Ik wilde eerst als titel gebruiken "Gratis Eenvoudige Strijkkwartetten", maar toen bedacht ik, dat ik daar niet zo zeker van ben. Gratis zijn ze wel, maar of ze werkelijk eenvoudig zijn? In het verleden heb ik een album voor gitaar gecomponeerd. Eenvoudige composities, dacht ik, maar een ervaren gitarist mopperde dat ze allesbehalve eenvoudig waren. Dus kan ik maar beter eerst bij de musici informeren die er verstand van hebben. Ik ben nog met de serie bezig. In totaal 18 strijkkwartten binnen een jaar. Ze zijn kort, dus het is niet echt een prestatie. Bovendien schrijf ik ze omdat ik me anders verveel. Ik doe er hoofdzakelijk mijzelf een plezier mee. De partijen heb ik niet uitgeschreven, omdat ik er van uitga dat ze niet gespeeld gaan worden. En ik ben sneller klaar. Hier zet ik de collectie neer: Muziek voor Strijkkwartet (rowy.net) De links verwijzen naar YouTube. Elke video bestaat uit de partituur en natuurlijk de muziek. Een voorbeeld zet ik hier neer. De muziek is tonaal, maar hier en daar (niet in dit voorbeeld) klinkt het wat spannender.
Dag Rowy, wat leuk dat je je aan strijkkwartetten waagt. Als je zelf geen strijkinstrument speelt is het inderdaad lastig om het vereiste technische niveau per instrument in te schatten. Ik heb even snel door je bladmuziek gescand voor wat betreft de cellopartij. Als die eenmaal los is uitgeschreven, zou iemand dit na een jaar of twee gewoon lekker kunnen doorspelen. Allemaal in de eerste positie, tenzij je de cello nog met de altviool wat hogere tonen mee wilt laten doen. Dat kan dan gedaan worden met de vierde positie, die nogal eens wordt aangeboden direct na de eerste. Als ik muziek zou componeren, zou ik toch wel een stille hoop hebben dat het ook gespeeld gaat worden. Inderdaad, je moet realistisch zijn, want hoe groot is die kans nou eenmaal. Maar ik zou de muziek wel al gelijk wat toegankelijker maken, dus de partijen splitsen en de altvioolpartij in de altvioolsleutel. Omdat ik daar niet echt heel spannende dingen heb gezien, vermoed ik dat ook die altvioolpartij na een jaar of twee wel te spelen is. Dan heb je met altviolisten te maken die zeer waarschijnlijk niet de G-sleutel kunnen lezen. Maar over de altvioolpartij kan ik mij heel erg vergissen natuurlijk, een altviolist kan er beter iets over zeggen. Over de vioolpartijen laat ik liever anderen een oordeel vellen. Ik hoop ook dat je een inspirerender geluidsweergave kunt maken dan die ik nu heb gehoord. Misschien geeft die het eerlijkst weer hoe verveeld je je hebt moeten voelen van de zomer. Met dynamiek valt er heel wat te winnen. Ik denk dat je muziek beter verdient! Vanaf het begin van mijn tijd dat ik cello ging spelen, heb ik plezier gehad van jouw muziekaanbod op je site. Dank hiervoor! Het waren leuke 'uitstapjes' naast mijn cellohuiswerk.
Dag Marcelita, veel dank voor je uitvoerige reactie. Inderdaad, ik begon in de zomer aan de strijkkwarttetten omdat ik baalde en me verveelde. In de zomer fiets ik namelijk graag in de omgeving, in het heerlijke Midden-Brabant. Na Covid (inmiddels alweer terug) wilde ik onderhand weleens een frisse neus halen, maar het weer viel zwaar tegen. Ik werd er chagrijnig van en een beetje teneergeslagen, terwijl ik toch over een vrolijke natuur beschik. In die stemming heb ik de eerste kwartetten geschreven en langzamerhand ben ik in mijn gewone doen gekomen. En toen raakte ik gefascineerd. Aangezien ik als pensionado niks meer hoef te doen, besloot ik muziek te schrijven die ik altijd al uit heb willen proberen, zonder er meteen een doel voor te hebben. Vandaar geen aparte partijen, want als iemand per se iets van mij wil spelen (God verhoede), dan kan ik die nog altijd maken. Bovendien beleef ik plezier aan het componeren, daarna vergeet ik de muziek meestal binnen een week. Een van mijn fascinaties is een constant bewegende stem in kleinere notenwaarden, terwijl de overige stemmen grotere notenwaarden spelen. Ondeugend als ik ben besloot ik de eerste viool, die altijd veel aandacht trekt, het minst te doen te geven. De cello doet al het werk. Omdat jij cello speelt, link ik daar nog een keertje na. Daarna zal ik je niet meer lastigvallen. Nogmaals dank voor je reactie.
