schaduweffect

Discussie in 'Viool' gestart door marc01, 12 dec 2020.

  1. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    dag bert,frits en aanverwanten;
    kan iemand mij nog een tip geven,hoe ik een weinig schaduweffect kan plaatsen op mijn nieuwe viool,die nu nog in blanke staat is?.ik gebruik normaal eerst de gelatine-pulver van hammerl als grondlaag(porienvuller)..,,kan ik dan soms werken met een lichte waterbeits voor een schaduw te verkrijgen?Ik vind op internet daar weinig uitleg over...graag mail terug?dank;
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat er met 'schaduweffect' bedoeld wordt dat onder verschillende hoeken van lichtinval een soort driedimensionaal effect wordt gezien. In het Nederlands heet dit ook wel het kattenoogeffect. (Engels: chatanoyance). In mijn ervaring is dit effect sterk afhankelijk van de houtkeuze: een stuk matig gevlamd esdoorn zal met allerlei kunstgrepen niet het gewenste effect opleveren. Het begint dus met een mooi en diep gevlamd stuk esdoorn.
    De vlammen van een achterblad kunnen wat duidelijke naar voren gebracht worden met óf een beits óf door UV-straling (lichtbak of zonlicht). De opgebrachte kleurlak dient geheel transparant te zijn. De laatste drie laklagen dienen een kleurloze transparante lak te zijn, meestal samengesteld uit dezelfde als de kleurlak echter zonder kleurcomponent.
     
  3. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    bedoel je een waterbeits frits?,of een beits op oliebasis,zoals kunstschilders gebruiken..?op een website van old-wood,zie ik een behandeling,maar zeer onduidelijke uitleg..;
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik gebruik een beits op waterbasis.
    Ik heb wel eens Oldwood1700 producten gebruikt zoals de Refractive Ground, met systeem A en B, maar het uiteindelijke resultaat viel mij tegen. En gezien de idiote prijzen voor de producten, heb ik het daarna eigenlijk nooit meer gebruikt.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Gewoon allerlei variaties uitproberen op een proefstukje. Het geheim van de smid krijg je echt niet op een presenteerblaadje (En wat voor de een het ultieme resultaat geeft, daar haalt de ander zijn neus voor op)
    Met beitsen van het blanke hout zou ik uitkijken, zeker als je daarin "schaduw" mee wilt bereiken.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat klopt, maar Marc had eerder al gemeld dat hij het hout behandeld heeft of wil behandelen met gelatinepoeder. (Ik zou het oplossen in water maar dat zal hij dan ook wel bedoelen). Beits aanbrengen op het onbehandelde kale hout leidt tot zeer lelijke uitvloeiingen en ongewenste kleurschakeringen die eigenlijk niet meer zijn te verwijderen. Om dit te voorkomen dient het hout eerst gesealed te worden.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Werkt jouw beits dan nog in op een afgesloten oppervlak?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat is precies hetzelfde als Oldwood1700 aanbeveelt: eerst het hout behandelen met een gelatine-oplossing om een barrière te vormen en daarna de houtvezels behandelen om de kleur te krijgen:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    in dit old-wood filmpje,zag ik dat ze verschillende soorten olieverf mengen,en dan uiteindelijk olievernis eraan toevoegen,en dan pas met de vingers uitsmeren...!vinden jullie ook niet dat dit wel erg riskant is?....is dit de moeite waard om te doen...?men moet toch vrij ZEKER zijn van het resultaat;;lijkt me niks voor mij.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat vind je precies riskant? Het mengen van de kleur met olieverf of het met de vingers verdelen over het oppervlak? :(
     
