de snaren stemmen

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 8 dec 2020.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Alma vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, daar heeft mijn leraar mij ook op gewezen. Het is bijvoorbeeld ook handig als je tussentijds moet bijstemmen tijdens een concertje met een ensemble. Dan stoort het echt als je strijkend op kwinten gaat zitten bijstemmen! En ook de laatste check voordat het concert begint moet dat zachtjes kunnen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Het vervelende is dat de verstoring van de toonhoogte ook optreedt als je gewoon gaat strijken om muziek te maken. De hoeveelheid kracht die je uit oefent op de snaar verandert inderdaad de toonhoogte, maar dat doe je ook als je strijkt. Gevolg is dat als je pizzicato open snaren zuiver zet, de snaren een andere toon voor brengen op het moment dat je ze aanstrijkt... een uitweg uit dit dilemma heb ik nog niet gevonden, maar in de praktijk is dat ook niet echt nodig.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je kunt met pizzicato-stemming een zekere mate van ontstemming wel corrigeren en dan blijkt het ook voldoende te zijn. Ik heb met het folkbandje wel op plaatsen gespeeld die nogal ongunstig waren en tussendoor moest worden bijgestemd, dat kon dan wel mooi pizzicato.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik stem graag met flagiolet, wat strijkend en ook tokkelend redelijk kan.

    Bij #4, door @Hubertus Bogaers is een relevant detail beschreven: met gewicht op de gestreken snaar ... enz.. De conclusie maakt het dan weer eenvoudiger: uitweg uit dilemma .... is in de praktijk ook niet echt nodig.
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Met flageoletten stemmen is inderdaad een prachtige methode. Gebruik ik zelf ook. Hou er wel rekening mee dat je de snaren dan rein stemt wat prachtig is voor de resonantie van het instrument, maar natuurlijk al gauw problemen gaat geven met het intoneren van tertsen. Tenzij je natuurlijk weer een zweving van een paar hertz inbouwt. Als je met piano samen speelt is gewoon stemmen op de piano de aangewezen weg, hoewel de piano natuurlijk niet echt mooi zuiver - dat is rein - gestemd is...
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar als je daarna speelt druk je toch ook weer de snaar in met als gevolg dat er weer een ietsje ontstemd wordt? :(
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Vandaar dat je met piano beter strijkend stemt. Overigens is de de snaren onderling stemmen dmv pizzicato prima; om het precies te doen het vergt een wat geoefender oor dan strijkend, of nog gemakkelijker met harmonischen - daar hoor je de zweving nog het duidelijkst.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoewel het om minuscule details gaat vind ik de uitleg hierboven geweldig interessant.
     
  11. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    87
    Laat ik dan ook nog een duit je in het zakje doen...

    Je kunt prima zuiver spelen op een instrument waarvan de losse snaren onzuiver gestemd zijn. Ik herinner mij een celloles van tig jaar geleden waarbij een snaar plotseling zakte tijdens het spelen van een voordrachtsstukje met pianobegeleiding (Alte Meisterweisen für junge Cellisten). Na afloop zegt mijn leraar "goed opgelost". Ik was me nergens van bewust geweest.

    Dit laat zien dat je al luisterend de plaats van je vingers aanpast om zuiver te spelen.

    Bij forte ontstaat een hogere snaarspanning, en dus een hogere toon. Dat compenseer je gedachteloos. Uiteraard heeft dit zijn grenzen, zodat goed stemmen wel degelijk noodzakelijk is.

    Het stemmen van de losse snaren is uiteraard superbelangrijk inzoverre de voordracht vraagt om het aanstrijken van de losse snaren. En ook om de resonantie te bevorderen van het instrument. Bij samenspel met piano stem ik vaak het interval AD, en DG rein, en GC iets kleiner om de C te matchen met de piano. Wellicht dat je dit anders aanpakt bij samenspel met clavecymbels en orgels in oude stemmingen (Silbermann etc).

    Zelfs een langdurige orgelpunt (1 enkele noot over vele maten) ligt niet precies op 1 toonhoogte vast. Kijk maar eens naar BWV 1027, Andante, maat 13-16. De E moet aanvankelijk laag, maar tenslotte erg hoog geïntoneerd worden. Dit komt door de steeds veranderende betekenis van die E in de harmonie. (wel spelen zonder vibrato, anders merk je het niet). Van die nuance kan een klavierspeler slechts dromen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2021
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Prachtig uitgelegd, geweldige nuances.
     
    RolandS vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina