Heb net een kleins stukje van mijn cello gedaan met viol Aan de onderkant bij de pin. Als daar iets fout gaat is het niet in het zicht. De viol ruikt heerlijk maar het geeft wel een behoorlijke glans. Weet niet of ik dat wel wil. Eerst maar even wachten hoe het er over een paar uurtjes uit ziet, of het nog een beetje intrekt, geen lak oplost en de glans misschien minder word als het "droogt" Als de glans niet minder wordt weet ik niet of ik mijn cello verder ga behandelen, ik heb geen zin in een cello die glimt als een spiegel. Maar voor nu wacht ik even rustig af. En ik hou jullie natuurlijk op de hoogte. Maar ik heb nog wel even een vraag. Wat doe ik met de hals, dus ik bedoel niet de toets maar het hout eronder, daar heb je je hand als je speelt en het hout lijkt daar anders, niet echt kaal hout maar toch ook weer niet zo gelakt als de cello zelf. Zal ik dit stuk ook doen? Of juist niet?
De hals moet je niet bewerken met Viol. Een hals is ofwel niet gelakt of licht bewerkt met schellakpolitoer. Door het handcontact ontstaan daar wellicht wat kale plekken en de viol zou daar direct in het hout trekken. Wanneer je Viol goed uitwrijft gaat de ergste glans vrij snel weer weg.
Bedankt voor het advies, daar was ik al een beetje bang voor. En ik wil zeker geen vettigheid waar ik mijn hand heb tijdens het spelen. Das een geruststelling! Dus nu lijken er geen belemmeringen meer om mij lekker uit te leven. Bedacht mij dat zo'n behandeling van mijn cello ook een goed moment is om alle reparaties weer eens goed te bekijken en te zien of er geen reparaties zijn losgekomen. Want als dat zo is......... op naar de vioolbouwer. Ga zo het kleine stukje wat ik gedaan heb met viol eens goed bekijken en eventueel eens goed (maar natuurlijk wel met beleid) uitpoetsen. Ben benieuwd
*Teveel poetsen: Jaren geleden maakte ik een fout met Hill Cleaner: veel te veel er op gesmeerd (klankkast vd cello), oei!. Vioolbouwer kreeg het met moeite weer schoon en adviseerde 5x minder te gebruiken. *Matig poetsen: Sinds die tijd doe ik om de paar maanden: eerst de klankkast afvegen/-stoffen, dan heel, heel dus Hill Cleaner aanbrengen en zacht inwrijven. Reiniging en bescherming is het doel. *Niet poetsen: Jaren geleden werd in een artikel in Strad de visie van Bert verdedigd: dagelijks schoon maken (of na elke keer spelen) met droge doek, zonder enig middel.
Heb vanmorgen het achterblad van mijn cello gepoetst met viol. Op eenzachte stofdoek een paar druppels, die verdeeld over het acherblad, voorzichtig maar stevis ingepoetst en daarna met een andere zachte stofdoek mij lekker kunnen uitleven met poetsen. En het achterblad is prachtig geworden Wel iets glimmend maar zeker niet over de top. Ga het in fasen doen zodat ik mij lekker lang kan uitleven En het verbaast mij hoe weing ik van de viol nodig heb. 5-6 druppels voor het hele acherblad.
Bert, Jan en ik zijn danig met je Compensatie is ons sas, wij beiden vinden je nu weer aardig, wie het zegt, is Tobias.
O jee, ik had hem gezegd dat juist niet te doen omdat er op dat prachtige chroom dan misschien vlekjes komen. En toen heb ik hem aangeraden voor de veiligheid Antiekwas te gebruiken.
Zoals ik geschreven heb gisteren het achterblad gepoetst met viol. Was benieuwd of het plakkerig zou zijn naar verloop van tijd. Maar vanmorgen was alls mooi droog en prachtig glanzend Tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Vandaag het bovenblad gepoetst en die schijnt weer als een zonnetje. Grappig dat je met poetsen zo goed de rondingen van het bovenblad kunt voelen. Natuurlijk heb ik die wel gezien maar eigenlijk nooit gevoeld hoe die precies lopen, en mijn respect voor de vioolbouwer die zoiets kan maken is weer gestegen! Echt waanzinnig als je zoiets kunt maken uit een stuk hout! Verder vroeg ik mij af of ik de krul wel kan doen met viol. En dan bedoel ik de buitenkanten en niet de binnenkant waar de snaren zitten. Het lijkt mij dat de krul net zo is bewerkt als het boven- en achterblad. Kan ik de krul ook met viol doen?
Ja hoor de krul kan ook. Trouwens de man van mijn tante Truus die een uitstekend cellist was, deed niet alleen de krul van zijn cello met viol. Maar ook altijd zijn strijkstok. Het was werkelijk een lust om hem te zien spelen met die glimmende stok. Maar ja ook bij hem werd helaas het bekende spreekwoord " Wrijvers zijn geen blijvers" bewaarheid. Hij is dan ook niet oud geworden. Tobias.
Bij de krul zou ik heel voorzichtig zijn; voorkom dat Viol indringt in de sleutelgaten. Niet alle uiteinden van sleutels zijn gesealed zodat ook daar een risico is. Je kunt het beste wachten tot een snaarwissel en dan de sleutels er een voor een uithalen , voorzichtig poetsen met een minimale hoeveelheid, uitwrijven en dan de sleutel weer terugzetten. (Zo deed Ome tante Truus het vast ook, niet Tobias?) Op welke pagina in de nieuwe, pas vandaag uitgekomen Van Dale staat dat "bekende spreekwoord" Tobias?
Je hebt precies beschreven hoe wijlen mijn oom Co de man van mijn tante Truus het deed. Heb je hem soms gekend Bert ? Het spreekwoord staat in het aanhangsel van deel 3 . Ik dacht pagina 23 maar dat weet ik niet zeker.
Tobias, zijn die drie maanden geheelonthouding (zie #12) dan nu van de baan? Is alles kennelijk weer koek en ei.
Bert is niet alleen een gerenommeerd vioolbouwer. Maar hij is ook eerlijk en gul. Het is niet alleen koek en ei tussen ons. Het scheelt niet veel of we zijn vrienden. En dat komt grotendeels omdat hij een republikein is, net als ik. Dus niet omdat ik een prachtige hoteldemper van hem heb gekregen. En ook niet omdat hij altijd zo heerlijk recht voor zijn raap is. Nee dat republikein zijn heeft de doorslag gegeven. En nu probeer je wel een beetje te stoken Frits, tussen Bert en mij. Maar daar zijn republikeinen totaal ongevoelig voor. Ik zou bijna "worteltje boven roepen" zoals mijn vader riep in de oorlog. Maar dat past natuurlijk niet bij een republikein.
Heb mijn viool opgepoets met Viol. De nerf is prachtig te zien en de viool heeft een intense glans gekregen. Ik ben wel benieuwd of iemand weet of het "goed" of "slecht" is voor de lak? Dat brengt mij meteen op een andere vraag...kan een ervaren viool specialist aan een foto zien of de lak van een viool uit schellak bestaat? En wordt er uberhaupt schellak op een viool gebruikt? Dr. Anette Roeben van Corilon violen in Munchen beweerde dit namelijk bij het zien van een foto van mijn viool.
Lijkt me onmogelijk om dat van een foto af te zien. Maar misschien is er op die foto wel heel andere informatie af te lezen? Kan diezelfde foto ook hier worden geplaatst?