  11. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    olieverf met vernis erbij frits.ik vraag mij af of dit geen kleverig-gedoe is,die lijdt tot een(viool)ramp...?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als ik het zo uit mijn geheugen haal denk ik dat die kleursessie, ook wel 'glazing' genoemd, bestaat uit het met de vingers aanbrengen van de gewenste kleurcomponent. Dat gaat bovenop een (goed uitgedroogde) vernislaag.
    Het is maar heel weinig wat er wordt opgebracht maar omdat de olieverven een zeer geconcentreerde kleur hebben dekt het heel goed. Moet ook een heel dunne laag zijn, anders droogt het slecht en wordt het opake (niet transparant). Dus niet mengen in de vernis. Is waarschijnlijk ook wel te vinden in de handleiding die Oldwood1700 ergens heeft staan.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ter aanvulling is het verstandig de kleurcomponent aan te brengen met de vingers die dan gestoken zijn in een nitrilhandschoen, want die verf krijg je heel moeilijk van je vingers af.
    De kleur wordt eerst gemengd en later opgebracht. Niet in een vernis gemengd!
    Ik heb even gezocht naar een filmpje waar de kleur wordt opgebracht:


     
  14. Maite Malatesta

    Maite Malatesta

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    46
    Hoi,
    Ik "grondeer" eerst de viool met een heel heel dunne beenderlijm (of hazenlijm), 70°, met spons en handschoen (heet aan de handen!). Ik let goed op dat ik nergens een plekje oversla of ergens teveel achterlaat, want dat zie ik later bij het vernissen en dan is het te laat...:(
    Goed laten drogen!
    Daarna gebruik ik een bodempje (van een klein ontbijtkommetje )
    upload_2020-12-27_0-36-39.png
    met daarin een scheutje "Classical Amber Varnish" van Old Wood, gemengd met kleuren (transparant en kleurvast van het merk Rembrandt, echt maar een "likje"). Goed roeren met de borstel (zie foto) en aanbrengen in vlekken op het instrument. Deze vlekken bewerk ik met vingers en handpalm tot ik tevreden bent met het resultaat. Ik doe eerst de rug, dan het voorblad, de zijkanten en als laatste de krul...allemaal met dit kleine beetje vernis. Ik hou wel van instrumenten met karakter, niet mooi egaal gekleurd...sorry...
    Een voordeel bij deze olielak is, dat je er tamelijk lang mee kan werken (Hammerl niet: direct droog...) en ik vind het ook leuk om te doen.:)
    Nadeel: je moet minstens 48 uur wachten voor je de volgende laag er mag opbrengen...
    De tweede laag idem dito.
    De derde laag doe ik enkel met de Amber Varnish aangelengd met een beetje White Spirit en aangebracht met de borstel (ook hier een dunne laag).
    De volgende lagen allemaal met kleur en met de vingers (en handpalm). Hoeveel lagen hangt af van het resultaat dat ik wil bereiken. De laatste laag is weer enkel Amber Varnish (+ White Spirit) en bij de allerlaatste laag durf ik wel eens bij de Amber Varnish (+ White Spirit) een heel klein beetje "lampenzwart" doen.
    Doordat ik de vernis goed kan spreiden met de vingers en de handpalm, kan ik telkens maar een hele dunne laag aanbrengen. Op het einde is de houtstructuur nog steeds te zien!
    En ja,...ik ben in de kleuterschool blijven steken : vernissen met de handen vind ik fijn...;)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Laat het eindresultaat maar eens zien als het zo ver is. Ik ben benieuwd!
     
  16. Maite Malatesta

    Maite Malatesta

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    46
    Mijn eerste viool, kopie Stradivarius (verplicht) - twee jaar geleden af en nu speelt er een meisje (van de organisatie OrchKids) op in Baltimore -Maryland - VS :)

    XXviool af! (32).JPG XXviool af! (34).JPG XXviool af! (36).JPG XXviool af! (37).JPG


    Is dat oké zo? Kunnen leden van het forum deze afbeeldingen op volledige grootte zien? *
    Sorry voor de slechte lichtinval, maar ik ben geen fotograaf. Toch denk ik dat je de schakeringen kan zien...o_O;)

    * Ik heb het even aangepast, nu in vol ornaat!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  17. Maite Malatesta

    Maite Malatesta

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    46
    Ik ben nog vergeten te vermelden, dat ik ook een stukje spons gebruik om de zijkanten en de krul te vernissen.
    Op de foto van de krul zie je de sponsafdrukken 1 (24).JPG ...
    Ik heb ook een stilleven gemaakt van de "attributen" die ik gebruik bij het vernissen. (de tubes zijn allemaal met +++ = kleurvast en een leeg vierkantje = transparant) 1 (13).JPG
     
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina