Hallo, Iedereen een goede dag. Ik heb een vraag: iemand verkoopt een Blanchard (Paul) . Moet ik twijfelen of het een echte is? Binnenin staat een papieren kleefplaatje met Paul Blanchard 1897 en een nummer. Kan dit toch nog mislopen bij dergelijke aankoop? Dank u wel bij voorbaat voor de info. Met groeten, Steve
Steve, denk niet dat het etiket altijd aangeeft dat het de maker is van het instrument. Het kan evengoed aanduiden dat het hier gaat om een kopie gemaakt naar het model van Paul Blanchard. Bovendien kan een (vals) etiket er heel gemakkelijk worden ingeplakt. Een authentieke Blanchard kan enkele duizenden Euro's waard zijn. Of het hier ook gaat om een origineel instrument kan ik niet beoordelen.
Dank u reeds Fritz. Het betreft een verkoop door een oudere heer 81 j die hem gekocht heeft destijds. Vanaf welk jaar is men copies beginnen maken ? >Eerst moet toch de naam gevestigd en beroemd zijn zodat de waarde ervan de hoogte in gaat. Misschien heb ik het wel mis voor.
Bij Tarisio is een viool van Paul Blanchard geveild met bouwjaar 1899 (de afbeelding van het etiket in 'uw' viool is niet 1897 maar 1899!) Het label wat er bij hoort leest: "Fait par Paul Blanchard, à Lyon en 1899, No. 497 Anders gezegd het/uw label komt daarmee niet overeen. Voorzover ik uw foto's kan beoordelen, komt het achterblad niet overeen met de viool die geveild is door Tarisio. Ook het bovenblad ziet er compleet anders uit. Van de krul laat u geen foto's zien, zodat ik daar geen uitspraak over kan doen. Samenvattend denk ik dat het hier gaat om een kopie met een vals etiket. De originele viool is destijds (2012) geveild voor €4990,=
Dank u Fritz. Er is inderdaad 1899 , maar ik begrijp niet wat er aan dit etiket fout is daar er verschillende nummers moeten in omloop zijn. Kan dit dan niet ? Bedankt voor uw antwoord reeds ,
Aannemende dat het etiket door Tarisio is onderzocht op juistheid en dat het instrument wat in 1899 is gebouwd nummer 497 heeft, dan kan een viool met etiket eveneens gebouwd in 1899 nooit het nummer 244 dragen! Want dat zou betekenen dat er in een jaar tijd 253 violen gebouwd zouden zijn en dat is onmogelijk. Het is overigens Frits en geen Fritz, die laatste woont in Duitsland, maar dat is iemand anders.
Goede morgen , Bedankt Tobias. Hoeveel violen werden er per jaar gemaakt en hoe verloopt eigenlijk de nummering? Loopt de nummering door zonder rekening te houden met het jaar of het model? Dank voor uw antwoord
Paul Blanchard werd geboren in Mirecourt in 1851 en stierf in 1912 in Lyon. Hij begon zijn carrière bij verschillende vooraanstaande producenten van strijkinstrumenten in Frankrijk, met name voor A. Darte en JB Vuillaume. Toen vestigde hij zich op 25-jarige leeftijd in Lyon. Hij maakte kopieën van Stradivari, Guarneri en Amati's werk met groot vakmanschap. Tot 1885 werden zijn instrumenten geïnspireerd door de Sylvester-methode, de inleg was dun. Op instrumenten die na deze datum werden gemaakt was de inleg groter, en de helder glanzende lak zag er geëmailleerd uit. Enkele van zijn laatste violen waren voorzien van een rode lak. Hij produceerde ongeveer 1 200 instrumenten, waaronder violen, altviolen, cello's en 2 viola d´amore.
Dank u wel! Hoe verloopt de nummering eigenlijk? Loopt de nummering door per type instrument of per instrument jaar na jaar? Hoe zit dit eigenlijk? Dank voor uw antwoord,
Ik heb een Blanchard gehad, als eerste verschrikkelijke instrument, heel schools. De nummering klopt en loopt door ongeacht het type instrument. Er zijn veel fakes in omloop. Blanchard moet ook altijd een stempel hebben aan de onderkant onder de staartstukhouder. Dit exemplaar is geen Blanchard
Nee, de nummering van deze 'Blanchard' kan niet kloppen. Dat probeerde ik in #8 aan te geven. Ook als de nummering gewoon doorgaat over de andere instrumenten zoals altviool, cello. Bedoel je dat brandstempel op de bovenste klos zoals op de vierde foto? Dat is niet het staartstuk.