Cello Ensemble: Clave in G

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Jerry Mayle, 22 jun 2020.

  1. Jerry Mayle

    Jerry Mayle

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    4
    Hoi iedereen,

    Ik heb net een nieuw stuk voor cello ensemble op youtube geüpload:



    Opmerkingen hoor ik graag, positief en negatief. Als iemand de score wil hebben, dan laat het me effe weten.

    Groet,
    Jerry
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste Jerry,

    ik heb er met plezier naar geluisterd. Ik heb me alleen zitten afvragen waarom dit in 4/4 staat terwijl het eigenlijk alla breve (2/2) gespeeld wordt. Maat 117 wordt opeens een 5/4- maat. De zin daarvan ontgaat me. Heeft het een functie? Of is het bedoeld om de aandacht niet te laten verslappen, want er moet opgelet worden!
    Verder staat in de bladmuziek in maat 75 voor de celli 7.8 'Nat.' terwijl de andere celli Arco spelen. Wat betekent dat? Kon het niet vinden in de Algemene Muziekleer (Theo Willemze).
     
    Jerry Mayle vindt dit leuk.
  3. Jerry Mayle

    Jerry Mayle

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    4
    Hoi Frits,

    Hartelijk bedankt voor je reactie! Mijn moedertaal is Engels en het wordt makkelijker als ik je vragen in het Engels beantwoord.

    * Engelse tekst verwijderd. Zie Voorwaarden en Regels.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2020
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    omdat dit een Nederlands forum is en de beheerder dat belangrijk vindt heb ik het even met DeepL vertaald, en 3 dingen verbeterd. Ik hoop datFrits het dan zo goed vindt en je mooie Engels laat staan...

    "Ik stel je feedback zeer op prijs. Een cello-ensemble is een nieuw medium voor mij en ook al ben ik in de 60, het is altijd goed om te leren. Mijn hoofdinstrument in de piano en ik kwam laat in mijn leven naar de cello. Waarschijnlijk te laat, maar ik hou wel van het instrument.

    De reden dat ik voor 4/4 ging was dat ik de tijdsaanduiding zag bij het onderzoek naar Clave. Je bent trouwens niet de enige die dat gezegd heeft. Ik zal de partituur aanpassen.

    De plotselinge verandering naar 5/4 was om een extra beetje ruimte te geven. Ik had een lange fermate kunnen gebruiken, maar dat doet allerlei vreemde dingen in het stuk terug in Sibelius en met het overzetten van de midibestanden naar Cubase. Het is een voorbeeld van de technologie die de score bepaalt. Fout, maar daar ga je dan. Natuurlijk kan ik zeggen: "Het was om de spelers wakker te houden." :) Niet waar.

    De "nat." is om het einde te markeren van een passage die met veel vibrato (kort voor natuurlijk) gespeeld moet worden. Nogmaals, het is om te spelen en een signaal voor mij om instellingen (patches) te veranderen. Ik kan het uit de Sibelius-score halen door er een tilde voor te zetten.

    Nogmaals hartelijk dank. Het wordt echt gewaardeerd."

    Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nee Hubertus ik laat het niet staan. Om te voorkomen dat daarmee een precedent geschapen wordt. Straks krijgen we allerlei talen die dan vertaald gaan worden door deez' of geen. Gaan we niet doen.
    De meeste lezers zijn voldoende onderlegd in het Engels om het zo te begrijpen, dus dat vertalen heeft geen zin.
    Ook niet als er een vertaalmachine gelinkt wordt. Maar het hoeft niet, want Engels komt er niet op hier.
    Bovendien is de eerste zin van Jerry uitstekend Nederlands. Dus hij kan het best wel. In het Nederlands kost te veel moeite blijkbaar?
     
  6. Jerry Mayle

    Jerry Mayle

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    4
    Ten eerste, bedankt Hubertus.

    Frits, nee, het kost niet te veel moeite. Ik gebruikte Engels op het advies van mijn vriendin (Nederlander) omdat het ging over iets emotioneels en het is altijd makelijkker om je eigen taal te gebruiken. Ik spreek goed Nederlands maar er is een groot verschil tussen gesproken en geschreven Nederlands en ik wilde liefer dat aandacht wordt gegeven op de muziek dan mijn taalfouten.

    Groeten,
    Jerry
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Beste Jerry, wát een leuk stuk, het ligt lekker in het gehoor, heerlijk stuk latin! Tussentijds veranderen van maatsoort komt ook bij bekende componisten voor, het 'pepert' de muziek (doordat de accenten dan tijdelijk veranderen). Ik zou het wel leuk vinden de score te hebben; ik heb hier net een nieuwe usb-microfoon en audacity en dan leuk om te proberen dit zelf op te nemen. Ben nog zeer onervaren op dit gebied en zou misschien met een makkelijker stuk moeten beginnen, maar zo zit ik dan weer niet in elkaar.:D

    Zelf ben ik ook na piano aan cello begonnen en dat na mijn 40e, maar er zijn er ook die later zijn begonnen en nog steeds heel mooi zijn gaan spelen. Als late beginner heb je het nadeel dat je polsen mogelijk minder flexibel zijn, maar je kunt nog steeds een héél eind komen.
    Het belangrijkst is natuurlijk dat je er plezier in hebt en als het dan ook nog je creativiteit prikkelt zoals met dit muziekstuk...:)
     
  8. Jerry Mayle

    Jerry Mayle

    Lid geworden:
    12 jun 2020
    Berichten:
    4
    Beste Marcelita,

    Dank u wel. De score is verstuurd en veel success met de usb microfoon en audacity

    De grote grijp is altijd problematisch vanwege minder flexibiliteit maar mijn grootste frustratie is snelheid van mijn vingers in de linke hand. Ik heb geen probleem met de piano maar voor welke reden dan ook is het anders met de cello.

    Nou, ouderdom, zeg! :)
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Beste Jerry,
    De linkerhand moet weer andere dingen kunnen dan op de piano. De verschillen zijn misschien subtiel, maar het effect op het spel is wel groot.
    Neem nou onze pianistische gewoonte om vingers op te tillen na een aanslag. Cellisten laten vingers liggen en tillen alleen díe vinger op die nodig is om de juiste toonhoogte te horen. De anderen kunnen dus gewoon blijven liggen. Als wij piano gaan spelen op een cello, verliezen we dus ook tijd, dus snelheid. Ook voor de vorming van de toon is het niet wenselijk dat we de pianowerkwijze blijven vasthouden.
    En als je intussen al je pianistische neigingen helemaal kunt onderdrukken (dat lijkt mij moeilijk als je ook geregeld piano speelt), dan is het ook gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen! En dan ook nog geduld met jezelf hebben;).
     

Deel Deze Pagina