Dag iedereen, Vroeger heb ik ongeveer 12 jaar viool gespeeld. Heb ook aardig wat orkestervaring. Het lijkt mij nu erg leuk om wat cello te leren spelen en het plan is om een paar maanden een cello te huren en te kijken wat ik ermee kan. Ik zie wel op tegen het leren lezen van de f sleutel want dat lijkt me enorm verwarrend ivm de vingers!! Ik heb niet zoveel geduld met muziek omdat het vroeger redelijk makkelijk ging dus dat wordt wel een uitdaging nu ik 38 ben Lijkt me leuk om hier mn ervaringen met jullie te delen en ook van jullie te lezen hoe het gaat met musiceren.
Welkom op het forum, mooi nieuwjaarsvoornemen om de cello op te pakken. De overstap van viool is een interessante, ik had een Koreaanse leerling die ook vroeger viool speelde, en met de cello begon. Ze werkte hard en vloog vooruit... en ik vond het leuk om eenvoudige Koreaanse muziek voor de cello te zoeken en haar te laten spelen. Grootste probleem was niet het lezen maar de handhouding van de linkerhand voor viool die geregeld terug kwam, dus heb ik haar heel gericht daar aan laten werken. Er waren ook veel zaken die haar een voorsprong gaven op een beginnende leerling, bv op het gebied van intoneren.. de neurologische koppeling tussen oren en vingers was al gemaakt... Succes!
Dank voor je reactie Huub, Kan me voorstellen dat je moet oppassen dat je de handhouding van de viool niet gaat toepassen bij de cello. Op het gebied van intonatie zie ik het wel goed komen Jouw leerling, was dat ook een volwassene? Ik kan me zo indenken dat het wel scheelt op welke leeftijd je leert. Zijn er mensen die nog iets kunnen zeggen over het aanleren van de andere vingerzetting ivm f sleutel?
Ja de leerling was een internationale studente, achter in de 20. Had best een aantal jaren viool gespeeld. Wat je als kind leert zit vaak diep en is moeilijk anders aan te leren! Zelf ben ik ook als autodidact begonnen met de cello, na jarenlang gitaar te hebben gespeeld. Kan ik niemand aanraden. Vreselijk veel moeten afleren en blessures... van rugpijn door een gedraaide rug (houding klassiek gitaar is geen cellohouding!) en tot een soort tennisarm rechts toe.... vandaar dat een heel goede speelhouding aanleren die niet belastend is een van de weinige dingen die leerlingen bij mij standaard krijgen, wat voor muziek ze willen spelen mogen ze zelf zeggen, klassiek, licht, improvisatie... ik geloof in vraaggestuurd onderwijs! Het lezen van een andere sleutel is volgens mij een van de mindere problemen. Tenslotte lezen we als cellist op den duur ook 3 sleutels (F, tenor en G), en het is leuk als je transponerend kunt lezen en spelen van een G sleutel voor een ander instrument. Maar in het begin geldt gewoon dat een bolletje midden in de notenbalk een open D snaar is... een bolletje op de onderste lijn een G snaar, en een bolletje op de bovenste lijn een a snaar...
Ik zal me goed laten informeren over de juiste houding want blessures zit ik niet op te wachten. Het is voor mij wel gewoon een heel raar idee dat noten met een streep erdoor een losse snaar kunnen zijn Maar miss valt het mee als ik daadwerkelijk achter de cello zit
tja, even een verschil voor ons cellisten met viool en altviool.... bij ons loopt er een streep door... (door de open snaren, dan )
Welkom Jis77! Ik hoop dat je veel plezier krijgt aan het cellospelen. Ik heb geen ervaring met viool, maar heb wel altijd een blaasinstrument gespeeld met muziek in de vioolsleutel. Ik moest dus de zelfde overstap maken. Het is een kwestie van kilometers maken. En het voordeel van cello boven een blaasinstrument, is dat je tijdens het spelen hardop de notennamen kan meezingen. Dat is een goede oefening. En als het dan nèt een beetje vlotjes gaat, kan je overnieuw beginnen met de tenorsleutel...
Hey Jis77, leuk dat je erbij bent gekomen! Er zitten hier best veel cellospelers die zoals ik pas later aan cello zijn begonnen. En dan zelfs nóg later dan op hun 38e (tenminste, dat geldt voor mij en ik heb een sterk vermoeden dat ik daar niet alleen in ben). Ik ken veel mensen die de overstap van g-sleutel naar f-sleutel moesten maken als beginneling. Gelukkig blijkt dat niet echt het probleem te zijn, ik ken zelfs iemand die op zijn 75e nog zo'n overstap maakte. Het houdt je grijze massa lekker actief (neuropsycholoog/onderzoeker Erik Scherder is ook op latere leeftijd viool gaan spelen, was-ie waarschijnlijk ook zijn eigen 'proefkonijn'). Hoop nog vaak van je te horen! Veel plezier vooral ook met je cello!
Ow wat leuk! Ik heb sinds kort de viool opgepakt weer, en wil al heel lang ook cello gaan spelen (wel met lessen ) Hier op de muziekschool kun je per instrument twee proeflessen nemen; als je daar geen eigen instrument voor nodig hebt, zou ik dat al willen doen. Nu helaas nog geen budget om cello en toebehoren erbij te huren. Ben benieuwd hoe je het gaat vinden! Wil je wel gaan lessen, of zelf wat uitproberen?
