Vragen van beginnende strijkers........

Discussie in 'Viool' gestart door Violino, 27 jan 2008.

  1. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Naar aanleiding van een andere posting in varia, ben ik toch maar hier dit onderwerp gestart.... Vraagse ;)

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hmm, ja dat doorkruist mijn reactie op die van Nelleke.

    We zullen zien of het een chaos wordt of niet. Anders moet ik ingrijpen, want je kunt op meerdere terreinen beginnersvragen hebben.

    Je bedoelingen zijn goed! ;)

    Frits
     
  3. Pianist

    Pianist

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    26
    Nou, hier dan een brandende vraag van mijn kant: ik loop nog steeds te dubben over de snaren kwestie, zoals ik aangaf in mijn posting over het 1/4 viooltje: welke snaren zijn goed? En ik wil het zelfs uitbreiden naar:

    Welke snaren zijn goed en waarom? Kijkend naar prijs/kwalitiet verhouding komen spelers in NL uit op andere snaren dan hier in de VS :p omdat bijvoorbeeld snaren als D'Addario hier stukken goedkoper zijn en de Dominant snaren juist duurder, net als Pirastro (dit zijn de merken waar ik in ieder geval iets van in huis heb op een van de instrumenten, dus ik kan me er een gevoel/effect bij voorstellen). Ik speel wel op de diverse instrumenten om een verschil proberen te ontdekken, maar ik kom er toch niet echt uit. De instrumenten verschillen natuurlijk ook nog in grootte, wat dan ook al uitmaakt voor de klank.

    Dus brand maar los, waarom een voorkeur voor een bepaalde snaar? En misschien net zo belangrijk, waarom een afkeur voor bepaalde snaren?

    Groeten,

    Angie, barstens vol beginnervragen
    :)
     
  4. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Barst los!

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  5. music_my_passion

    music_my_passion

    Lid geworden:
    1 feb 2008
    Berichten:
    2
    Hallo allemaal,
    Ik wil mij eerst even voorstellen, mijn naam is Esther.
    Ik ben 15 jaar oud, ik speel ong. 3 jaar piano en 5 jaar gitaar en ben van plan om binnekort ook vioolles te gaan nemen. Dat wil ik al jaren en het is voor mij eindelijk financieel mogelijk. ( De piano staat namelijk gewoon bij mij thuis, maar een viool moest ik zelf opsparen)
    Nu heb ik een paar vraagjes;

    -Wat is beter/leuker, bij een prive-muziekdocent of bij de muziekschool lessen volgen?
    Al zal het natuurlijk verschillend zijn per docent, maar ik ben in ieder geval benieuwd wat jullier ervaring daarmee is...?
    - Ik woon in Harskamp, dorpje in omgeving van Ede en Barneveld. Heeft iemand tips waar ik terecht kan bij een goede viooldocent/muziekschool. Ik vraag me ook af naar welke vioolbouwer ik het beste kan gaan. Ik heb veel goeds gehoord over 'Van Putten vioolbouw' in Kampen, maar dat is vrij ver weg, dat maakt voor de aanschaf niet zoveel uit maar wel voor later evt. reparaties of andere kleine dingetjes.
    Verder zag ik dat Bert Boon vioolbouw ook op dit forum actief is, ik weet alleen niet waar zijn atelier is?
    - Wat is ong. de prijs van een goede studieviool voor beginners (ook van koffer, strijkstok e.d.)?
    - Een vriendin van mij heeft 6 jaar vioolles gehad en gaat nu waarschijnlijk haar viool verkopen die wil ze voor zo'n 150,- euro aan mij verkopen. Ik vind dat erg weinig, aan de ene kant twijfel ik dus een beetje aan de kwaliteit. Aan de andere kant neem ik aan dat als je 6 jaar les hebt (en twee zusjes op het conservatorium met viool) toch wel een goed instrument hebt..?

