Alleen met het verschil dat je samen iets koopt en dan na uitproberen met elkaar bespreekt wie die snaar neemt en de ander uitkoopt. Daar valt niet echt iets aan op te rollen. (okee, je verzendt natuurlijk wel de snaren opgerold naar elkaar).
Ik herken de mix&match gedachte wel. Zelf behoud ik alle snaren die me niet goed bevallen en die ik er bvna een week al weer af had en bewaar ze goed. Soms zet ik ze in een andere combinatie of met een nieuwe kam nog eens terug op en dan voldoen ze ineens beter. Maar ik heb ook via een ruilgroep op Facebook snaren geruild. Lichtjes gebruikte snaren, daar kun je echt nog wel mee testen. Het drijft dan wel op vertrouwen dat iedereen eerlijk is over hoe lichtjes gebruikt de tweedehandsjes precies zijn.
Inderdaad, je moet wel op elkaar kunnen vertrouwen als het gaat over "lichtjes gebruikte snaren". Via facebook lukte het dus wel om met gelijkgestemde/eerlijke mensen snaren uit te wisselen, begrijp ik uit je verhaal. Inderdaad mooi te horen dat snaren die in de ene combinatie niet goed voldoen het in een andere combinatie wél weer doen. Goede tip ook eigenlijk: schrijf de snaar niet gelijk af!
Hallo, ik heb niet het hele topic gelezen, dus ik weet niet of het antwoord van mijn vraag er al tussen staat, zo ja, sorry daarvoor. Ik heb sinds september obligato snaren, dan de medium variant, op mijn viool zitten. Nu zo'n 3 weken geleden toen ik aan het spelen was viel me op dat mijn viool anders klonk dan voorheen, verder heb ik er niet echt veel aandacht aan geschonken, hij begon ook steeds meer te wiebelen bij de 2e vinger op de a-snaar, wat ik ook vreemd vond. Nu zag ik vandaag dat er tpv ongeveer de 2e hoge vinger op de a snaar een soort klein deukje in de snaar zit, wat eerst niet zo was. Zou dat het 'gekke geluid' bij een c# kunnen veroorzaken? Ook valt het me op dat de toets van mijn viool bij de a-snaar de eerste positie helemaal een zilveren streep is gekomen, ligt dit aan het soort snaar waarvan de a-snaar gemaakt is? (De a-snaar is van aluminium, de d en g-snaar van zilver en de e-snaar is verguld) Ik hoor graag hoe jullie erover denken! Groetjes, Annelien
Mijn Pirastro Obligato a-snaar is na 5 jaar (...) gaan rafelen en ik heb dus een nieuwe snaar nodig. Tijdelijk heb ik een ouwe Dominant snaar er op gezet en het geluid viel me niet eens tegen. Volgens mij zijn de Obligato snaren me ooit aangeraden door een prof, ik heb in 2015 wel genoteerd dat het geluid van de a-snaar me wat tegenviel, maar dat het uiteindelijk wel wende. Dus: weet iemand zo het verschil tussen Obligato en Dominant? (ik speel redelijk veel, vnl in teamverband, en heb een ca 100 jaar oude franse viool)
Marjet, je vermeldt niet of de Obligato (met synthetische kern) omwonden is met chroomstaal of met aluminium. De chroomstalen versie heeft een iets grotere spankracht (5.7 kg) dan de aluminium (5.1 kg). De chroomstaal klinkt wat helderder dan de alu-uitvoering. De Dominant heeft ook een synthetische kern met een aluminium omwikkeling. Heeft een spankracht van 4.6 kg. Ik denk daarom dat de Pirastro Obligato met aluminium omwikkeling het beste overeenkomt met de Dominant (Alu).
Aluminium, zie ik. Dus dat betekent dat de Dominant en mijn Obligato redelijk identiek zijn? Hoe meer spankracht, des te helderder? En geeft helder ook meer risico op schel? Gevoelsmatig zou ik voor mezelf een warme, ronde toon prefereren, maar in orkestverband is het belangrijk dat ik mezelf kan horen
Als je regelmatig speelt is vijf jaar enorm lang. Als ik na een half jaar een nieuwe a-snaar op mijn viool zet, zelfde merk, dan hoor ik een enorm verschil en weet ik weer waarom ik voor die snaar had gekozen. Toen ik mijn viool kreeg zaten er Dominant snaren op. Snaaranalyse laten doen en voor de A en D snaar heb ik nu Obligato snaren. Enorm verschil, de klank is veel rijker geworden.
