Kun je het verschil horen tussen een goedkope en een dure viool?

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 14 nov 2017.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aan een dergelijk vergelijk heb je niets: ik heb maar een paar snaren gehoord waarvan de E in hoofdzaak.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Het grootste verschil is er niet voor de luisteraar maar voor de bespeler. Wanneer je een paar rallyauto's vergelijkt dan krijg je als je ze zelf bestuurt en door de bochten gooit een beter idee van de (on)mogelijkheden dan wanneer je er naast zit als bijrijder.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb nooit in rallyauto gezeten, dus daar kan ik niet over oordelen.
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ik heel vaak, bij m'n moeder :D

    Maar je snapt het voorbeeld wel neem ik aan als je een viool uitzoekt; dat als je een viool bespeelt beter hoort hoe het instrument klinkt en waarin deze verschilt van een ander.
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Lekker is dat, ik zat achter op de solex bij mijn moeder.

    Ja Elman, het is een goed voorbeeld, met een beetje fantasie kan ik me het wel indenken.
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Je hoort denk ik eerder het verschil tussen een goede en een slechte violist dan tussen een dure en een goedkope viool.
    Bovendien klinken de meeste violen voor het publiek wel goed als ze door een goede violist worden bespeeld, terwijl de bespeler wel het verschil in kwaliteit ervaart.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb je al eerder gezegd. Om het geluid tussen violen goed te kunnen beoordelen, moet je er een kneus op laten spelen.
     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Dat van die auto kan ik mij wel voorstellen. Maar de klank van een viool wijkt in de oren van de speler vaak af van de klank die een luisteraar op enige afstand ervaart. Ik ga niet ontkennen dat je, als speler, verschillen in instrumenten onderkent en daarbij een voorkeur ontwikkelt. Maar op een luisteraar kan dat qua klank anders overkomen.
     
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Dat klopt. Las ik een mooi verhaal over bij vioolbouwer Stam:

    Dat brengt Stam op een onvergetelijke anekdote. ‘Op een dag,
    jaren geleden, komt er een beetje een sjofele man binnen.
    Een Amerikaan die een probleem heeft met zijn viool. Toen
    ik nog in Mittenwald vioolbouw studeerde, had ik eens een
    grammofoonplaat gekocht van de beroemde violist Aaron
    Rosand, die op de Kochanski Guarneri speelde. Die man
    speelde virtuoos, maar eigenlijk had ik die plaat gekocht
    omdat ik die viool zo mooi vond. Ik maakte de kist open en
    mijn adem stokte letterlijk in mijn keel. Wauw, wat een
    viool! De violist zag mijn reactie en zei: “This is the
    Kochanski Guarneri”. En ik zei: “So you are Mister Rosand”.
    Hij had een concert in Utrecht en er zat iets los aan die vi-
    ool. Dat heb ik voor hem gerepareerd. Rosand kwam hem
    ophalen en speelde er even op. Dat viel me behoorlijk te-
    gen. Het was geen grote toon. Een beetje een timide viool
    eigenlijk. Ik snapte het niet, want op die plaat klonk hij zo
    prachtig. Ik kreeg vrijkaartjes voor het concert. Mijn vrouw
    en ik zaten boven in de zaal. Rosand begon te spelen en het
    leek wel alsof er een trein langskwam! Zo’n toon, zo’n
    kracht! Op een grote afstand klonk deze viool fantastisch.
    Toen heb ik iets heel belangrijks geleerd. Dat de draag-
    kracht van een klank niets met volume te maken heeft.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dan hoor je geen viool maar een kneus :p
     
    Tobias en Oosterhof Vioolbouw vinden dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik ben blij dat je niet mee bent gegaan naar Wenen. :D
     
  13. Johan W.

    Johan W.

    Lid geworden:
    14 jun 2017
    Berichten:
    56
    Mijn ervaring is dat een goed instrument enorm veel voor je doet, maar ook genadeloos je tekortkomingen laat horen. Trouwens, wie naar klankverbetering streeft en niet meteen de hoofdprijs wil betalen voor een viool, kan eens beginnen met een stok van een betere klasse te kopen. Dat doet vaak al heel veel.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat werkt voor zo ver er meer uit het instrument te halen valt. Iemand die een rijke klank kan maken en alles al uit het instrument heeft weten te halen is niet gebaat bij een nog betere c.q. nog duurdere stok. Daar kan dan beter in een beter instrument geïnvesteerd worden. Wat er niet in zit kun je er ook niet uithalen.
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Een stok doet ook veel. Ik speel nu op een huurinstrument en met mijn eigen goeie stok. Deze viool klinkt niet echt slecht. Zal deels zeker ook aan mijn verbeterde techniek liggen. Maar ook aan mijn stok.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    #1: ja, ik hoor al het verschil, rijker in klank (ook al is er maar een beperkt fragment gespeeld, klinkend door 2 mini-speakertjes van mijn laptop).
     
