Hoi Ik ben bezig met het stuk Concerto op 36 van Oscar Reiding, maar zit met een vraag. Mijn lerares heeft de postiewissels overlopen, maar wat nieuw is voor mij is de 5de en 6de positie. Graag had ik geweten waar deze starten en eindigen? Is het correct als volgt 5de postie : Op de A snaar : fa#, sol, la (kleine afstand tussen fa# en sol, gewone afstand tussen sol en la) 6de postie : Op de A snaar : sol la si (goede afstand tussen de noten) Dus op de D snaar si, do, re (5de) - do re mi (6de) Op de G snaar Mi fa sol (5de) - Fa sol la (6de) Op de C snaar La si do - Si do re Of heeft iemand een goede video?
Weet je het zeker? Deze student speelt cello en geen viool! Mogelijk dat de posities wat anders liggen, want er zijn bij de cello soms ook duimposities in het spel. Ik heb van cello spelen te weinig kennis.
Afgezien van heel lang geleden toen ik nog eens verkering had met een meisje dat cello speelde, is in 'bedrijvende' zin mij een cello ook vreemd. Maar posities zeggen niets over het betreffende strijkinstrument, want dat staat daar los van. Posities zijn namelijk gekoppeld aan een volgende toon. Als violistisch voorbeeld (a-snaar) gerekend met de eerste vinger: - b (eerste positie) - c (tweede positie) - d (derde positie) - e (vierde positie) - f (vijfde positie) - g (zesde positie) En dat sluit dus aan op wat Studentje veronderstelde, namelijk: 5de postie : Op de A snaar : fa#, sol, la (kleine afstand tussen fa# en sol, gewone afstand tussen sol en la) 6de postie : Op de A snaar : sol la si (goede afstand tussen de noten) Naar mijn bescheiden mening, want ik speel geen cello, is er geen verband met de zogenoemde duimpositie. Want die wordt alleen dan gebruikt als de duim gedwongen is de hals te verlaten. Want dat is wat ik cello-solisten in het verleden altijd in de praktijk zag brengen. En ik heb er heel wat zien spelen. Waaronder twee van mijn favorieten, namelijk Feuermann en Piatigorski. Helaas alleen door middel van een DVD.
bij duimposities wordt niet alleen de hals verlaten door de duim, maar de toets opgezocht, want de duim wordt gebruikt om de snaar te stoppen. Zo kun je in de duimpositie wel een heel octaaf spelen zonder positiewisselingene…
Huub, Voor mijn beeld: stop je dan één of meerdere snaren af? Want ik neem aan dat het dan spelen van dat octaaf niet op die ene snaar plaats vindt, maar dat je in dat geval ook de naastgelegen snaar moet gebruiken. Overigens komt in sommige baroksonates voor viool, bijvoorbeeld die van von Biber, ook het gebruik van de (linker)duim voor. Overigens alleen op de laagste snaar en ter aanvulling van de overige (vier) vingers.
ik bedoelde dat je een heel octaaf als toonladder kunt spelen, maar je kunt inderdaad ook op twee naast elkaar gelegen snaren een octaaf-dubbelgreep spelen.