de media gaat het gerucht, dat het StrijkersForum binnenkort wel eens verboden zou kunnen worden, i.v.m. de sluikreclame erop. Ik zou dit heel jammer vinden, misschien kunnen we een handtekeningen actie beginnen, om het te behouden.
Ach, als je dit bericht gister of morgen had geplaatst, had ik het misschien nog geloofd, maar nu niet..
Ook wanneer het géén aprilgrap was hadden we het wel erg onwaarschijnlijk gevonden. Hoe zo "sluikreclame" trouwens: ik heb een ad-block en dan zie je in het geheel geen reclame hier. Kan ik een ieder aanraden!
Ja helemaal mee eens Tobias! Geheel onafhankelijk van de datum van het moment: StrijkersForum moet blijven Houd StrijkersForum 'in de lucht'. Voor donaties neme men contact op met de Beheerder.
@Tobias: van hars kan ook StrijkersForum niet leven. Het moet een geldelijke donatie zijn. Sorry dat ik niet eenduidig was.
Laten we nu maar de geschiedenis tot zijn recht laten komen! We kennen vast wel het lied: In naam van Oranje doe open de poort. We weten ook welke poort. Hier een muzikale ode, jawel, ook strijkorkest die de melodie speelt. Het was even zoeken.
Wel goed geprobeerd Tobias! Ook deze is leuk: http://www.electricviolinshop.com/b...zs-prog-rock-beginnings/#sthash.oBCctrf5.dpbs
De geschiedenis tot zijn recht laten komen. Daar heb ik wel een tijdje over moeten nadenken om er achter te komen wat dat eigenlijk is. Is dat ook het geval bij de dodenherdenking (4 mei) of een Bevrijdingsdag?
Waarom niet? Zoals bij 1 april het geuzenlied past, zal er ook passende stilte zijn op 4 mei (naar mijn opinie is stilte de eerste keuze) en voor 5 mei: wie komt er met een goed voorstel wat past op een strijkersforum? Maar misschien bedoelt Frits dat ik het nog anders moet zien...(?)
Waar ik mee zit: als je de geschiedenis tot zijn/haar recht laat komen, moeten er nog gebeurtenissen plaats vinden. Dan kan het dus nog geen geschiedenis zijn!
Moet er eerst wat gebeuren en dat met muziek worden omlijst? Zoiets? Vandaag leert Jordi Savall ons in een interview met Mischa Spel (journalist muziek) dat muziek dienstbaar kan zijn om het verleden beter te begrijpen: "Muziek biedt de kans via de klank de emoties van destijds te herbeleven. En dat maakt rijp om de betekenis van het verleden te begrijpen en ervan te leren".(pag. C11, NRC 30 april 2015).
Marcelita, Ik heb dit interview vanavond ook gelezen en dus ook het bovenstaande citaat. Maar ook na drie keer HARDOP lezen, vraag ik mij werkelijk af wat hiervan de strekking is anders dan pretentieuze pseudofilosofie, afkomstig uit de bijsluiter van een obscure therapie. 'De betekenis van het verleden': het lijkt Martin Heidegger wel. Dat laat overigens onverlet dat Savall schitterende muziek maakt. Ronald
Ronald, Eerlijk gezegd wilde het helemaal niet bij mij binnenkomen wat Savall nou helemaal wil zeggen. En ik dacht toen: eens kijken of er op het forum hier iemand iets over wil zeggen. Gewoon sec plaatsen en dan kijken wie reageert. (Misschien ga ik het dan snappen.) En er een beetje provocerend bijzetten "leert Savall" (alleen niet zo dik aangezet als ik hier nu doe). Het past immers wel bij de onderwerpen die we op het forum bespreken. Het verbaast mij achteraf ook niet dat jij hierop reageert. Vind ik zelfs leuk! Ik begrijp dat Savall dus zijn muziek als verhaal brengt en daarin ons dus een soort geschiedenisles geeft. Misschien beter gezegd: therapie om de geschiedenis te begrijpen. Grappig is dan dat zijn prachtige muziek wel bij jou, bij wel veel meer mensen, goed ontvangen wordt, maar dat wat hij extra wil vertellen, dat je daar geen 'last' van hebt. Savall laat zich inspireren waarbij (of: zodat?) hij prachtig speelt, maar 'zijn verhaal' blijft ahw bij hem. Het komt niet in je op bepaalde periodes in de geschiedenis anders te gaan begrijpen na het horen van zijn concert. Jij geniet van de manier waarop hij de architectuur van de muziek laat horen (en nog wel van meer, maar dit even als voorbeeld). Het is zelfs goed mogelijk dat het idee van "verhaal vertellen" iets is dat in hoofden van musici van deze tijd zit (al zal ik niet durven generaliseren) en dat het uiteindelijk iets is dat vooral bij de musici zelf blijft hangen en hun publiek de muziek heel anders ontvangt. Misschien is de muziek als verhaal zelfs ooit eens bedacht als een soort didactisch principe om musici te helpen het stuk uit hun hoofd te leren. Een manier om niet helemaal verkrampt te raken in het uit-je-hoofd-leren door er een verhaal omheen te spinnen (sorry, is misschien ook heel vaag). Marcelita
Dat kan goed kloppen! Er is zelfs een suggestie gedaan door een gerespecteerd forumlid om de politiek in te gaan. Ik weet echter niet of dat nou wel zo'n goed idee is.