Tips voor nieuwe stukken?

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door ie Bie, 5 dec 2019.

  1. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Hoi, hier ben ik nog eens :)
    Ik zou in de celloles graag iets anders spelen dan wat ik bij mijn medeleerlingen hoor. Ik mag gerust voorstellen doen. Maar ik weet niet goed wat er is en wat het juiste niveau heeft.
    In ben nu klaar met de Bourée van Squire en variaties op Judas Macchabeüs (geen idee van wie de variaties zijn, maar ik weet wel dat de duimpositie pijn deed in 't begin!).
    Hebben jullie een favorieten-lijstje van stukken die jullie hebben gespeeld?
     
  2. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Heeft iemand de cellopartituur van de Siciliano van J.S. Bach? Om de juiste toonaard te weten. Is oorspronkelijk voor fluit geschreven. YouTube filmpje doet mij (als ik de vingerzettingen een beetje kan volgen) vermoeden dat het mi klein is?
    Mijn docent stuurde mij een bewerking (deed hij gisterenavond snel in musescore toen ik hem dat stuk voorstelde) in re klein maar zo kan ik geen vingerzettingen overnemen (ik ben daar nog niet zo efficiënt in om zelf te bedenken).
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een tijdje geleden vroeg Marloes s hier ook al naar: https://strijkersforum.nl/threads/bach-siciliano-bwv-1031-voor-cello-en-piano.5456/
    Is kennelijk een geliefd stuk voor cellisten, maar het is oorspronkelijk voor fluit en klavecimbel. Ik heb even gekeken of er transcripties zijn voor cello - piano, maar die heb ik niet kunnen vinden. Misschien dat de cellisten onder ons een andere suggestie dan musescore kunnen aanbieden?
     
  4. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Ik weet het. Heb het topic ook gelezen. Maar ik weet niet of er vingerzettingen en boogstreken op de partituren in uw linkjes staan. Die partijen zijn ook niet in mi klein dus dan ben ik nog niet geholpen
    Ik ben wat aan het puzzelen, kan ook veel in eerste positie spelen maar dat is niet echt wat ik wil. Vandaar.
    Wel mijn dank voor de hulp Xxx
     
  5. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Er zijn transcripties hoor. Ik kan alleen de cello partituur niet inkijken :(
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Bedoel je deze https://www.sheetmusicplus.com/titl...-cello-and-piano-digital-sheet-music/19980213 ?

    In het stuk dat ik op www.imslp.org tegenkwam voor dwarsfluit en piano (BHW 1031 zie ik dat de sonate eerst begint met drie mollen en daarna het favoriete deel (de Siciliano) met twee mollen (g-mineur).
    http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/a/ae/IMSLP02240-Bach_-_BGA_-_BWV1031.pdf
    Bij Sheetmusicplus is de dwarsfluitpartij in de f-sleutel gezet en een octaaf naar beneden.

    Ik zou dit stuk wel willen spelen tzt (ik heb nu genoeg andere stukken op mijn lessenaar) met een gitarist of harpist.
     
  7. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Sol klein, g mineur. Ok, misschien kan ik hiermee vingerzettingen spieken op YouTube.
    Ik heb geen ervaring met musescore, probeerde een stuk te transponeren maar bij het importeren werd het al “verpest” doordat ritmes opeens anders werden dan op het origineel. Aanpassingen maken leek ook op niets uit te draaien. Ik ga mij ook daarin verdiepen.

    Wat staat zoal op je lessenaar momenteel, Marcelita?
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik ken ook cellodocenten die hun leerlingen uitdagen handige vingerzettingen te bedenken. Dat betekent wel dat je na het bedenken en noteren van die vingerzetting bij je docent terecht moet kunnen om dat na te lopen en mogelijk hier en daar nog betere vingerzettingen te noteren. Ik doe dat soort dingen dus altijd met potlood.

    Wat ik in #6 aanbracht, is van sheetmusicplus. Daar kun je per bladmuziekstukje de digitale versie kopen. Ik heb zelf geen ervaring met het betalen bij sheetmusicplus, omdat ik er nooit iets heb aangeschaft. Omdat ik zelf makkelijk vanuit de g-sleutel al spelend naar beneden octaveer als dat nodig is, hoef ik niet iets persé met een f-sleutel voor me te hebben. Als de duimpositie mij eenmaal goed afgaat, dan kan ik ook op de bedoelde toonhoogten spelen.