De proeflessen zijn gratis! Aan de telefoon werd mij verteld dat die twee gratis proeflessen per instrument gelden, dus ik zal me moeten inhouden om niet gruwelijk misbruik van de regeling te maken, haha. ('Ow kijk wat leuk een trompet en heeeej ow doedelzak heb ik ook aaaltijd al eens willen proberen!' ) Vervolgens hebben ze ook een soort 'strippenkaartsysteem' waarbij je een bescheiden aantal lessen voor een vast bedrag af kan nemen. Naar verhouding natuurlijk absurd duur, en niet ideaal maar wellicht toch een (tijdelijke) oplossing.
Twee gratis proeflessen hadden ze bij ons op de muziekschool alleen voor de leerlingen van AMV aan het eind van de cursus. En dat was ook alleen ingepland voor viool-keyboard-dwarsfluit en nog een instrument die ik alweer vergeten ben ('t was alweer ruim tien jaar geleden). Over een proefles hebben ze het niet meer op hun website. Op de open dagen kun je een proefles krijgen. Zo heb ik een keer, ik speelde al cello, voor de aardigheid eens een les klarinet genomen. Ik kon zowaar al wat tonen laten klinken, dat verbaasde mij wel, want ik dacht dat met dat riet het wel moeilijk zou zijn. Maar wat ben ik blij met mijn cello!!! (een blaasinstrument gaat het bij mij niet worden!) En o ja, er zijn strippenkaarten die ook naar verhouding duur zijn (omgerekend 54,45 euro per les van een uur)
ik heb eens nagekeken hoe het zit, maar op de site wordt één proefles aangeboden, de volgende kost dan 35 eurot'jes http://www.factorium.nl/algemeen.php?cmd=idx&cat=45 Valt nog mee want... verder is het best erg prijzig, bij een strippenkaart met 10 lessen kosten die € 41,- per 30 minuten... dat vraag ik niet eens per uur voor een losse les. Door de overhead maken muziekscholen het zichzelf wel erg moeilijk... Ik zit me af te vragen of ik een kennismakingsaanbieding kan geven voor een maand les (4 x 1 uur) + cello huren voor 99,- maar wellicht is dat al teveel marktbederf...
Ik ken een docent die vier kennismakingslessen cello aanbiedt voor volwassenen voor nog geen 28 euro. Het gaat dan wel in kleine groepjes (drie leerlingen) en dan een uur les. Dat is dan ook mooi afgestemd met een vioolbouwer die dan huurcelli beschikbaar heeft voor de duur van die maand en dan betalen de deelnemers voor de kennismakingstijd natuurlijk die maand huur. Komen ze doorgaans ruim onder de 100 euro uit, eerder zo rond de 65 euro. Hij houdt daar aardig wat mensen aan over die dan ook wel door willen gaan. Op individuele basis kun je ook een arrangement bedenken wat niet zo duur uitpakt voor iemand die zich oriënteert. Je kunt dus zo doorrekenen wat dit op individuele basis zou betekenen (3 keer 28 plus maand cellohuur dus 30 erbij) en dan zit jij daar ca. 20 euri onder. Dat is dan wellicht nog toe te rekenen aan het verschil tussen een conservatorium gediplomeerde docent en een, naar ik begrijp, vergevorderde ervaringsdeskundige. Dan valt het toch wel mee met marktbederf, toch?
Bedankt voor je meedenken! Het is dus nog niet zo'n gek idee. 'ervaringsdeskundige' maar dan wel in cello spelen én lesgeven in allerlei andere zaken... professioneel pedagoog in verschillende disciplines kun je het ook noemen (o.a. als docent filosofie en andere vakken kwam ik erachter dat als je begrijpt hoe mensen iets leren je in veel dingen les kunt geven... )
Ik ga iig wat tips vragen aan een familielid dat cello speelt. Voor de rest eerst zelf aan de slag. Maar.....ik ga dus wellicht ook meespelen met de wereldmuziekgroep dus of het samen gaat is nu ook de vraag...??
Er is nog een andere violist in de wereldmuziekgroep die ook met cello begonnen is, terwijl hij bleef spelen in de groep. Het kán wel. De instrumenten voelen anders, dus denk ik niet dat je op de cello de afstanden tussen de tonen van de viool blijft handhaven. Je komt er snel genoeg achter dat dat niet klinkt en omgekeerd zal je op de viool ook niet geneigd zijn die als cello te behandelen. En dan de sleutels, dat is iets dat de één sneller oppikt dan de ander. In de loop van de tijd blijf je beter in de juiste sleutel spelen en switsch je niet meer onbewust. Ik heb zelf als hulpmiddeltje voor mij gevonden dat ik even iets nadrukkelijker naar de f-sleutel (of juist de tenor of de g) kijk. Dat kan heel snel, maar vooral bewust om goed te schakelen voor de juisten tonen. Wellicht dat het verschil in stemming andere vingerzettingen vereist. Een altviolist heeft het dan misschien makkelijker met overstap naar cello.
Uh ja het gaat me juist om de vingerzetting Op de piano kan ik best de linkerhand lezen na wat oefening. Dat is veel makkelijker omdat je t niet kan vergelijken. Zou leuk zijn om cello en viool te kunnen combineren, we gaan t meemaken of het werkt heb iig net weer een lessenaar gekocht en ga aan mn 3e rondje spelen beginnen (op de viool)