Je moet wel "omdenken" naar de cellostand, maar voor de rest lijkt me het een mooi experiment. Zijn er ook passende kisten voor?
Hoeft niet als de violen losgeschroefd of losgeschoven kunnen worden. En anders komt er misschien wel een geregistreerd made-by-BertBoon passende kist op de markt. Want het zou zomaar een modegrill kunnen worden, dus handel, bingoooooo
Of ze los kunnen heb ik me al afgevraagd. Het marketingverhaal achter de suggestie van een passende kist lijkt me nog onvoldoende diep doordacht Marcelita!
Ik heb even zitten speuren naar de herkomst van de afbeelding van Tobias, omdat ik niet kon zien hoe die violen met elkaar verbonden waren. Een Siamese drieling kan ik het niet vinden want dan zou de bovenkant met het achterblad verbonden moeten zijn en dat is het niet. Vermoedelijk een door Tobias verzonnen benaming. Maar daarom niet getreurd, ik heb wat gevonden wat enig licht geeft op de constructie: Op de site waar deze foto's vandaan komen heet dit ontwerp een 'Triolin' gemaakt in 2013. Door wie of welke firma ben ik (nog) niet achter. Duidelijk is dat dit niet even gemakkelijk te demonteren is in drie afzonderlijke instrumenten. Dus moet er misschien toch een Boon-accommodatie voor komen?
Je gelooft niet dat hier (triolin) markt voor is? Misschien kun je dat zelf ook een beetje in de hand werken. Komkom, een beetje creatief denken, de juiste violisten erbij zoeken, een handig 'dealtje' sluiten met hen en wie weet wat voor orders er gaan komen. Dan wordt het ontwikkelen van een passende koffer een noodzaak en wordt het allemaal big business. O wacht even, je hebt het al zo druk. Hier zit je helemaal niet op te wachten!
De maker van deze drielingviool, tripleviolin, deltaviolin is Alex Sobolev, een Amerikaans kunstenaar uit Ann Arbor.
Wat een vondst , die plaatjes van de triolin, Remi! Hier zien we dus dat het om één grote klankkast gaat waar op drie verschillende plekken geluidstrillingen door de kam aan de klankkast worden doorgegeven. Dat gaat dus mengen in die kast, toch? Zou het te horen zijn bij een blinde test voor luisteraars of bij een viooltrio drie losse instrumenten zijn gebruikt of deze triolin? Viooltrio dus gewoon wel heel simpel, want evt. technische problemen bij uitvoering op de triolin mogen natuurlijk niet het instrument verraden. Het gaat echt om het effect van één klankast versus drie aparte. Wie kan zo al verzinnen wat het verschil zou kunnen zijn?
Ik vraag me af of de opgewekte trillingen van de ene klankkast die andere klankkasten nog wel bereiken. Ik denk dat er toch behoorlijk wat demping optreedt door de afstanden. Ik weet ook zo niet hoe bij trio-spel de trillingen gaan lopen. Er zal vast wel interferentie optreden maar of dat nog hoorbaar is? Bouwtechnisch gezien vraag ik me af hoe je de eindknopgaten pas maakt. Je kunt er niet bij met een ruimer.
Antwoord: vooraf een gat boren in het nog ongeopende instrument. Dat is dan geen conisch gat maar een cilindrisch, doch daar valt mee te leven. Het juist plaatsen van de stapel moet wellicht met behulp van een of ander optisch hulpmiddel: een camera of endoscoop? Ongeopende moet hier zijn nog niet gesloten. BB.