Hier de herontdekte kleine cello, op schouder (da spalla, zoals ook in oude tijden wel bespeeld werd):
Ja, die ken ik. Sigiswald Kuijken bespeelt die ook. Volgens mij staat er ergens op dit forum nog een post met een documentaire over hem en de viola da spalla. Maar ik krijg al pijn als ik hier naar kijk, want je hebt zo in feite een halve cello 'in de vioolstand' (hier moet mijn getergde schouder nog even niet aan denken, terwijl de shockwave behandeling al goed is aangeslagen). Zou de viola da spalla gelijktijdig met de violoncello zijn ontwikkeld? Of zijn het twee verschillende trajecten?
Ja, klopt: er is al eens elders op dit forum iets over Sigiswald gemeld. Heb hem eens een keer een solostuk van Bach horen spelen. Vond dat prachtig klinken zo met die warme donkere klanken. Mooi instrument!
Ja, zeker mooi instrument. Net zoals de cello een mooi instrument is. Wat is het verschil, behalve dan dat de Da Spalla (die je dus bij de schouder bespeelt) mij het meest doet denken aan een halve cello. Ik raadpleeg dus maar weer eens wikipedia. Hier staat dat dit instrument ontworpen is met de gedachte dat die kan worden bespeeld door violisten, die weinig of geen ervaring hebben met de manier waarop je een cello of een viola da gamba bespeelt. Het is gewoon een cello, maar kleiner dan de 4/4 cello en voor violisten die nog lager willen klinken dan de altviool. De Viola da Spalla kan worden uitgevoerd met 5 snaren (sommige celli ook, of zijn dat 'toevallig' die VdSpalla's?). In http://www.thestrad.com/violoncello-da-spalla-story-of-a-rediscovery/ lees ik ook dat er bouwkundig toch wel verschillen zijn met de altviool (daar wordt dus vanuit de altviool gedacht). Ik lees trouwens ook dat je de VdSpalla niet alleen met spierkracht omhoog hoeft te houden, daar is ook wat in voorzien, dat valt alweer mee!
Je ziet het niet bij Malov, maar Sigiswald heeft een band aan zijn instrument die om de nek gaat. Daar hangt de VdS dan aan. Veel zal het niet wegen, maar alles wordt loodzwaar als je het maar lang genoeg in die situatie houdt. https://i.ytimg.com/vi/-cR-2jXGGYQ/maxresdefault.jpg
Is de manier waarop jij cello speelt dan nogal afwijkend t.o.v. de gebruikelijke manier? Of bedoel je dat je de cello niet aan je nek hoeft te hangen?
Publicaties en interviews die ik volgde leerden mij dat het even geduurd heeft voordat de 'standaard' cello er was. Er was de grotere cello (zoals ook de Servais, een Stradivarius cello in museum in Washington), er waren kleinere cello's, zoals de Da Spalla en later de Cello Piccolo, 5-snarig en kleiner. In de 18e eeuw, zo hoorde ik, zijn de grotere kleiner gemaakt. Ook Stradivarius zelf heeft een of meer cello's open gehaald en verkleind. Het maakte de cello's geschikter voor solowerk en voor grotere zalen. Dat leidde tot de moderne cello. Sigiswald Kuyken is er van overtuigd dat Bach de cellosuites schreef voor de Da Spalla Cello. Een engelse Bachkenner benadert het anders: misschien maakte het Bach niet echt uit welke cello gebruikt werd.
In ons mooie Den Haag hebben we zelfs een bouwer van dit pracht instrument. http://badiarovviolins.com/jp/violoncellos_da_spalla. Remi
Hier nog eens de nieuwe (eeuwenoude) vondst: cello da spalla, 5-snarig. Bach 6e suite wonderbaarlijk gespeeld in Amsterdam: http://allofbach.com/en/bwv/bwv-1012/ Bouwer: Dmitri Badiarov