  17. Adriaan Kragten

    Adriaan Kragten

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    100
    Van violen heb ik geen verstand maar voor blaasinstrumenten geldt een zelfde soort verhaal. Je kunt een Chinese trompet kopen van € 150 of een Vincent Bach van € 3000. Bij een blaasinstrument gaat het niet alleen om de geometrie van de buizen maar ook heel sterk over de kwaliteit van de ventielen. Als de ventielen niet goed lopen is het een waardeloos instrument hoe duur het ook geweest mag zijn. Maar bij dure instrument worden deze onderdelen over het algemeen veel nauwkeuriger gemaakt. Ik heb onlangs nog een nieuwe Yamaha 631 bugel gekocht die meer dan € 2000 nieuw kostte en het is een plezier om hierop te spelen. Maar mijn oude Getzen 300 trompet, die eigenlijk een beginnersinstrument is, speelt ook perfect en de ventielen zijn nog nooit blijven hangen.

    Het lijkt me dat er op een viool niet iets kritisch zit dat het spelen vals of onmogelijk maakt en dat je dus op een goedkope Chinees ook nog heel aardig kunt spelen. En als je er nog niets van kunt dan gaat het op een duur instrument echt niet beter. Daarbij hoeft goedkoop ook niet altijd te betekenen dat het slecht is. Het maakt volgens mij niet uit of het instrument door een robot uitgefreesd is of dat iemand met de hand uren bezig geweest is. Voor bepaalde onderdelen zoals de vorm van de toets kan een mechanisch gefabriceerde toets zelfs beter zijn omdat er met moderne machines tot op de honderdste mm nauwkeurig gewerkt kan worden. Maar je mag voor weinig geld natuurlijk geen ebbenhout voor de toets of top kwaliteit naaldhout voor de kast wachten. Als je telkens een nieuwe redelijke Chinees koopt wanneer de toets versleten is dan ben je toch nog goedkoop uit. Je zou goedkope instrument eigenlijk blind moeten laten vergelijken met dure topinstrumenten om te kunnen bepalen of ze nu een goede of slechte klank hebben.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn ervaring:

    Hele goedkope violen hebben kunststof stemsleutels waardoor ze lastig zuiver te stemmen zijn en makkelijk ontstemmen.
    Ook zitten onderdelen vaak niet goed recht, met name de toets zit vaak scheef, waardoor de G of de E snaar niet te stemmen valt en de klank vreemd wordt. Of (wat waarschijnlijk de oorzaak is van de scheve toets) de hals zit scheef.
    En stemsleutels die scheef in de sleutelkast zitten veroorzaken knallende snaren.
    Ook heb ik bij die Chinese pakketten regelmatig een te lage kam aangetroffen.

    Om maar wat merken te noemen, antireclame:

    V2M violen zijn vaak scheef (hals, toets, stemsleutels). Hebben daarnaast ook geen fijnstemmers bij de A, D en G snaar waardoor beginners ze niet zelf kunnen stemmen.
    Klank van deze violen is heel slecht, ook met betere snaren.
    Stokken zijn enorm slap en verliezen snel haar.
    In het leerorkest zijn er violen bij (geweest) die door dit alles echt niet te stemmen waren. (Die heb ik nu eruit gehaald, gebruiken we niet meer.) Maar veel andere van deze violen zijn nog steeds erg lastig of (vrijwel) niet zuiver te krijgen.

    Stagg-violen zijn iets beter in klank en beter in elkaar gezet. Stokken zijn ook slap.
    Stemsleutels van deze violen zijn plastic en de sleutelgaten zijn soms zo ruim dat je ze helemaal niet kunt stemmen.
    Met betere snaren daarentegen is uit deze violen nog een aardige klank te halen. Ook hebben ze 4 fijnstemmers waardoor ze beter te stemmen zijn. Deze fijnstemmers gaan wel heel snel stuk.

    Ik denk alleen wel dat dit echt de allergoedkoopste Chinese violen zijn.
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je bent een techneut Adriaan en daarom snap je het niet. Ik ga het je ook niet uitleggen, want techneuten hebben rationele hersens, waarin voor traditie en schoonheid geen plaats is.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2017
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee hoor, tenminste als er snaren op zitten met een kunststof- of darmkern. Vroeger had men alleen onomwikkelde snaren gemaakt van schapendarm. Ook voor de hoogste snaar. Die waren prima te stemmen met de stemsleutels. Zelfs tegenwoordig zie je toch heel vaak dat er alleen voor de E een fijnstemmer wordt gebruikt. Omdat de E-snaar meestal uit een kern van staal bestaat zit hier dan wel een fijnstemmer op.
     

Deel Deze Pagina