Inhoud celloles

Discussie in 'Cello' gestart door Emmi, 27 mei 2022.

  1. Emmi

    Emmi

    Lid geworden:
    25 mei 2022
    Berichten:
    2
    Beste lezers,

    Al een tijdje vraag ik me af wat nu een realistische verwachting is van een celloles.
    Wellicht kunnen/willen jullie mij hiermee helpen?

    Ik heb nu zo'n vier jaar les. Tijdens de les breng ik de goefende stukjes ter gehore en
    let de docent op de zuiverheid en het ritme. Mijn vragen over mijn houding, of hoe ik iets
    het beste kan doen worden beantwoord, alleen bijna nooit vanuit het initatief van de docent.
    Nu heb ik dit jaar besloten om een uur les te nemen omdat ik graag wat meer tijd wil
    hebben om aandacht te kunnen besteden aan mijn techniek. Ik heb ook gevraagd of we dit konden doen.
    Het antwoord was eerst nee, want volgens de docent doen we dat al gedurende de les. Uiteindelijk
    was het wel okay om dit te doen. Dus dat is fijn, maar ik moet het wel zelf ter berde brengen. Nu bijvoorbeeld weer kort bezig geweest met vibrato en dan vraag ik bij de volgende les of ik het op de juiste manier doe. De docent gaat er dan extra op letten en geeft dan aan dat het goed gaat. Maar in mijn hoofd blijft dan de vraag spoken: Je kunt toch niet in een keer goed vibrato spelen?

    Het is niet mijn bedoeling om de docent af te kraken, maar ik blijf hier gewoon tegen aanlopen. Misschien
    ben ik ook gewoon te 'eager' om het goed te leren. Maar ik weet gewoon niet goed of ik nu te veel verwacht van een docent qua initatief nemen om te letten op de details en het leggen van extra accenten op techniek of dat dit gewoon een gebruikelijke manier van lesgeven is?

    Bedankt voor het lezen! En ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen.

    Em
     
  2. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik volg vioolles maar denk dat dit best vergelijkbaar is met cello les. Ik heb gemerkt dat verschillende docenten vaak op een heel andere manier lesgeven. Ik had een lerares die heel veeleisend was zij legde heel veel nadruk op basistechniek, heel veel toonladders, kreutzer, polo, ... alles moest exact worden gespeeld zoals zij het voor ogen had. Dit was op zich zeer leerrijk maar werd op een punt demotiverend. Het voelde na een tijdje alsof ik les volgde op conservatorium niveau en ik kon niet de nodige tijd steken in oefenen om het niveau te halen dat zij voor ogen had. Ik besefte best dat ik niet het niveau haalde en klapte uiteindelijk dicht, ik was zo gestresseerd tijdens de les dat ik er niets van terecht bracht en kreeg dientengevolge ook steeds opmerkingen over zaken die ik zelf ook al wist. Die fouten maakte ik niet wanneer ik alleen speelde maar dit kon ik uiteraard niet uitgelegd krijgen, als ik daar iets over zei was het antwoord dat ik de techniek dan niet voldoende beheerste want je moet ten allen tijde en onder elke situatie een goede interpretatie kunnen geven. Hier zat natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar dat hielp me op dat moment niet vooruit. Na een tijdje kwam ik een andere leeraar tegen en heb ik een proefles genomen, het eerste wat die zei was dat ik veel te krampachtig speelde en te gespannen was wat mijn geluidsproductie niet ten goede kwam. Hij gooide het helemaal over een andere boeg en liet me mooie muziekstukken spelen waarbij hij de nadruk legde op zo'n mooi mogelijke klank voortbrengen, ik leerde me ontspannen en begon opeens ook te houden van het geluid van mijn viool, zaken zoals vibrato begonnen opeens wel te lukken en er werd tijd besteed aan expressie waardoor ook mijn techniek verbeterde. Een goede leerkracht moet volgens mij in staat zijn enerzijds jouw capaciteiten goed in te schatten en anderzijds een gebalanceerd opleidingsprogramma te voorzien waarbij je gelijkmatig kan evolueren en op de juiste moment aan de juiste dingen aandacht gegeven wordt. Ik vind dat het belangrijk is dat je gemotiveerd wordt maar tegelijkertijd ook wordt uitgedaagd. Een docent moet zeker voldoende initiatief tonen en volgens mij mag je gerust vragen naar enerzijds een eerlijke evaluatie en anderzijds de reden waarom je bepaalde oefeningen krijgt en hoe de docent jou evolutie ziet en waar je naartoe werkt. Er moet een open dialoog zijn. Indien je niet het gevoel hebt dat jou leerkracht jou goed kan ondersteunen en je hebt dit al aangekaart zonder resultaat zou ik op zoek gaan naar een andere docent. Je mag gerust wat verwachten, lessen zijn duur genoeg en je investeerd ook veel tijd in een instrument leren, je moet het idee hebben dat je tijd en geld goed besteed worden. Er is natuurlijk ook wat zelfkennis en geduld mee gemoeid, na 4 jaar les ben je nog geen Yo Yo Ma hoe goed de leerkracht ook is .
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2022
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Em.
    Er zijn een aantal dingen die ik herken in je berichtje.
    Je begint met cello spelen en komt bij een fijne docent terecht.
    En dan na een aantal jaren begint er iets te knagen, je wilt graag meer, of iets anders.
    Je overlegt met je docent en probeert samen aan deze punten te werken.
    Maar voor je gevoel is het nog steeds niet helemaal waar je naar opzoek bent in je lessen en je blijft tegen deze punten aanlopen.