Ha, nou snap ik het. En leuk dat je nu de cello het werk laat doen ipv de violen. Je bent gewoon lekker gaan experimenteren. De cellopartij heeft nog best een beetje (of meer) weg van wat anders de linkerhand van de piano doet. Een heel stuk achterelkaar zulke partijen op een cello spelen geeft (in mijn beleving) ook weer iets eentonigs. Hahaha, wat een zeurpiet ben ik. Wat ik dan doe, is zoeken naar een logische overgang naar tokkelen van de partij, en dan weer terug naar strijken. Variatie daar waar de muziek het toelaat. Ik ben zelf aan de hand van wat kerstmuziek voor ons folkbandje die dan weer door één van ons groepje bewerkt wordt. bezig met de cellopartijen. Een linkerhand pianobegeleiding eronder is lang niet altijd mooi, dus maak ik er wat anders van. En zo ben ik eigenlijk bezig met de essentie van wat typisch mooi is met piano en wat cello. Ben nog best een beginner op dat gebied. Ieder instrument heeft een eigen klank, een eigen karakter, en dat moet optimaal worden benut en harmonisch samengebracht. Zo heb ik ook nog een compositie liggen, ooit een probeersel ter gelegenheid van een compositiewedstrijd tgv Dordt in Cello (de voorloper daarvan). Daar zitten mooie stukjes bij die ik in alle rust nog verder moet uitwerken en verbeteren. Ik heb het echter zelfs nog in coronatijd veel te druk gehad en heb nog met mensen binnen de regels die we dus wel aanhielden, lekker kunnen musiceren. Dat was dus pure mazzel voor mij! Mogelijk dat ik mij de rust ga gunnen in je harmoniecursus te duiken.
Ik heb de partituren ondertussen even kunnen doornemen. Ik speel nu 3 a 4 jaar viool als volwassen (her) beginner. Op het eerste zicht lijken de viool lijnen inderdaad vrij eenvoudig gezien er niet veel nood is aan meer gevorderde boogtechnieken of positiespel. In sommige stukken kan het ritme voor een beginner nog wel eens een uitdaging zijn. Ik oefen zelf momenteel op tweeklanken en akkoorden en wat ik wel leuk vindt is dat ik een aantal van jouw werken kan gebruiken als oefening door de 1ste en 2de viool samen te spelen naast mijn obligate polo oefeningen. Leuk dus ter afwisseling. Een gevorderde violist zou alleszins geen problemen mogen hebben om alles te spelen. Ik mis wel wat aantekeningen voor dynamiek, ik denk dat met wat meer contrast alles nog leuker kan klinken.
Hi Satch. Bedankt dat je hier tijd aan hebt willen besteden. Inderdaad, soms kun je 1e en 2e viool samen spelen. Ik val daar wel een beetje door de mand, want toen ik begon met de strijkkwarttetten, wilde ik ze ook geschikt maken voor houtblazers als klarinetten of blokfluiten, die alleen monofoon kunnen spelen. Dat had ik verzwegen Later besloot ik dat niet meer te doen, dus wordt het gaandeweg een beetje te moeilijk om de twee stemmen als dubbelgrepen uit te voeren. Vanaf het deel waar de eerste dubbelgreep in is opgenomen, IX - I. Alhoewel ik dat later toch weer vergat. Goed dat je mij hier aan herinnert Wat de dynamiek betreft, in het voorwoord van de 1e zes strijkkwartetten heb ik dat uitgelegd. Ik merk daarin ook op, dat je ze kunt spelen zoals in de Barok muziek gespeeld werd. Zonder een genoteerde dynamiek, maar die in een uitvoering toch dynamische nuances krijgt. Soms breng ik dynamiek aan door een of twee stemmen even te laten zwijgen, waardoor het wat "dunner" klinkt. Althans, dat hoop ik.
