Fretten en kinhouders

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 7 jun 2020.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Kortgeleden heb ik op YouTube een tweetal filmpjes bekeken van uitvoeringen door de Nederlandse Bachvereniging (Netherlands Bach Society). Het betrof hier het dubbelconcert voor twee violen van, uiteraard, Bach en het vioolconcert in D klein. Uitvoerenden zijn Emily Deans en de artistiek leider Shunske Sato. En als ik mijn problemen hier en daar met ‘authentieke’ uitvoeringen als fenomeen maar even achter slot en grendel laat, moet ik vaststellen dat hier sprake is van voortreffelijke uitvoeringen. Ook van dat aartsmoeilijke concert in D klein. Maar mijn aandacht werd voorts wel getrokken door wat anders.

    Ten eerste een contrabas met, volgens mij, fretten. Ik ben weliswaar geen autoriteit op het gebied van de contrabas, maar het is mij nooit eerder opgevallen. Al evenmin in de jazzmuziek. Maar toegegeven, tussen actualiteit en mij ontbreekt langzamerhand iets als chemie :cool:

    Een tweede punt betreft niet zozeer alleen het ontbreken van kinhouders, als wel het feit dat de betrokken (alt)violisten met hun kin op de snaarhouder leunden dan wel die kin te ruste legden op de rechterkant van het bovenblad. Ook als ik in aanmerking neem dat een groot deel van het repertoire van Bach bij tutti-violisten de eerste positie niet of nauwelijks te boven gaat, is het mij nog steeds een raadsel hoe je in die situatie een instrument vast kunt houden. Om het nog erger te maken: Shunske Sato bevindt zich in het eerdergenoemde concert in D klein zo nu en dan aan het einde van de toets. Het is mij een raadsel hoe hij die positie weer verlaat. Wat dat betreft is er een parallel met bergbeklimmen, namelijk dat afdalen moeilijker is dan klimmen :eek:
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2020
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zou wel handig zijn wanneer het betreffende YT-filmpje beschikbaar is.
    Is dat te doen Hopf?
     
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    een contrabas met fretten wordt meestal violone genoemd :)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Zo'n violone, of CB die als violone wordt gebruikt zie je toch regelmatig bij ensembles die uitvoeren op authentieke (of authentiek geachte) instrumenten. (Niemand weet natuurlijk helemaal precies waarop en hoe men in die bewuste tijd precies speelde)
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    maar het klinkt vaak geweldig, krachtig en diep... niet hard, maar je voelt de bassen heel goed. Zal ook met darmsnaren te maken hebben denk ik.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Benieuwd naar de filmpjes...
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:


    Vioolconcert in D klein: hier inderdaad het instrument met de fretten.
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    en een link naar een moment dat de violone even goed in beeld is... begin derde deel. (13'22")




    het gaat hier om een reconstructie van een verloren gegaan vioolconcert, op basis van een clavecimbelconcert dat Bach schreef op basis van dit vioolconcert... al met al vond ik het een karwei om er doorheen te luisteren.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Om te beginnen met het verzoek van Frits:



    Deze video bevat het dubbelconcert voor twee violen van Bach. Beter dan bij het vioolconcert in D klein is hier te zien hoe opmerkelijk (krampachtig?) sommige (alt)violisten hun instrument ‘vasthouden’. En ook hier een, neem ik aan, violone (met dank aan Hubertus). Maar een andere dan bij de uitvoering van het vioolconcert in D klein. De fretten zijn hier aanmerkelijk nadrukkelijker zichtbaar.

    Ik heb vaker meegemaakt dat dirigenten tevens als solist optraden. Meestal overigens als pianist. Voor de begeleiding moet je dan blindelings op het orkest kunnen vertrouwen, al is er voor de concertmeester vaak ook nog een aanvullende rol weggelegd. Maar soms vindt een dirigent-solist in dat geval het toch nog nodig tijdens het spelen van de solopartij ‘aanvullend’ te dirigeren, uitkomend op iets als non-verbale 'communicatie'. Ik neem aan dat met de beweeglijkheid van Shunske Sato tijdens het spelen hetzelfde doel is gediend. Alleen is mij niet duidelijk wat een orkest aan moet met iets als een dubbele Rittberger :confused:
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2020
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Dank je. Inderdaad beter zichtbaar, vooral op 11'32"
     
  11. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Het is wellicht niet zo nuttig voor het orkest, maar wel voor de oorspronkelijke doelgroep van Irma Sluis... die natuurlijk het hele beeld aardig opfleurde en interessanter maakte.
    https://www.facebook.com/watch/?v=606197629961977
     

Deel Deze Pagina