Experiment met wolftoon en klank

Discussie in 'Cello' gestart door marcello, 8 jun 2016.

  1. marcello

    marcello Marcel van de Ven

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    18
    Graag wil ik jullie laten delen in een paar experimenten waar mijn cello veel beter van geworden is. Het gaat over de Krentz resonator en de Tonerite.
    Eerst een beetje achtergrond:
    Ik heb een fijne cello van een onbekende bouwer waar ik trots op ben, ik speel er al 5 jaar op, en dat is ook zolang als ik probeer mijn vorige cello te verkopen. Toen ik een andere cello tegenkwam voor veel minder geld die veel beter klonk was de keus snel gemaakt. De cello had een groot volume, betere klank, en sprak makkelijker aan. Helaas zoals veel cello’s met genoemde eigenschappen had hij ook een flinke wolf. Die wolf kreeg ik redelijk onder controle met een door de vioolbouwer gemonteerde resonator aan de binnenkant van het bovenblad. Omdat het bovenblad redelijk dun is, is de cello gevoeliger voor scheurvorming, en dat gebeurde dus ook dit jaar. Voor reparatie bracht ik de cello naar mijn vioolbouwer. Ik wilde echter van de gelegenheid gebruik maken om de Krentz resonator te proberen. Op het forum is het ding al beschreven en op internet is er ook vanalles over te vinden. De claims: wolftoon weg zonder klankbeinvloeding, en een instelbare klankverbetering voor de hele cello. Dat is nogal wat, ik was nieuwsgierig en heb er een aangeschaft via Bert Boon. Toen mijn cello terugkwam van de vioolbouwer (alles keurig hersteld) monteerde ik de Krentz resonator en begon met de afstelprocedure. Binnen 15 minuten veranderde de klank van mooi naar fantastisch, en was de wolf verdwenen. Ik ben heel tevreden.
    Tijdens de reparatie speelde ik op mijn tweede cello (minder mooi) die enkele jaren nauwelijks bespeeld was. Ik had al enkele jaren geleden gelezen (internet) over een apparaat
    dat op de kam geplaatst trillingen verspreidt door de hele cello, de Tonerite. Er wordt geclaimd dat nieuwe instrumenten sneller ingespeeld raken en alle instrumenten makkelijk bespeelbaar worden. Dat is heel wat, en de prijs van bijna €400 vond ik toch echt een hindernis om dit zomaar eens te proberen. Toen ik echter op YouTube een experiment met een gitaar en een massageborstel zag (echt waar) dacht ik verder na over hoe ik trillingen via de kam kan verspreiden. Mijn idee was om een luchtpompje van een aquarium dat soms irritant kan zoemen en trillen tegen de kam te bevestigen. Dit heb ik gedaan met tiewraps en een beschermend doekje om de lak van het bovenblad niet te beschadigen. Tonerite adviseert het apparaat 72 uur zijn werk te laten doen, maar ik was na 24 uur al door mijn geduld heen. Pompje er af en spelen maar. Ik ken mijn oude cello niet meer terug. Het speelgemak, het aanspreken, het volume en de klank zijn duidelijk verbeterd met een tweedehands pompje van €5,-. Tonerite claimt een complex trillingspatroon dat ook instelbaar is, en dat mag natuurlijk voor die prijs, maar ik zeg: bedankt Tonerite.
    Ik heb nu een mooie en een fantastische cello, waarvan de mooie plotseling veel beter te verkopen is.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aha Marcel, dus het is gelukt bij Bert?
    Heb ik je toch goed doorverwezen. ;)
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat een creatieve oplossing met dat aquariumpompje en dat scheelde je ook nog eens veel geld!
    Fantastisch dat het experiment zo goed gelopen is! En fijn dat je deze ervaring wilde delen! Wellicht dat nu de aquariumhandel (in luchtpompjes) een klantenkring uit de strijkmuziek tegemoet kan zien.:D
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mooi verhaal, @marcello ; de Krentz doet z'n werk goed.
    De verandering op je (andere) cello door trilling: ik hoorde er ook eens van. Wel vraag ik me af of je hetzelfde effect zou hebben als je 2 uren (of 2 dagen?) flink zou strijken op het instrument dat een tijd stil gestaan heeft.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar dat aquariumpompje geeft toch steeds een en dezelfde frequentie af?
    Namelijk 50 Hz. Die komt overeen met het de frequentie van het lichtnet. Of zie ik dat verkeerd?
    Dat lijkt me niet hetzelfde als een heel frequentiespectrum in het hoorbare gebied.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Inderdaad, lijkt mij ook. Met toonladders, haarzuiver gespeeld, bereik je dan meer?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik heb ergens gelezen dat het veelvuldig spelen van tweeklanken (dubbelgrepen) van laag tot hoog een hoorbaar effect geeft na verloop van tijd.
    Het maakt helemaal niets uit of je dat op een goed gestemde viool doet of niet, het gaat om de frequentie.
     
  8. marcello

    marcello Marcel van de Ven

    Lid geworden:
    11 mei 2009
    Berichten:
    18
    Natuurlijk lijkt mij veel spelen over het hele bereik van de cello, of het "toedienen" van een gevarieerd spectrum aan trillingen beter. Maar het gekke is: het werkt wel.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Kun je nagaan wat er gebeurt wanneer een breder frequentiespectrum wordt gebezigd!
     

Deel Deze Pagina