    Het duurde voor mij een poos maar uiteindelijk kwam ik er achter dat ik aan een andere docent toe was.
    Ik was mijn eerste docent uitgegroeid.
    (En mijn eerste docent was echt een hele fijne lieve docent, waarvan ik echt kan zeggen dat ik er super veel van geleerd heb .
    Zij is diegene die mij echt de liefde voor de cello heeft bijgebracht.
    Na elke les ging ik met een goed gevoel weg.)
    Maar op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik wat betreft de cello bleef steken, ik niet meer vooruit kwam en ik andere behoeften kreeg wat betreft de les.
    Het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik de moed had dit bij mijn docent aan te kaarten en om naar een andere docent rond te gaan kijken.
    En uiteindelijk heb ik in goed overleg met mijn eerste docent mijn huidige 2e docent gevonden.
    Ik vond het heel moeilijk om bij mijn eerste docent aan te geven dat ik toe was aan een andere docent.
    Maar uiteindelijk ben ik heel blij met mijn keuze om naar een andere docent te gaan.

    Als ik jou stukje zo lees denk ik dat jij ook toe bent aan een andere docent.
    Iemand die meer aansluit bij jou behoeften op dit moment.
    Je hebt bij je huidige docent aangegeven wat je behoeften zijn en je hebt nog steeds het gevoel dat ze je niet kan bieden wat je nodig hebt.
    Dat zijn denk ik duidelijke tekenen dat je uit je huidige docent gegroeid bent.
    Daar bedoel ik niet mee dat ze geen goede docent is, maar daar bedoel ik mee dat ze op dit moment niet meer goed past bij jou , je cello en je behoefte in ontwikkeling in de lessen.

    Ik raad je aan om gewoon hier en daar wat proeflessen te nemen tot je een docent vind die goed bij je past.
    Je kunt misschien rond vragen bij andere cellisten waar zij lessen en hoe ze dat bevallen.
    En je kunt naar cellodocenten online kijken om te ontdekken wie er bij jou in de buurt nog meer cello les geven.

    Heel veel sterkte en ik ben benieuwd wat je gaat doen.
    Hou ons op de hoogte!
     
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Het is vaak prima en verrijkend om ook eens les van een ander te hebben. Als mijn celloleerlingen die om allerlei redenen een andere docent zoeken, ben ik graag bereid daar actief mee te helpen, of ze verhuisd zijn en de reisafstand te groot wordt, ze een ander genre willen spelen waar ik me niet speciaal op toeleg. Ik zie dat ze dan doorgroeien, en ze dan zaken leren die bij mij niet opschoten. Hetzelfde als leerlingen die eerst van een ander les hadden en nu bij mij terecht komen, een andere aanpak kan maken dat je ineens dingen leert die eerst niet lukten. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe docent beter is, het kan ook een zaak zijn van 'produkt X is uitgewerkt'.