Inderdaad, dat was me in het voorwoord ontgaan en de kwartetten lenen zich best wel voor een Barok benadering, dan moet je uiteraard ook extra textuur door bepaalde boogtechnieken achterwege laten!
Rowy, ik heb een aantal (niet alle) strijkkwartetten beluisterd. Het zijn erg simpele werken en dat kan tot gevolg hebben dat het niet zo interessant is om te spelen. Wat me ook opviel was de structuur van de composities: ze verlopen allemaal synchroon. Daar bedoel ik mee dat iedere partij dezelfde is, zij het dat de toonhoogte wat verschilt maar iedereen achtsten of kwarten, etc. Er zit per stem geen eigen partij in. Ik denk dat het veel interessanter wordt wanneer iedere partij haar eigen rol te vervullen krijgt. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.
Dank je, Frits, het is duidelijk. Ik heb er voor gekozen om gaandeweg meer afwisseling aan te brengen, dus eerst eenvoudige werken en dan richting het einde moeilijkere werken (het worden er waarschijnlijk 18), maar dat was een beetje dom. Ik kan er niet van uitgaan dat iemand die nog simpele werken speelt, opeens de moeilijkere werken aankan, terwijl degenen met een voorkeur voor moeilijkere werken zich in het begin vervelen. Al kan ik me niet voorstellen dat je geen plezier beleeft aan bijvoorbeeld het 3e nummer van het 1e kwartet. Wat een beetje een rol speelt, is dat ik een hekel heb aan virtuositeit. Wat notenwaarden betreft, gebruik ik zowat alles, van zestienden tot triolen, alleen niet meteen en ook niet in een enkele compositie. Ik hou meer van een gestage stroom en zal dan ook eerder in het contrapunt gaan variëren dan in speltechniek. Wel denk ik momenteel veel na over minimalisme en een tegenhanger voor de vele gezocht ingewikkelde werken die tot voor kort in de mode waren. Waar dat toe leidt, weet ik nu nog niet, maar het zal vast wel zijn invloed hebben. Je zou kunnen zeggen dat ik niet echt een componist ben voor strijkers of solisten met een hang naar knappe grepen en indrukwekkend spel. In de voorloper van deze strijkkwartetten heb ik zelfs de stemmen geen namen gegeven, maar ze genummerd als I, II, III en IV. Waarmee ik aangeef dat het mij om de noten gaat. Het wringt dus een beetje, tussen wat mij werkelijk fascineert en de voorkeur van de leden van dit forum. Ik moet daar aan toevoegen dat ik door geen enkel instrument gefascineerd ben, zelfs niet de instrumenten die ik zelf bespeel, piano en orgel. Voor mij is het slechts gereedschap. En vaak lees ik alleen de partituur. Afijn, er komt een hoop denkwerk aan te pas, aan simpele werken, zoals je ziet. Maar ik heb wel het gevoel dat ik de leden van dit forum daarmee niet lastig mag vallen. De reacties echter hebben mij geholpen om mijn gedachten te bepalen en daarvoor ben ik jullie allen dankbaar.
De instrumentalisten die enig plezier beleefden aan mijn composities voor strijkers - waarvoor mijn onuitputtelijke dank - wijs ik er op dat ik een verzameling composities voor strijkkwartet en strijktrio op een enkele pagina heb gezet. Er zijn geluidsbestanden beschikbaar en alle partituren zijn gratis. Vooral aardige muziek als je wilt ontspannen na het wat zwaardere strijkwerk. Let ook op de muziek die geschikt is om op een huwelijk te spelen. Nogal sentimenteel van klank, maar dat schijnt zo te horen bij een bruiloft. De meeste bezoekers van mijn website zijn Amerikanen en die kan het niet sentimenteel genoeg zijn. Rare jongens, die Amerikanen. https://composer.rowy.net/Muziek-voor-strijkkwartet.html Ik overweeg om wat gecompliceerder en serieuzer werk te maken (hoewel ik daar eigenlijk te lui voor ben), vrijwel zeker polyfoon van aard, maar ik wil ook graag muziek voor piano 4 handen schrijven. Momenteel weet ik niet wat ik zal kiezen. Ik denk dat er meer behoefte is aan werk voor piano. Als het van de lente en zomer slecht weer wordt doe ik allebei. Anders ga ik fietsen