Hoe meer spankracht des te helderder is niet altijd van toepassing. Een instrument reageert optimaal bij een bepaalde spankracht. Als de Pirastro Obligato (Alu) prima klonk, zou de Dominant qua omwikkeling (Alu) en spankracht daar het dichtst bij komen. [er zijn vast wel meer typen en fabrikanten die ook zouden voldoen]. Helder is min of meer verwant aan schril. Ik heb nog nooit gehad dat ik mezelf in orkestverband niet kon horen. Speel je dan misschien te zacht? Ja, dat zou best kunnen, maar de bewering van Marjet gaat over de vergelijking Pirastro Obligato versus Dominant, beide met aluminium omwikkeling. Dat is iets anders dan de meest optimale snaar zien te vinden voor een bepaald instrument.
Ik denk dat je een veel te oude obligato snaar niet kunt vergelijken met een nieuwe dominant snaar. Dat bedoel ik te zeggen. Dan klinkt de Dominant beter. M.i. is dominant 'standaard', 'gewoontjes'. Op mijn viool klonken ze 'goedkoop', recht toe recht aan. Obligato liet veel meer van mijn viool horen, klank veel rijker, ronder. Als ik mijn oude Obligato (na 6 maanden) vervang door een nieuwe is ineens de klank ook weer veel beter. M.a.w., is de snaar oud, wordt hij gewoon lelijk en wint ieder andere nieuwe snaar het van zo'n snaar, zeker als die oude 5 jaar oud is. Dus zo vergelijken lijkt mij gewoon niet zinvol.
Marjet heeft de Obligato vervangen door een oude Dominant, zo valt te lezen in #45: "....Tijdelijk heb ik een ouwe Dominant snaar er op gezet....." Dus je verhaal gaat mank.
Bedankt voor jullie reacties, ik ga een Obligato aluminium bestellen, de rest vd snaren zijn ook Obligato. Als IdB het verschil kan horen, geloof ik haar. Ik vertrouw wel op haar gevoel voor klank...;-) En...het blijkt dus een duurzame snaar te zijn als ie het 5 jaar uithoudt.... Welk merk heb je trouwens voor de G en de E snaar, IdB?
Inderdaad niet goed gelezen. Maar alle ouwe snaren klinken naar mijn idee hetzelfde. Dus dan lijkt de Dominant op de Obligato.
Je schrijft dat je niet tevreden was over de klank van de A toen je hem erop deed. Kans is groot dat het dan misschien geen match is bij jouw viool. Als je zoveel en graag speelt is een snaaranalyse toch echt wel welkom, zeker als je nu geneigd bent om een snaar te bestellen die je eigenlijk niet beviel. (Twee maanden terug contact gehad net Michael van Berkum voor de viool van mijn dochter, maar hij deed toen geen analyses vanwege corona. Misschien nu weer wel? Is geen reclame toch, want volgens mij is hij de enige die dit aanbiedt?) Ik heb zo'n analyse laten doen. Voor de G heb ik een Cantiga, D een Obligato medium, A Obligato dolce (maar die gaat/is eruit , ik heb een voorraadje...), E een Piratro gold. Voor mijn viool prachtig. Maar ik hou dus van een heldere doch warme klank met veel tonen. Verliefd op dubbelgrepen bijvoorbeeld. Mijn dochter daarentegen vindt mijn viool mooi klinken, maar zou er nooit voor kiezen. Zij houdt van een meer nasale klank, wat ik weer echt lelijk vind... Dus ga niet af op mijn snaarcombinatie! Vind die combi die past bij jouw viool en smaak...
Ja, een snaaranalyse....ooit...zie bij voorbaat al op tegen de keuzestress... Daarom ben ik voor nu nieuwsgierig naar de keuze van anderen. Voor dubbelgrepen kan ik me wel voorstellen dat het mooi is om goed klinkende snaren te hebben bij bv kwinten die dan zo mooi rein gaan klinken. (ik vind dubbelgrepen spelen prachtig, alleen kom ik altijd in de problemen als de pink op een lagere snaar moet, maar dat is evt een ander topic).
Keuzestress: hier word je heel fijn mee geholpen. En ik zou ook zeker niet alleen gaan maar samen met iemand die ook viool kan spelen, zodat je van een afstand kunt luisteren.
Maar let op, het is zoals IdB eerder schreef: En zo is het. Wat op een bepaald instrument een uitstekende keuze is, kan voor een ander instrument geheel anders uitpakken.