Eens een keer wat anders..

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 30 jul 2019.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als je niet met een e-viool aan de slag wilt en toch wat anders, is dit misschien een mogelijkheid?


    Ik zit dan wel te denken, hoe zou dat voetenwerk klinken als je daar een 'sophisticated' vlonder voor bouwt? Eentje met een speciale klank? Met klankgaten?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Vlonder van mooi klankhout en dan moeten de hakken en zolen misschien ook van een bepaald materiaal zijn zodat het extra mooi klinkt. Wel leuk slagwerk dit zo!

    Klankhout: ik was ongeveer een maand geleden bezig in de tuin met zaagwerk (grote takken) en toen bleken wat stukken dennenhout heel mooi te klinken als je die als claves gebruikte. Ik heb die houtjes even apart bewaard,: ze waren té speciaal qua klank om klaar te leggen voor de brandstapel. Mijn gedachten gingen een beetje uit naar het maken van zoiets als een balafon. Nee, sorry, een strijkinstrument ga ik niet bouwen, daar zijn mensen voor die veel geschikter daarvoor zijn dan ik.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Heel herkenbaar! Ik heb eens een keer via het internet gevonden hoe je zelf een Marimba kunt bouwen en dan met name hoe je die staafjes hout dusdanig bewerkt dat de grondtoon boven water komt. Dat is nog niet gemakkelijk! Het valt buiten het bestek van StrijkersForum om daar dieper op door te gaan, maar ik heb hele mooie uitvoeringen gehoord op een Marimba van ondermeer de Vioolsonates van Bach. Bewerkt natuurlijk voor Marimba. Er zitten wel wat foutjes in, maar dat komt omdat ik dit stuk uit en te na ken en speel.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    't is gewoon een stuk multiplex met een paar balkjes.

    b.t.w. ik doe het haar niet na, qua spel en tapdance.

    Heel leuk.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dat klopt en daarom dacht ik "daar moet meer van te maken zijn!"
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    En dus kom ik met een schets waarbij een flinke zangbalk (in blauw) wel noodzakelijk is mede afhankelijk van het gewicht van de persoon die er op staat te tapdansen. Hierbij het Sophisticated Tapdance Board (STB) met in rood de klankgaten:

    Tapdance Board.png
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik zou zeggen: bouwen en uittesten! Dan hebben we ook een SF Sophisticated Tapdance Board.
    Okee, eerst even een echte bouwtekening maken natuurlijk, want van een schets naar bouw gaat wel een beetje te hard, niet?
    Misschien inspireert het iemand zelfs tot een compositie....
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    dat doet me denken aan de celloplateau's die tegenwoordig in de handel komen, omdat ze je veel meer toon en resonantie zouden geven...
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik moest even zoeken, maar ze zijn inderdaad in de handel:

    [​IMG]
    Alleen vind ik deze er wel erg ielig uitzien en vraag ik me af of het niet wat te slap is allemaal. Dat komt mede doordat deze versie opklapbaar moet(?) zijn en dat is een beperking.
    Als ik het goed zie is het gedeelte waar de kruk op staat veel massiever dan het deel waar de punt bivakkeert. Bovendien zal er niet zo heel veel gewicht via de punt het plateau bereiken. Dat is bij een tapdanser natuurlijk heel anders.
    Is wel gebaseerd op dezelfde gedachte: het versterken van bepaalde frequenties.
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik vond deze een tijdje geleden: https://www.resonanzio.de/#/
    niet opklapbaar, ziet er wel steviger uit, geloof dat er ook een soort 'basbalk' onder zou zitten. Met tegen de € 900 is de opklapbare natuurlijk een regelrechte uitdaging voor zelfbouwers... de firma resonanzio platforms lijkt zich vooral op concertzaken te richten en minder op individuele musici, wat helemaal het ergste doet vrezen voor de prijzen.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat mij aan het denken zet is dat kennelijk heel veel frequenties door de eindpin gaan. Als dat zo is, waarom is er voor de cello dan een relatief grote klankkast nodig? Ik zou wel eens een meting willen zien die duidelijk aantoont dat er daadwerkelijk trillingen via de eindpin de vloer/basis bereiken.
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Goede vraag! Iemand schreef dat haar cello veel sterker klonk toen de hele grote dempende rubberdop aan de eindpin eraf gehaald werd.
    Zelf even ook geprobeerd was met een 50 gr zware rubberdop. Qua geluid is er niet zoveel verschil denk ik, maar de manier waarop het instrument reageert op strijken en hoe het aanvoelt wordt wel directer.
    Wat ik mij verder afvraag of er ook veel klank door de stoelpoten zal gaan, als dat niet zo is zou een klankkast onder de pin voldoende zijn, die hoeft dan ook niet zo sterk te zijn dat die het gewicht van een cellist kan dragen. En je zou met een kortere pin toe kunnen... ik zou het eens met een oude gitaar kunnen proberen (wel met een houtje tussen de pin en de kam van de gitaar...)
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zou niet weten hoe trillingen getransporteerd worden van cello naar stoelpoten. Dat zou dan via het lichaam moeten gaan, maar het enige contact is dan toch die van de linkerhand. Dan heb je een enorme demping door de arm en je lichaam, zodat ik denk dat er geen enkele trilling de stoelpoot bereikt.
    Je hebt die plateaus ook voor een contrabas. Maar bij de Viola da Gamba is geen pin aanwezig en die hoor je toch ook prima?
    In de link van Huub promoot de firma die dergelijke plateaus maakt, voor iedere cellist en contrabassist een plateau. Ja, tel uit je winst! Ik heb zo mijn bedenkingen.
     

Deel Deze Pagina