    Dat je zelf veel initiatief toont is erg goed, vraaggestuurd werken gaat veel beter volgens mij dan gewoon door een methode heen werken! En letten op de techniek is een basiskwestie die een docent steeds moet blijven doen. Ook bij gevorderde leerlingen is het zaak te checken dat ze ontspannen spelen en bv de strijkstok loodrecht op de snaar bewegen, vooral als er moeilijkere werken ingestudeerd worden, wordt dat nog wel eens vergeten.

    Wat ik in je reactie bespeur is wel dat je docent mogelijk korte lessen geeft en veel leerlingen heeft. Daar kan een zekere mate van gewoontevorming optreden, die veel leerlingen vooruit helpt, en de docent wat minder energie kost, maar het lastig maakt om zo vraaggestuurd te werken.

    Als je laat weten waar je woont, zijn er wellicht forumleden die een tip hebben. Helemaal niet gek om eens een les of een paar bij een ander te nemen, dat hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je weggaat bij je huidige docent. De band die je in vier jaar hebt opgebouwd is ook heel wat waard!

    Succes!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn -denk ik- veel lesmethoden en -opvattingen. Dan is er ook nog het probleem van een persoonlijke klik met een docent of niet. Verder ben je soms "uitgeleerd" bij een docent en kun je op zoek naar iemand die je meer kan leren. Een goede docent staat daar voor open. Maar afhankelijk van een paar factoren, waaronder lokale beschikbaarheid van andere docenten is dat niet in alle gevallen even gemakkelijk. Bekendmaken van de regio waar je woont geeft inderdaad de gelegenheid om forumleden een tip te ontlokken uit hun netwerk. Dat hoeft niet in het openbaar, maar kan ook via een PM. Succes!
     
  6. Emmi

    Emmi

    Lid geworden:
    25 mei 2022
    Berichten:
    2
    Wow, dank jullie wel voor jullie uitgebreide en evenwichtige reacties op mijn vraag! Het heeft wel veel stof tot nadenken gegeven.

    @Satch goed dat je ook de veeleisende kant benoemt en wat de gevolgen kunnen zijn voor je spel en speelplezier. Duidelijk dat dat een kant is die negatief uit kan werken. Mooi om te lezen dat je uiteindelijk een docent hebt gevonden die je de liefde voor de viool heeft (terug)gegeven. Je beschrijft duidelijk waar ik naar op zoek ben: iemand die je uitdaagt en motiveert. Wat nieuw voor mij is dat je echt, samen met je docent, naar een specifiek doel toewerkt. Dat een docent hier ook een visie op heeft is helemaal nieuw. Dus die omschrijving van een docent ga ik zeker meenemen. Waardevol bedankt! Haha zeker niet de pretentie dat ik een Yo Yo Ma ben of zal worden:), maar wil graag weer plezier hebben in het spelen en in de les.

    @Marloes Het is inderdaad een 'knagen' ;). Het lezen van jouw, en andere reacties, is toch een bevestiging om op zoek te gaan naar een andere docent. Is inderdaad ook wel weer spannend, zeker omdat cellodocenten in mijn omgeving niet voor het plukken liggen. Tenminste wat ik kon vinden en ook omdat, gezien mijn werktijden, een muziekschool er niet in zit. Maar dat gaat vast goed komen. Bedankt!

    @Hubertus Fijn dat je de positieve kant benadrukt van een wissel en hoe leerzaam dit kan zijn. Ook al zijn het een aantal lessen. Vind dit zelf wel een spannend aspect. Maar jouw opmerkingen helpen om dat te neutraliseren en maakt ook erg nieuwsgierig wat er nog allemaal te leren valt.

    @bert Bedankt voor de tip dan ga ik een PM sturen :)
     
    marloes s en Satch vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina