Klank

Discussie in 'Overig' gestart door Hopf, 17 okt 2015.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Er is met enige regelmaat in deze kolommen sprake van het raden naar de herkomst, leeftijd en prijs van violen. Verluchtigd met foto's. Voor de goede orde: ik heb daar niets tegen (ik ben namelijk niet altijd overal tegen). En het lijkt mij zowel interessant als relevant voor diegenen die zich bezig houden of geïnteresseerd zijn in de bouw, reparatie, het verzamelen dan wel het handelen in instrumenten. Maar eigenlijk mis ik in dit verband een (beoordelings)aspect. Een, naar mijn bescheiden mening, nogal belangrijk aspect, namelijk de klank. Want een strijkinstrument is er niet (alleen) om gerepareerd/verzameld/verhandeld te worden, maar om bespeeld & beluisterd te worden. Ik ben me er overigens van bewust dat iets als een 'klankcriterium' nogal subjectief is, want een uitgesproken 'speelstijl' is van grote invloed op de klankvorming. Voorbeeld: ik heb Heifetz op al zijn violen horen spelen (helaas alleen via film en geluidsinstallatie). Maar eigenlijk hoorde ik geen verschil tussen al die 'ouwe Italianen' die hij bespeelde. Je hoorde alleen, onmiskenbaar, Heifetz.
     
    Tobias, Marcelita en zapling vinden dit leuk.
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Tof onderwerp. Ik ben het helemaal met je eens, de klank is het allerbelangrijkste. Maar ik denk dat het op een forum, met letters, heel lastig is om dit bespreekbaar te maken. We moeten dan kunnen luisteren en net wat je zegt, via film en geluidsinstallatie is dat heel lastig beoordelen! Laatst zag ik een filmpje waarbij ik dacht: Wow, mijn viool klinkt mooier. Maar ik denk dat dat in het echt wel niet zal zijn. Dat zal de opname wel zijn.

    We kunnen via het forum wel geluidsbestanden uploaden. En met goede apparatuur kan je goede opnames maken en met andere goede apparatuur kan je het ook goed beluisteren, maar dan nog, het blijft anders dan life een instrument horen.

    En dan heb je ook nog inderdaad dat het subjectief is. En dat ook nog eens de snaren een rol kunnen spelen... En jouw opmerking over dat je geen verschil hoorde tussen alle violen van Heifetz, maakt mij ook niet echt optimistisch dat we echt met klankbeoordeling of het klankaspect aan de gang kunnen op het forum.

    Lastig hoor... Ik denk ook eigenlijk dat het daarom ook achterwege wordt gelaten bij het plaatsen van de violen. Maar van de andere kant heb jij helemaal gelijk: het draait uiteindelijk om de klank. Ik heb liever een goedkope prachtig klinkende viool dan een peperdure met een scherpe klank.

    Wat en hoe had jij in gedachten?
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    IdB,

    Bedankt voor je reactie. Maar ik geloof dat mijn bijdrage aanleiding kan zijn tot een tweetal misverstanden. Ten eerste de geluidskwaliteit. Naar muziek luisteren via een computer is, in termen van kwaliteit, rampzalig. De combinatie van MP3 en een goedkope geluidskaart (met een el cheapo AD/DA converter) staat hier borg voor. Met een fatsoenlijke geluidsinstallatie met, bij voorkeur, elektrostatische luidsprekers en een fatsoenlijke bron, is vergelijking heel wel mogelijk. Ik weet daar alles van, want ik ben vroeger zo'n doorgeslagen HIFI junk geweest.

    Een tweede punt betreft Heifetz. Want die naam (en zijn nadrukkelijke speelstijl) had ik beter achterwege kunnen laten. Bij het gros van de andere violisten hoor ik bijzonder goed als zij op een ander instrument spin. Alleen bij Heifetz niet (ook niet bij Ricci), want die 'duwen' hun speelstijl in de snaren c.q. het instrument.

    Het enige dat ik mij eigenlijk afvroeg is of bij de beoordeling van violen de klank of de ' speelbaarheid' (nog) een rol speelt. Ik heb namelijk soms mijn twijfel.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De ene viool of cello zal wel iets beter klinken dan de andere. Maar de verschillen zijn volgens mij niet levensgroot. En dan wat de één een mooie klank vind, dat vind een ander weer niet mooi. En ook natuurlijk wie er op speelt, een goede of slechte muzikant.

    Maar persoonlijke voorkeur speelt natuurlijk een grote rol.. Zo luister ik bijvoorbeeld nooit naar Janine Jansen, technisch perfect misschien maar koud volgens mij. Datzelfde heb ik met Krebbers, een vakman zonder gevoel. Eén maal heb ik Krebbers in het concertgebouw horen spelen. Ik zag een robot met twee witte handen. Daarna heb ik hem gemeden als de pest. Maar een ander zal misschien gek zijn op zijn spel.

    Ik luister bijvoorbeeld wel graag Sarah Chang. Geen bekkentrekkerij en een prachtige mij aansprekende toon, alhoewel die wel één nadeel heeft. Ik vind haar namelijk erg mooi en dat leidt me soms wat af. Dus meestal zet ik dan het beeld maar uit, wat weer erg jammer is.

    Leuk topic trouwens Hopf.

    Tobias.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    We hebben het er hier op StrijkersForum wel eens over gehad: taxaties vinden plaats zonder op het instrument te spelen! Zo kun je een degelijk gebouwd instrument voorzien van een prachtige laklaag voor veel geld in je bezit krijgen, maar de klank kan heel erg tegen vallen. Vreemd toch eigenlijk?
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Het is net als bij een schilderij hè...een Rembrand is duur terwijl ik hem misschien helemaal niet mooi vindt. Daar naast kan een wat scherpe toon juist heel mooi zijn als je bluegrass speelt maar vreselijk als je klassiek speelt. Een hard klinkende viool is voor een solist prima maar voor iemand in een kwartet met andere zachte instrumenten kan het wellicht helemaal niet passen.
     

Deel Deze Pagina