Waarom zo slecht te vinden?

Discussie in 'Overig' gestart door Roman, 23 okt 2022.

  1. Roman

    Roman

    Lid geworden:
    12 dec 2020
    Berichten:
    7
    Al bijna 2 jaar zijn wij op zoek naar een violist m/v/x, maar nog steeds geen succes.
    Dit is voor onze Mainstream/Country-Folk formatie.
    Telkens wanneer wij een leuk contact hebben met een enthousiaste vioolspeler, loopt het vast op de vraag bladmuziek vs improvisatie.
    Ik hoop op dit forum antwoord/tips te krijgen, zodat wij toch iemand kunnen vinden.
    De viool is onmisbaar in dit genre en speelt een voorname rol in alle nummers die wij spelen.
     
  2. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Hey Roman, kan je mogelijk wat verduidelijken wat je bedoeld met het vraagstuk bladmuziek/improvisatie? Het is mogelijk eenvoudiger om een discussie te starten als jou eigen standpunt wat meer uit de verf komt. Op zich zou het niet onmogelijk moeten zijn om iemand te vinden die dit soort muziek graag speelt, ...
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Misschien helpt het de kandidaat duidelijk(er) te maken wat er verlangd wordt? Als ik de informatie lees kom ik er niet goed uit of alles uit het hoofd gespeeld dient te worden of dat er zo veel vrijheid is voor een eigen improvisatie dat zoiets helemaal niet hoeft.
     
  4. Roman

    Roman

    Lid geworden:
    12 dec 2020
    Berichten:
    7
    Wanneer wij een reactie krijgen, wordt er vaak gevraagd om bladmuziek om vanaf te spelen. Dit hebben wij niet en de violist heeft eigenlijk alle vrijheid om naar hartelust te improviseren en/of het origineel te beluisteren en deze na te spelen. Dit is misschien lastig, want juist reageert men erg positief op de rol van de viool in het genre. Korte tijd hadden wij een violiste die de nummers nauwelijks had beluisterd en naadloos kon invullen.
    Helaas is zij verhuisd naar een locatie te ver weg van onze oefenlocatie.
     
  5. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Het is misschien moeilijk om iemand gemotiveerd te krijgen zonder ze een idee te kunnen geven wat de muziek inhoud. Misschien kan het helpen om de muziek toch gedeeltelijk neer te pennen, (de akkoorden kan al volstaan) dat in combinatie met een leuke opname kan mogelijke violisten misschien al over de streep trekken? In de bands waar ik in speelde werd ook veel geïmproviseerd maar we penden wel onze basis neer voor elke partij (meestal gewoon in tab niet persé voluit in notenschrift) dat maakte ook dat we beter over de muziek konden discussieren en gaf ons de mogelijkheid om een eventuele invaller een leidraad te geven. Het lijkt me uit jou post dat jullie covers spelen met een eigen interpretatie, is er geen bladmuziek te vinden van de originelen die je aan een prospekt kan geven met de mededeling dat jullie er je eigen ding mee doen en vrij spel verwachten? Mogelijk kennen er hier wel wat mensen goede kanalen om fiddlers te vinden?
     
  6. Roman

    Roman

    Lid geworden:
    12 dec 2020
    Berichten:
    7
    In principe hebben we alle akkoorden schema's paraat en zijn er goede voorbeelden van de covers die we spelen.
    Die zijn dan vrij interpretabel. Dus of exact naspelen of een eigen draai er aan te geven.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vraag me af in hoeverre violisten bekend zijn en ervaring hebben met het spelen en improviseren aan de hand van akkoordenschema's. Ikzelf ben er onbekend mee. Dat komt mede denk ik, doordat een viool geen akkoorden instrument is zoals een gitaar of piano. Maar wie weet, is er een violist die zijn/haar hand er niet voor omdraait?
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het aanleren van vioolspel (en in mijn geval cellospel) is meestal nogal klassiek. Het is héél sterk vanaf de noten op je blad voor je. Als je nog andere dingen wilt kunnen, moet je je aansluiten bij ensembles waar spelen op akkoordenschema's wat vaker voorkomen.
    Zelf ben ik met een lokaal folkgroepje gaan meespelen. Ik moest aan de hand van akkoordschema's, maatnotities enzo zelf maar zien welke basbegeleiding het meest past. Gewoon in't diepe en wat lef hebben. Ook in de wereldmuziekgroep komt he weleens aan op initiatief, alhoewel je daar al veel meer steun krijgt met genoteerde nootjes.
    Spelen in diverse stijlen vind ik een verrijking, kan het iedereen aanraden!
     
  9. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Op zich ben ik er ook enkel mee vertrouwd door voorheen gitaar te spelen, bij vioolles ben ik het nooit tegengekomen. Ik volg natuurlijk ook wel klassiek les en sta nog niet zo ver, bij mensen die meer neigen richting een jazz opleiding zal het improviseren op basis van akkoordenschema's wel vanzelfsprekend zijn vermoed ik. Eigenlijk zou het wel interessant zijn dat dit vroeger mee wordt genomen in een opleiding en ook wat meer verschillende stijlen worden aangeleerd, ...
    Krijg je eigenlijk ook geen improv als je verder studeerd in viool bijvoorbeeld op het conservatorium?
     
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik begrijp dat de scheiding tussen enkel van blad spelen en ook improviseren ook gemaakt is op conservatoria, waarin je naast klassiek ook afdelingen lichte muziek hebt... Dus ja je kunt improvisatie volgen maar eigenlijk is het in stromen verdeeld.
     
    Satch vindt dit leuk.
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    In de wereld van internationale dans (voorheen volksdans) worden wel zulke violisten gezien. Als je zo’n muzikant eens vraagt of er iemand in zijn/haar netwerk is ……., je weet maar nooit.

    Zo ook in de wereld van Blue Grass.
     
  12. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Volgens mij is dit in Nederland cultureel bepaald. Bij Blazers en slagwerkers die via harmonie of fanfare les krijgen volgens zogeheten HaFaBra curriculum, is ook structureel aandacht voor improvisatie, ook al op jonge leeftijd.
    Bij strijkers (individueel les of via muziekscholen) heb ik nog nooit van zo’ curriculum gehoord, en is de staande praktijk vooral gericht op spelen van bladmuziek.
     

Deel Deze Pagina