    Zo dat was wel een beetje waar ik op het moment mee zit, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden!
    Groetjes Esther
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Welkom op dit forum Esther,
    ondergetekende zit in Groningen, niet naast de deur! Er zijn ook vioolbouwers in Zwolle, Amersfoort, Arnhem, Nijmegen etc.
    Een viool huren (kan bij vioolbouwers meestal) is voor een beginner de meest aangewezen weg; je zit niet aan een viool vast, meestal krijg je de huur van het instrument deels terug bij aanschaf en als het niets wordt met vioollessen, kun je hem gewoon weer inleveren.
    Een studieviool die goed speelklaar gemaakt is kost vanaf 400 euro (goedkoper is meestal speelgoed; deze uitspraak zal wel weer discussies uitlokken!) een stok is er vanaf 50,00, maar reken op vanaf ca.100,00. Koffers zijn er vanaf 40,00 euro.
    Kopen van een particulier heeft als nadeel dat je maar keus hebt uit een instrument; bij een vioolbouwer betekent keuze uit vele instrumenten uit en bepaalde prijsklasse. Koop pas een viool wanneer je zeker weet dat je er mee doorgaat en bepaal op dat moment wat je wilt en kunt investeren; betrek tegen die tijd je viooldocent bij je keuze.
    Er zijn muziekscholen met goede viooldocenten, vraag in je omgeving na over wie wat te bieden heeft en hoe tevreden men daarover is. In veel plaatsen hebben muziekscholen wachtlijsten, maar in sommige plaatsen is men juist erg blij met nieuwe volwassen leerlingen; het verschilt nogal.

    Voor een indruk wat je te wachten staat bij het huren van een viool kun je ook een blik werpen op mijn site http://www.vioolverhuur.nl/
    Succes
     
  7. music_my_passion

    music_my_passion

    Lid geworden:
    1 feb 2008
    Berichten:
    2
    Hallo meneer Boon, hartelijk dank voor de informatie!

    Dat violen onder de 400,- euro speelgoed zijn heb ik zelf ondervonden, ooit kocht ik er eentje via marktplaats van een of andere groothandel voor 195,- euro.
    Dat is niet echt een succes geworden, en daar heb ik spijt van vandaar dat ik nu me eerst goed wil orienteren voordat ik zomaar ergens aan begin en het weer niets wordt!

    Ik zal eens in de omgeving informeren naar ervaring met viooldocenten, prive of aan de muziekschool. Ik ga ook even informeren naar vioolbouwers dichter bij huis ;)

    Overigens mijn complimenten voor uw sites, zowel die van vioolverhuur als die over bbviolins.nl, ik vind het erg jammer dat het zo'n eind rijden is naar Groningen anders zou ik uw zaak zeker een keer bezoeken!

    Nogmaals bedankt en groeten Esther
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik citeer je vraag maar even, anders gaan de antwoorden door elkaar heen lopen en een eigen leven leiden.

    Bij de keuze van het meest geschikte snaartype is dit meestal een persoonlijke voorkeur met daarbij de klankkarakteristieken van het instrument. Er zijn echter wel een aantal algemeenheden te noemen, die zijn gebaseerd op wat de meerderheid van de bespelers van een bepaald type snaar, er van vindt.

    In een van mijn posts heb ik genoemd dat mijn voorkeur in de laatste plaats uit zou gaan naar Dominant snaren (Fabrikant Thomastik) en wel omdat ik –evenals vele andere gebruikers- de klank wat blikkerig, te fel en te schril vind: weinig ‘diepgang’. Het klankspectrum is overheerst door de hogere boventonen. Dat is in z’n algemeenheid nòg sterker aanwezig bij Evah Pirazzi’s (Pirastro).
    Zo vinden de meeste bespelers van Infeld Red/Blue (Thomastik) deze snaren wat ronder, aangenamer van toon en minder schril dan de Dominantsnaren.

    Soms is er niet altijd volop keuze omdat bij kleinere instrumenten niet alleen kortere, maar ook dikkere snaren behoren. De reden daarvan is, dat dezelfde snaar op een kleiner instrument veel minder spankracht nodig heeft om dezelfde toon (frequentie) te krijgen, want de snaarlengte tussen kielhoutje en de kam is kleiner! Dus moet worden gecompenseerd door een dikkere snaar te nemen, maar die spreekt weer wat moeilijker aan. Zo moet er dus een compromis gevonden worden tussen verschillende eigenschappen. Lang niet iedere fabrikant heeft ook de snaren voor de kleinere instrumenten in zijn assortiment.

