Oefeningen vingers laten staan

Discussie in 'Cello' gestart door johannes, 12 sep 2021.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Ik zoek duidelijke oefeningen specifiek om zoveel mogelijk de vingers op de cello te laten staan tijdens het spelen. Iemand een suggestie?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De cellisten onder ons zijn zeker op vakantie? :(
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Johannes, wat is precies het probleem?
    Is je probleem dat je je vingers niet op de cello laat staan als dat nodig is, zoals bijvoorbeeld het spelen van de D op de A snaar in de lage positie?

    Of zoek je bijvoorbeeld oefeningen zoals dubbelgrepen waarbij je meerdere vingers tegelijk op meerdere snaren moet zetten?
     
  4. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Zodra ik een noot heb gespeeld haal ik mijn vinger van de snaar. Het is veelhandiger om waar mogelijk de vinger te laten staan. Ik weet dat bepaalde etude boeken zijn die vaak een aanwijzing geven om een bepaalde vinger te laten staan. Het liefste zou ik een meerdere van dat soort bladmuziek-oefeningen hebben, zodat ik vaardiger kan worden om mijn vingers waar mogelijk te laten staan. Dat gaat me vast ook helpen om in hogere tempi te kunnen spelen.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Grappig dat je dat zegt, ik ben juist nu aan het leren om mijn vingers niet te laten staan om tempo te kunnen maken.
    De hand en vingers kunnen dan veel meer ontspannen tussen de noten door.
    Het is daarbij wel de bedoeling dat de vingers bij de snaar een noot in de buurt blijven.

    Als jij wilt oefenen dat je vingers juist blijven staan kun je hetzelfde doen als wat ik doe om de vingers los te laten; speel een willekeurig stuk langzaam en leg je focus alleen op het laten staan van je vingers, zorg ervoor dat je je spieren in je vingers en hand zo ontspannen mogenlijk houd en blijf goed door ademen.
    Controleer elke keer of je vingers nog staan zoals je ze hebben wilt.

    Het gaat erom dat je je volle aandacht bij je vingers houd, neem daarom een makkelijk stuk om dit te oefenen, zodat je niet word afgeleid door moeilijke positie wisselingen of stijktechniek.
    Op deze manier heb je geen extra ook of andere etude nodig.
    Je kunt ook beginnen met het oefenen van toonladders en je vingers laten staan.

    Uiteindelijk moet het een reflex worden, en een reflex aanleren kost tijd.
    Veel succes.
     
  6. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Dank voor je reactie en aanwijzingen. Dat gaat me helpen. Maar volle aandacht bij de vingers lukt me nog niet als ik ook moet letten op de rechterhand die zijn aandacht vraagt Ik denk dat het ook helpt als de bladmuziek mij aangingen geeft welke vinger ik zou moeten laten staan en welke niet. Als iemand een suggestie heeft houdt ik mij aanbevolen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik speel geen cello, althans niet noemenswaard, maar als ik de vraagstelling verplaats voor het vioolspel is het in sommige gevallen juist ongewenst om de vingers te laten staan. Mijn ervaring is dat je met wat uittesten al heel gauw in de gaten hebt waar het handig is en waar niet. Er zijn zeker uitgevers die in hun bladmuziek aanwijzingen geven maar geen enkele vingerzetting is algemeen. Je moet zoiets uittesten, ook wel studeren genoemd. Bij het vioolspel komt ook best nog wel vaak voor dat een vinger op twee snaren tegelijk moet staan, omdat dat de enig juiste oplossing is. Het komt dus steeds weer neer op eigen inventiviteit en studie. Eenmaal een lekker liggende vingerzetting gevonden? Dan niet meer veranderen, want die zetting moet je er dan 'inslijpen' en dan loopt 'ie vanzelf.
     
    E Land vindt dit leuk.
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Als je rechterhand nog veel aandacht vraagt, pizz dan het stuk.
    Dus zonder strijkstok.
    En je volle aandacht bij je linker hand!
    Of maak een kopie van je stuk en schrijf daar zelf bij dat je je hand moet laten staan.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Er zijn verschillend leerschool.
    Mijn eerste docent heeft er bij mij ingeprent dat ik mijn vingers op de snaren moet laten staan.
    Mij huidige docent volgt een andere leerschool en leert mij nu mijn vingers los te laten maar wel dichtbij de snaren.
    Het is een hele gewenning om het nu anders te doen, het kost opnieuw veel tijd.

    Het voordeel van alle vingers op de snaren, zeker als je in de eerste jaren van je cellospel zit, is dat je jezelf dwingt om je vorm van je vingers en hand op de juiste plaats en juiste vorm te houden.
    Het kan helpen je vingers automatische te spreiden bij noot wisselingen.

    Persoonlijk merk ik nu dat je hierbij ook veel stress in je spieren en pezen van je hand krijgt.
    En de manier van spelen met vingers van de snaren vind ik veel meer ontspannen.
    Echter moeten je vingers hierbij wel enigzins in de buurt van de juiste plek blijven en verder moeten je vingers weten waar op de toets de noten zitten..

    Bij alle vingers op de snaar heb je de garantie dat je vingers op de goede plek staan.
    Pas als je vingers helemaal weten waar de noten zitten en welke houding de hand moet hebben om die noot te pakken kun je een stap verder gaan en de vingers weer los laten.
     
  10. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Dank voor jullie reacties Marloes en Frits. Jullie hebben me overtuigd. Goede argumenteren en mooie tips om het niet te ‘kramp’achtig aan te pakken!
     
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina