Vandaag keek ik mij bladmuziek nog eens door om te zien wat ik nu eigenlijk allemaal wel en niet in huis heb. Op dit forum lees ik geregeld over boeken met bladmuziek die gebruikt worden voor de studie. Ik krijg de indruk dat er een soort standaard repertoire is die veel mensen gebruikt hebben of gebruiken tijdens het leren cello spelen. Hierbij bedoel ik niet zo zeer een bepaalde leer methode maar meer boeken die de methode helpen ondersteunen. Het lijkt mij leuk een soort lijst aan te leggen van deze bladmuziek boeken, (als ik dan nog eens een cadeautje voor mezelf wil kopen ) En ik ben heel erg benieuwd wat jullie allemaal nog hebben liggen en zoal gebruiken/gebruikt hebben. Ik zal de lijst beginnen. Wat ik in de kast heb liggen voor de lijst is: Lee , 40 leichte etüden Lee 12 melodische etüden Dotzauer 113 studies for violoncello (net gekocht vandaag ) Mooney position pieces for cello book 1 Reinagle zwölf leichte violoncelli duette book 1 Reinagle zwölf leichte violoncelli duette book 2 Bach six suites Popper 15 etüden für violoncello op. 76 I Jüttendonk the Basis
Ha leuk om zo'n lijstje te maken. Met mijn beperkte cello-ervaring denk ik dat iig in het lijstje hoort: (maar die had je al) position pieces van Mooney
Ja, mooi om dit uit te wisselen. Toen ik wat minder met muziek bezig kon en wel weer met ensemblestukken aan de slag ging, besloot ik een persoonlijk repertoiretje op te bouwen voor cello solo: ~ El Cant dels Ocells (trad, Catalonie, Casals, arr. Keusen-Nickel); ~ Ricercar Primo en 5 (Domenico Gabrielli); ~ Ricercata 1 (G.B. Degli Antonii); ~ Bach Suites: prelude vd 1e, allemande vd 1e, sarabande vd 5e; ~ Air BWV1068 (JS Bach); ~ Arioso BWV156 (JS Bach); ~ Largo v Sonata 5 (Antonio Vivaldi); ~ Etude 1 (Sebastian Lee); ~ thema van Pavane (Gabriel Faure); ~ de Zwaan (Camille Saint-Saens); ~ Greenleeves (anoniem); ~ Morning has broken (trad. Gaelic); ~ Apres un Reve (Faure); ~ Summertime (George Gerswin); ~ American folk songs: slumber my darling & simple gifts (zonder bladmuziek); ~ eigen improvisatieschetsen.
Als aanvullend op mijn methode had ik ook Lee en Reinagle. En ik heb ook wat uit de 6 suites van Bach gespeeld (boek van uitgeverij Bärenreiter). En de duets for young cellists Bach en Händel (Bianca Wolerts) en Bach for the Cello (in 1e positie). - Fifteen pieces: Kodaly - Ragtime favourites: Scott Joplin - Tango Time (Miriam Mees) Ik heb best wel wat stukjes in mijn hoofd en handen zitten uit de categorie wereldmuziek, waarvan ik moeite heb te bedenken hoe die ook alweer heetten. Heel beperkt lijstje wordt het dan.
Leuk topic. Ik ben nu bezig met Dotzauer, met kopieën maar heb inmiddels door dat dit zo'n klassieker is, dat je die gewoon moet hebben. Dus eerste deel besteld!
Eerste deel toch? Al is Dotzauer zo'n klassieker, ik heb niet het gevoel dat ik die dan gewoon zou moeten hebben. Ik heb hem dus niet. Maar...ik heb dus wel een verzameling etudes, gesorteerd naar niveau en welk aspect van vaardigheid dan specifiek wordt getrained en in die bundel zitten ook oefeningen van Dotzauer. Ik juich, mét mijn docent, de variatie toe in de bundels van Stutchewsky (Neue Etüdensammlung, meerdere delen) toe!
Het is het eerste deel van de 113 etuden. Ik moet zeggen dat ik ze ontzettend leuk vind om te doen en ik pak ook al wel eerdere etudes terug ( heb er nu 10 gedaan). Ja, als ik een stukje 1x doe en dan nooit weer, vind ik printjes ok maar muziek die ik later weer terugpak, of zo' n dik boek als Dotzauer waar je wel een jaartje mee bezig bent ( 1 etude per les, dus per 14 dagen) vind ik toch wel erg leuk om te hebben. Ja, en toen ik toch aan het bestellen was, heb ik mezelf ook maar getrakteerd op een CD met de celloconcerten van Shostakovich door Heinrich Schiff.
Dan ben je lekker bezig Ik heb eens goed naar mijn Dotzauer boek gekeken ze zie dat ik ook deel 1 heb. Zijn echt stukken om uren te maken met spelen.
Ook heel leuk: The Cello collection G. Schirmer Inc./HAL Leonard mét begeleidingsCD deel Easy to intermediate level: - Mars in G groot (Bach) - Minuet in C majeur (Bach) - Minuet van strijk kwintet in E groot (Boccherini) - Wals opus 39 (Brahms) - Lydia (Gabriel Fauré) - Solveigs lied uit Peer Gynt (Grieg) - Siciliana (Händel) - Menuet (Haydn) - Jupiter koraal uit "de planeten (olst) - Duitse dans / de slee tocht (Mozart) - Barcarolle (Offenbach) - To Music (hoe vertaal ik dat?) (Schubert) - De twee grenadiers ( Schumann) - Andante cantabile uit de 5e symfonie (Tjaikovsky) Allemaal heel fijne speelstukken! En dan heb ik hier nog uit diezelfde serie het intermediate deel, ook met CD - Nina (toegeschreven aan Pergolesi) - Bourree 1 en 2 uit cellosuite nr. 3 (Bach) - St. Ita's vision (Samuel Barber) - Rêverie (Claude Debussy) - Sicilienne (Gabriel Fauré) - The Blssed Spirits uit opera Orfeo &Euridice (von Gluck) - Allegro van viool sonate in e groot opus 1 nr. 12 (Händel) - Sonate nr. 5 in C groot ( Marcello) - Menuet van divertimento nr. 17 (Mozart) - De Zwaan (St. Saëns) - Sonate nr. 1 in D klein (A. Scarlatti) - Lenot uit de vijf stukjes in volksstijl (Schumann) - Sonate no. 5 in E-mineur (Vivaldi) Ook een prachtige serie! Eerst maar eens dit allemaal steeds mooier kunnen spelen en op zeker moment komt ook het deeltje Intemediate to Advanced op de lessenaar (die heb ik nog niet).
Hoi Marloes, Die eerste van Lee, 40 leichte etüden, die heb ik net gekregen van mijn leraar. Ik speel nu 1 jaar cello. Ga je voor alle studies op dezelfde manier tewerk bij het instuderen? Ik heb traag en alles los gedaan. Begin je aan een studie anders? Waarop moet ik eigenlijk letten want ik probeer me enkel te concentreren op mijn intonatie. Het ziet er wel gemakkelijker uit dan dat het is moet ik zeggen. Groetjes!
Ik heb van Lee 40 Melodische und progresieve etüden (opus 31), is dat dezelfde of een andere klassieker? Van de 113 etudes van Dotzauer heb ik ook het eerste deel, maar ik vind het ontzettend saai om te oefenen. Mijn leraar vindt dat deels ook (hij zei over dat boek een keer "ieder stuk is eigenlijk een bladzijde te lang, ook de stukken van één bladzijde"), maar hij vindt ze ook heel nuttig, dus zo af en toe komen ze weer langs. Verder inderdaad, zoals Marloes schrijft, de 15 etudes van Popper (opus 76), dat zijn duetten en die vind ik wel leuk om te oefenen en het boek met de 10 etudes van Popper (vind ik nog behoorlijk moeilijk) en uiteindelijk de high school of cello (opus 73) van Popper (maar dat gaat bij mij nog jaren duren...).
Dat zal dan voor de meer gevorderde cellist zijn. Ik heb nog maar de studie voor de beginnende cellist. Wel kunnen die later ook nog gebruikt worden op in een andere positie te spelen. Voorlopig biedt de studie in de eerste positie uitdaging genoeg
Zoveel docenten, zoveel methodes, en dan natuurlijk rekening houdend met hun verschillende leerlingen! Zo komen we allemaal uiteindelijk op een steeds beter niveau (als we maar blijven oefenen en er vooral ook plezier aan beleven). Ook ik heb een bundel van 40 leichte etüden van Lee gespeeld (1e positie vooral. Weet even het nummer niet, heb dat ergens al vermeld en ik mag nu nog steeds vooral met been omhoog zitten). Ik vond het fijne oefeningen maar na 40 keer Lee had ik wel even gehad. Lee schijnt wel gevarieerder te zijn dan Dotzauer, maar dan nog. Qua soort les heb ik een docent die iets meer op die van Marloes s lijkt dan op die van Nikin qua aanpak (dus wat meer type van 'eerst dit beheersen en dan het volgende'. Op het moment ligt alles nog stil, zijn de lessen en ensembledeelnames opgeschort totdat het weer kan en dat gaat nog wel even duren. 't Is als het is: doorbijten!