    Wat ook in z’n algemeenheid geldt is dat darmsnaren meer boventonen hebben en daardoor aangenamer en ‘rijker’ klinken dan de stalen-kern-snaren. Een nadeel is echter de hogere kostprijs en de relatief korte levensduur. Verder hebben stalen snaren een grotere spankracht dan de darm- en kunststofsnaren, wat een effect kan hebben op de klank vanwege de druk op de kam en daardoor druk op de klankkast. Of een grotere druk gunstiger is, heeft weer te maken met de mate van welving van het bovenblad en de gehele vorm van het blad.

    Toch kan het voorkomen, dat een bepaalde snaar absoluut niet ‘lekker’ wil klinken op een bepaald instrument, terwijl de andere drie dat juist wel doen. Een ander type met een grotere spankracht (forte) of juist een ‘dolce’ biedt dan soms soelaas. Of een andere mogelijkheid: snaren met stalen kern (Helicore bijvoorbeeld).

    Het komt er dus op neer, dat er wel algemeenheden zijn te noemen, maar geen absolute eigenschappen en zekerheden, wat maakt dat de beste snaarkeuze voor een bepaald instrument niet altijd in één keer gevonden wordt. Maar om nu te beginnen met een snaartype wat een grote kans heeft niet te voldoen is nu ook weer zo wat.

    De Dominantsnaren kunnen natuurlijk uitstekend dienst doen op een instrument wat van nature een erg donkere klank heeft, tè donker en dan kan de klank juist wat worden opgehaald door dergelijke snaren. Bij een helder klinkend instrument kan door toepassing van de Obligatos’ (Pirastro) wat demping verkregen worden.

    Dan zijn er ook nog verschillen in het aanspreken van de snaren en het volume dat ze produceren. Sommige snaren spreken moeilijk aan, maar produceren een groot volume (Zyex-serie; D’Addario) terwijl van dezelfde fabrikant de snaren van de Helicore-serie wèl snel aanspreken maar een minder groot volume hebben.

    Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het (voorlopig) hier even bij. 't Is ook al wel weer lang genoeg! ;).
    Ik hoop dat ik wat heb kunnen nuanceren waarop mijn eerdere uitspraak is gebaseerd.

    Groet,

    Frits
     
  9. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Op mijn viool lagen lange tijd infeld-snaren (GDA infeld rood en E dominant) Dat waren de snaren die erop lagen toen ik het instrument begon te huren. Op zich vond ik het fijn dat de snaren vrij vlot aanspreekbaar zijn (dat is voor een beginner wel fijn) in de loop van de tijd toen ik een beetje beter leerde strijken ontdekte ik echter een maar... Ik heb gemerkt dat deze combinatie op mijn viool een geluid gaf met weinig "body". Alsof de tonen maar niet willen "landen", er was geen bodem waarop elke toon rustte. (moeilijk hoor, geluid omschrijven) De e-snaar klonk alsof er op een stukje speelgoed werd gespeeld.

    Toen een van mijn snaren aan vervanging toe was, heb ik mijn viool meegenomen en mijn ervaringen verteld. Ik ben naar huis gegaan met corelli crystal-snaren voor de G,D en A en een infeld-rood voor de E snaar. Deze snarencombi heeft een beetje diezelfde warmte zoals een darmsnaar dat heeft en wil toch nog gemakkelijk aanspreken. het geluid is wat dieper. Ik merk wel dat ik de e-snaar nu beter moet aanspelen/strijken dan de dominant-snaar, maar dat went snel.

    Dus voor mij op deze viool geen infeld/dominant combi meer. Maar wie weet, denk ik er over paar jaar weer anders over en dan zien we wel weer.

