In de Kreuzer etudes kom ik een 8 met stippellijn boven de noten tegen; het is mij niet duidelijk wat dat betekent. Wie kan mij dat uitleggen?
vraagje : hoe speel je de flageolet als er een "hoge d " geschreven staat ( is tweede d boven centrale c) met vermelding '3 corde' ?
Marjet, ik vermoed dat je iets anders bedoelt met de 'centrale c' dan men er onder verstaat. Dit is de centrale c (bovenste balk met de G-sleutel): Dan heb je het over de 'tweede d boven de centrale c'. Dan kom ik uit op de d2 (ook wel d twee gestreept genoemd.) Als die noot gespeeld dient te worden op de D-snaar (3 corde), moet je die snaar heel lichtjes aanraken (met welke vinger maakt niet uit) op precies de helft van de trillende lengte en dan natuurlijk ook strijken. De snaar mag de toets niet raken.
Mogelijk is sprake van een misverstand. Marjet vraagt zich af 'hoe speel je de flageolet als er een "hoge d" geschreven staat (is tweede d boven centrale c) met vermelding '3 corde'? De musicologische notatie van de d-snaar (293,665 hz) is D4 en de Helmholznotatie is dan d'. Een octaaf hoger (587,33 hz) is dan D5 respectievelijk d". Het dan volgende octaaf (1174,659 hz) is dan, het wordt voorspelbaar, D6 respectievelijk d'''. Terug naar de vraag. Flageoletten dienen een doel. Vaak is dat virtuositeit (met name dubbel-flageoletten) en soms muzikaal. Bijvoorbeeld een passage die eindigt met d''. Betreft dat een korte noot, dan 'mag' een flageolet. En die zit op de helft van de snaar. Maar de kanttekening 'hoge d' doet mij vermoeden dat het gaat om d'''. Om kort te gaan: normaliter te vinden op de e-snaar, derde positie, vierde vinger. En die klank kun je als flageolet ook heel eenvoudig op de d-snaar spelen. Gewoon eerste positie en derde vinger. Of, iets lastiger, aan het eind van de d-snaar. Maar dan zit je zowat aan het eind van de toets. Dat effect gebruikt Wieniawski in het laatste deel van zijn tweede vioolconcert. In de vorm van een soort 'sprong'. Weliswaar op de g-snaar, maar dat tast het principe niet aan.