Even niet op de techniek letten, want de linker hand staat totaal verkeerd. Vandaar ook dat (bijna) alles in de eerste positie wordt gespeeld. Het is een keer wat anders dan Ševčík of Bach:
Eigenlijk wordt ik altijd blij van dit soort filmpjes. Het doet me wat denken aan een Jimi Hendrix op viool. Het is 80% showgehalte. Uiteindelijk heeft al het kunst en vliegwerk geen meerwaarde wat betreft de klank, maar het is leuk om zien. Een optreden is meer dan technische perfectie, je moet ook een publiek kunnen boeien, en met dit soort techniek spreek je meteen een breder publiek aan. Uiteindelijk klinkt het ook nog eens goed. Het is inderdaad geen Bach maar het spreekt een breed publiek aan. Ik kan me voorstellen dat veel viooltechniek in zekere zin op gelijkaardige manier is ontstaan, ik denk dat bijvoorbeeld een aantal stukken van Paganini meer bekendheid hebben gekregen door het virtuose kunst en vliegwerk dan door de emotionele diepgang.
Ik denk dat het ook voor een deel te maken had met het "stage" personage dat Paganini ontwikkeld had en de mythes die rond zijn figuur hingen. Op zich waren de meeste technieken die hij gebruikte niet nieuw en waren violisten als Locatelli ook zeer technisch begaafd. De overgang van de viool naar een solo instrument was al enige tijd geleden ingezet en de mindset van de mensen liet toe om dit soort virtuose muziek te laten doorbreken. Misschien was deze periode wel voor de viool wat de jaren 80 waren voor de electrische gitaar.