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat ik het probleem vind bij een snaarkeuze is, dat je nooit van te voren weet of een andere keuze 100% beter is. Daarom blijf ik ook meestal bij een eenmaal gemaakte keuze, tenzij die absoluut slecht blijkt te zijn geweest. Mocht er behoefte bestaan aan een andere keuze, dan moet je eerst heel goed bepalen wat je anders wilt hebben aan klank. En dan met alle kennis en ervaring van jezelf en anderen, proberen een betere keus te maken. Daarbij komt, dat een setje snaren niet bepaald goedkoop is. En de ervaring van iemand kan alles te maken hebben met zijn/haar instrument, zodat het van belang is te speuren naar algemeenheden die blijken te gelden voor veel gebruikers van een bepaald type snaar.

    groet,

    Frits
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Corelli (behalve dan de E) Crystal is de snaar die ik altijd het eerst op een instrument uitprobeer en het is niet zo vaak nodig om daarna andere snaren te monteren. Voor de E gebruik ik in eerste instantie Een Lenzner Goldbrokat (goed en goedkoop, kost slechts 1,55 euro) of eventueel een (alu-omwoelde) Tonica (of Eudoxa in wezen identiek) Crystal is een snaar die het op bijzonder veel instrumenten heel goed doet.
    De hoge populariteit van Dominant (ook in mijn winkel het meest verkocht) is niet helemaal verklaarbaar, al vind ik het best een redelijk goede snaar, zij het niet mijn eerste keus. Voor kleine maten violen uit mijn verhuurcollectie is Dominant echter wel de eerste keuze; het blijft behoorlijk lang goed.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik lees toch heel weinig over dat merk snaren: Lenzner. Ik had er ook nog niet eerder van gehoord. Speuren via Google levert heel weinig informatie op van die fabriek: alleen de verschillende typen. Toch schijnen die snaren al vele decennia in de maak te zijn ;).

    Er schijnt tussen de verschillende fabrikaten zoals D'Addario, Pirastro, Thomastik enz. best nog wel veel verschil te zitten in spankracht, maar lang niet iedere fabrikant geeft die data prijs. Dat maakt een onderling vergelijk op dat criterium eigenlijk onmogelijk.


    Frits
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik kan niet alle Lenzner snaren zonder meer aanbevelen en dat is zachtjes uitgedrukt, maar de Lenzner E snaar is toevallig of niet uit de juiste staalsoort getrokken en klinkt prima. Leverbaar in .25mm (zacht) .26mm(medium) en .27mm(hard) met kogel of lus. Gezien de lage prijs is het weinig bezwaarlijk ze wat vaker te wisselen en dat kan voor een E-snaar geen kwaad. De eerste 5 geregistreerde forumleden die zich via het formulier op mijn site hiervoor melden krijgen er als kennismaking gratis eentje toegestuurd.

    Thomastik levert informatie over snaardruk etc via een aantal PDF folders, die van hun site te plukken zijn, maar de meeste fabrikanten hullen dit soort info in nevelen.
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Heel interessant om de site van Tomastik-infeld eens door te spitten en een of twee PDF’jes door te spitten. Maar ik kom met meer vragen uit de strijd dan met een antwoord.

    Natuurlijk is het voor de huis tuin en keuken strijker bijna ondoenlijk om met snaren te gaan experimenteren en/of uitproberen. Zeker de wat betere snaren zijn best prijzig dus lijkt het mij wel iets om in overleg met de vioolbouwer/maker te doen (indien de behoefte er is).

    Om even terug te komen op de site en informatie van Tomastik, krijgen we dus te maken met dikkere of dunnere snaren en met natuurlijk verschillende spanningen en verschillende druk op de kam, bovenblad, de basbalk etcetera.
    Dan vraag ik mij af (zonder al te diep er op in te hoeven gaan) in hoeverre de sterkte van de snaar een invloed heeft op de klank, bespeelbaarheid, het aanstrijken/response van de verschillende snaren en natuurlijk de invloed van de snaar op het instrument.

    Een hele tijd geleden hadden we de discussie over wat er allemaal aan een viool te tunen valt en de invloed van bepaalde veranderingen (aan je instrument).
    Destijds heb ik SB (Frits) een beetje in twijfel getrokken en leek het mij een beetje te ver gezocht dat bijna ieder onderdeel van een instrument zijn/haar bijdrage aan de klank en bespeelbaarheid beïnvloed.
    Vandaag moet ik toch voor een groot deel teug komen op mijn eerdere reactie, hoewel ik toch nog wat kleine twijfels blijf houden bij het verschil tussen ebben en buxus garnituur maar er meer van uitga dat het geheel goed afgestemd moet worden.

    Inmiddels is duidelijk dat toets, kam, snaren, staartstuk, snaardruk, en nog veel meer vaak een enorme invloed hebben op de klank, de klankkleur, het volume en de bespeelbaarheid van ons geliefde strijkinstrument.

    En dan gaan we ook nog even experimenteren met de kam, een stukje been of ebbenhout er in zetten.

    Och, strijkersforum houdt je wel bezig

    Remi
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Dankje wel Bert,

    De Lenzner e” is binnen en zit inmiddels op mijn “Degani”, de klank is erg heleder en de snaar spreekt heel lekker aan. Ik heb hem vanavond heel even uitgeprobeerd en de klank bevalt me. Niet het snerpend harde wat ik heb ervaren bij Priastro snaren maar ook niet het “weke” wat de Tomastik Dominant (omwonden) snaar heeft.
    Ik heb de snaar nog maar heel even geprobeerd maar de klank bevalt me, van de week ga ik als ik de tijd er voor neem eens kijken wat het verschil is tussen met en zonder het plastieke buisje.
    Houd natuurlijk wel in dat als de snaar met tulletje beter klinkt dan zonder het niet nodig is om de plaats waar hij.zij op de kam zit te versterken met been of ebbenhout, dit alles om insnijden te voorkomen.
    Goed beschouwd kan ik er dan beter er een nieuwe kam van zeer goede kwaliteit op laten zetten, afstappen van Dominant.

    Ik ga jullie op de hoogte houden van de nieuwe bevindingen.

    Remi
     
  16. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Thomastik geeft inderdaad wel extra informatie over zijn snaren, maar het is denk voor menig strijker moeilijk om wat met die info aan te vangen. Al was het maar omdat iedere viool anders klinkt en reageert.

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je krijgt wel informatie over de aangelegde spanning per snaar en per type dolce, medium en forte. Dat vind ik wel van belang en ik zal eens kijken of een Excel-filetje een en ander wat duidelijker in beeld zet. Er zit nogal wat verschil tussen zo hier en daar.

    Deze informatie zouden andere fabrikanten ook eens moeten geven, zodat tussen de verschillende fabrikaten een vergelijk mogelijk is.


    Groet,

    Frits
     
  18. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Aaangezien dit een vragentopic is, van mijn kant nog een vraag. Zijn er meer violisten die last hebben een lelijke plek aan de linkerkant van hun nek? Sinds ik aanzienlijk meer ben gaan studeren, is er bij mij een plek ontstaan die gevoelig is (volgt precies de lijn van mijn kinnenbak) en met regelmaat kapot gaat. Is dat iets waar je gewoon doorheen moet en waar naar verloop van tijd eelt op komt te staan?

    hartelijke groet,

    Annemieke



    Annemieke,

    dit is weliswaar een vragentopic, maar ik zou je willen vragen een nieuw onderwerp op te starten binnen "SPEL" (want daar valt het onder), dan 'beginnersvragen' en als onderwerp de naam 'huidaandoening links' o.i.d. Dit is weer een geheel ander onderwerp dan in een aantal bovenstaande posts is besproken.
    Zo kan ook veel gemakkelijker iets worden terug gevonden.

    Frits - Administrator
     
  19. virtando

    virtando

    Lid geworden:
    24 feb 2008
    Berichten:
    13
    Hoe moet ik nou eigenlijk beginnnen? Is er ook vinger gym? :lol:
    Ik bedoel weet iemand oefening om soepel te blijven voor de linker hand.
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Toonladders spelen helpt heel goed.

    remi

    Oh ja, onafhankelijk van het/je nivo. Het werkt echt.
     

Deel Deze Pagina