Even uit pure nieuwschierigheid: als de wikkeling wordt vervangen, hoe groot is dan de kans dat het balanspunt wijzigt?
Ik weet hoegenaamd niks van strijkstokken. Ik zit dit allemaal met verbazing te lezen. Ik heb het misschien al vaker gezegd maar voor mij is een strijkstok een strijkstok. Meestal kreeg ik zo'n ding bij de aanschaf van een viool. En meer dan 100 euro heb ik er nooit voor betaald. Ik heb nu een barokstokje ligt lekker in de hand, dat wel. Mocht er een tijdje geleden één uitzoeken van een vioolbouwer. Lijkt op mijn vroegere driekwart stokje. Strijkt gewoon lekker, maar verschil in geluid in hoor ik niet. Toch jammer dat deze wereld voor mij niet bestaat. Het lijkt me heerlijk als je in al die stokjes verschil hoort. Dat je dan telkens de viool of stokkenbouwer kunt lastigvallen. Ik zie in gedachten de man al naar achteren dribbelen om weer een ander stokje voor meneer te zoeken. Ook leuk dat Chrish strijkstokken verzamelt, en dan ook nog eens alles van de buitenkant weet. Persoonlijk heb ik meer met violen dan met strijkstokken. Ik heb me nooit zo in strijkstokken verdiept. Kijk en daarom is dit topic zo leuk. Er is een strijkstokken wereld voor me opengegaan. Ook die tekening van Frits laatst met al die namen en waarop een dingetje te zien is waarmee je de slof kunt vaster zetten. Ik heb nooit een losse slof gehad, dus ik wist ook niet dat die los kon gaan staan. Maar nu weet ik dat wel. Als ik dus eens een losse slof heb, pak ik gewoon die tekening van Frits erbij, en klaar is kees.
Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend... Ondanks de 'rare' vraag misschien. Ik vind dit uitermate interessant. Er is mij 1 ding wat ik me vaker afvraag bij een strijkstok: Stel je hebt een strijkstok van pernambucco hout en daarnaast een met brasielhout, ze zijn beide identiek gebouwd, zelfde gewicht, etc. Is het dan het hout dat het verschil maakt of de haren? Want... De haren komen in aanraking met de snaren...?
Er is geen verschil. sommige bouwers en muzikanten hebben gewoon een dure smaak. Ik gebruik altijd fijn zilver (sterling zilver 925 Ag, 75 Cu). Een lagere zilverlegering zou te snel oxideren en is erg hard om te bewerken (je wil niet weten hoe hard dat nikkelzilver is), een hogere legering is mooier maar te zacht (De ring zou te snel vervormen als de spreidspie wordt ingestoken bij het verharen). Ik gebruik nooit goud omwille van de arbeidsomstandigheden in goudmijnen. Naar ik verneem is het in de zilvermijnen net iets minder erg maar nog steeds verschrikkelijk.
Piet, De houtsoorten verschillen idd op vlak van dempingseigenschappen, stijfheid en het vermogen een gegeven buiging te behouden. Brasielhout is een verzamelnaam o.a. massaranduba, ipe, enz Goud en zilver schelen iets in soortelijk gewicht maar niet zoveel omdat een lage legering goud gebruikt wordt. Dit zou kunnen schelen in balans en klank maar welke dan beter is hangt af van stok tot stok en van man tot man (of vrouw natuurlijk).
Nico, heb je weleens met Amourette gewerkt? Ik heb een Francois Peccatte in Amourette en ik heb al tientallen professionele strijkers de stok laten zien en ze waren super onder de indruk van de edele and warme toon, anders dan pernambuc maar heel goed. Het lijkt ook net Pernambuc omdat het niet die rare kleuren heeft misschien is deze stang toevallig zo goed ik heb namelijk geen andere Amourette stang. Ook mijn D peccatte van exotisch hardhout speelt erg goed en is ook wederom van dicht hout met fijne nerf. Ik heb ook gehoord dat brasilhout heel goed kan zijn, een collega heeft een Brasilhouten D Peccatte die net zo goed speelt en klinkt als een Pernambuc, Brasilhout heeft een slechte naam door de massaproductie van Duitse stokken met slechte kwaliteit Brasilhout/Albeille.
Om verwarring te voorkomen: slangenhout, ook wel genaamd letterhout (Engels: snakewood, kings' wood) wordt door de Fransen amourette genoemd Het wordt nu veel toegepast voor z.g. barok-stokken. "Brasil" is voor zover ik weet een verzamelnaam voor allerlei Zuid-Amerikaanse houtsoorten die overigens ook wel elders op de wereld schijnen te groeien.
Ik moet zeggen dat ik open sta voor elke houtsoort om strijkstokken te maken en ik heb ook al hele mooie stokken gezien van verschillende houtsoorten. Als ik meer tijd had zou ik er ook zeker mee experimenteren. Al moet ik zeggen dat mijn klanten er niet klaar voor zijn,waarschijnlijk heeft de door Bert aangehaalde reden hiermee te maken.
Als de wikkeling wordt aangebracht aan weerszijden van het balanspunt heeft het geen enkel effect op de ligging daarvan. Dat betekent dan dat er evenveel windingen boven als onder het balanspunt zitten zodat het resulterende gewicht dat punt niet verplaatst. Dan maakt het dus niet uit van welk materiaal de wikkeling is. Het totale gewicht van de stok kan echter wel iets toenemen. Ik hoop dat ik duidelijk ben, anders moet er misschien een tekening bij?
Dat is niet waar. Snakewood heeft een tijgerpatroon, amourette niet.. als ze het hetzelfde noemen dan is het verkeerd want de twee houtsoorten zijn totaal anders van elkaar zie ook: http://www.maestronet.com/forum/index.php?/topic/322837-wood-identification/#entry488123
Volgens deze jongens die toch ook wel een beetje verstand van houtsoorten hebben is Slangenhout hetzelfde als Letterhout.
amourette is alleen niet fraai getekend. kijk maar op veilingen amourette is totaal anders dan snakewood
Als dát geen bewijs is...... Een montuur wordt op de strijkstok aangebracht. Een strijkstok kan gemaakt worden van verschillende soorten hout. Dus op die manier is er wel een verband.
Een viool wordt onder de kin gehouden. Er zijn verschillende soorten kinnen. Op die manier is er wel een verband. Gaan we het dan verder over kinnen hebben ?
Sommige mensen reizen met hun viool per trein. Kunnen we het dan ook over Mansveld hebben of is dat te ver gezocht?