    Ik heb op mijn lessenaar partijen staan van vierstemmige cellostukken vanwege het cello-ensemble, daarnaast eigen lesstof waaronder etudeboek deel 2 Neue Etüdensammlung van Stutschewsky, sonate in a klein van Vivaldi, duimpositie-oefeningen van Grant (Fundamentals of Violoncello technique deel 3), sonata in C groot van Boccherini, het repertoire van dit jaar van Ravelijn wereldmuziek en kerstmuziekpartijen voor binnenkort.
    Verveling is dus ver weg!:) Voor celloles concentreer ik mij per periode tussen twee lessen op bepaalde stukken, zodat het niet verzand in veel en toch te weinig.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat ik niet begrijp is dat iemand vingerzettingen van een YT-filmpje wil halen en die overnemen. Er is niets zo persoonlijk als een vingerzetting. Natuurlijk kun je op een idee gebracht worden, maar het beste is je eigen vingerzetting uit te testen. Eentje die voor jou lekker loopt. Dat heeft uiteraard ook te maken met de techniek die je beheerst, maar dat wordt van iedere vingerzetting verlangd. Soms kan een losse snaar net even de juiste overstap zijn om in een andere positie te komen. Gewoon de diverse mogelijkheden uitproberen.
    Het wordt natuurlijk anders wanneer er een bepaald klankbeeld gevraagd wordt. Ik heb dat wel meegemaakt in een orkestpartij Adagio for Strings (Samuel Barber) waar een passage op de G veel mooier klinkt dan op een zeker moment over te gaan op de D- en A-snaar. "Sul G" werd dan ook door de dirigent verlangd.
     
  10. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Ik heb nog niet voldoende ervaring om efficiënte vingerzettingen te bedenken. Ik denk nog teveel in vioolposities. Daar kan ik in elke positie toonladders spelen. Bij cello niet, daar moet je verspringen van positie. Bij Bach gaat het mij ook vnl om de klank. Ik kan het stuk dat ik van mijn docent kreeg grotendeels in eerste positie spelen maar dat wil ik niet. Na 1 jaar cello, vind ik het toch beter om ergens op te kunnen terugvallen dan om kamikaze-vingerzettingen te gaan spelen. Ik kijk op youtube wanneer een positiewisseling gespeeld wordt, check dan of mij dat ligt. Een deel wordt in duimpositie gespeeld maar kan net zo goed in eerste gespeeld worden. Daarom wil ik graag dezelfde toonaard zodat ik dat positiespel kan volgen.
    Mijn docent verbetert sowieso eigen vingerzettingen als ze niet goed zijn. Alleen vind ik het vervelend om iets af te leren ipv meteen goed te doen. Op deze manier studeerde ik vorige jaar Salut d'Amour van Elgar en dat leverde mij de hoogste score op voor mijn examen.

    Marcelina, ik speel ook gemakkelijk in solsleutel. Maar mijn docent niet :D En ik krijg de partituren in musescore dus niet omgezet of getransponeerd.
    De cellopartij op Sheetmusic had ik gevonden, twee versies. Maar ik kan de cellopartij niet inkijken. Ik heb ook geen zin om enkel de begeleiding te krijgen met daarboven de cellopartij in het klein (geen idee of er een volledige cellopartituur bij zit). Ik weet niet wat ik daar koop, En als het alsnog een partij is zonder vingerzettingen, dan kan ik ook gewoon een viool of fluitpartituur downloaden. ;)
    Je hebt inderdaad veeeeeeeeel om je mee bezig te houden zeg. Waaw.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat verbaast me. Hoe kan een docent voor jou beslissen of de vingerzetting niet goed is?
     
  12. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Lijkt me toch logiscn aangezien ik niet de ervaring heb om de meest eenvoudige / logische vingerzetting te vinden? Soms doe ik wat en komt hij met iets af dat opmerkelijk vlotter speelt.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat gaat meestal samen: als je ondanks je pogingen tot een betere vingerzetting het erg moeilijk vindt om te spelen zit het niet goed. Als je het lekker vlot kunt spelen zal je docent geen enkel bezwaar hebben als jij een andere vingerzetting zou hebben dan die hij regulier hanteert. Zo bedoelde ik het.
     
  14. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Ah ja, dat is ook zo. Hij verbetert enkel als een vingerzetting niet goed is, maw als ik het onnodig moeilijk gemaakt heb (of totaal onlogisch en daarom een minder toonkwaliteit heb of zo). En dat gebeurt soms omdat ik de eenvoudige ("betere") vingerzetting niet zag.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    We begrijpen elkaar! :thumbsup:
     
  16. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Absoluut :)
     
  17. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Ik kreeg De zwaan van Saint-Saens (in utsleutel :eek: waarom gebruiken ze niet gewoon de fa- en solsleutel?), Menuet K. 334 van Mozart, een studie van Kummer, position pieces 7de positie en duimpositie. Ik kan weer voort.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Kun je die niet (vrij simpel) omzetten naar de F-sleutel (fa-sleutel)?
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zou daar een programmaatje voor bestaan? Bij musescore kun je wel toonaarden veranderen. Het zou niet moeilijk hoeven te zijn om een kwint hoger te noteren dan er in de tenor/ut- sleutel staat.

    Snap je vraag heel goed en het zou ook gewoon moeten kunnen. Maar ja, traditie speelt vast een grote rol in dit soort keuzen.
    Zelf ben ik maar heel snel gaan automatiseren op de tenor/ut-sleutel, dat ging mij ook best vlot af. Dat kun je zelfs op momenten dat je geen cello in handen hebt, maar gewoon een noot in je hoofd (de notatie) en dan een kwint hoger denken. En dan mag je je erbij nog indenken hoe je die noot op je cello pakt. Bij mij werkte het.
     

Deel Deze Pagina