Sinds een jaar of vier speel ik nu met veel plezier cello. Ik ben echter ook heel erg gecharmeerd van de contrabas. Vandaag mocht ik bij mijn schoonvader even op zijn bas spelen en vond het minder moeilijk dan ik had gedacht. Ik had verwacht dat het strijken heel moeilijk zou zijn en het indrukken van de snaren heel zwaar, maar dat viel dus reuze mee. Wat ik wel moeilijk vond, was de vingerzetting, die heel anders is dan op de cello. Mijn schoonvader bood me aan om me les te geven. Ik zou dan voor bijv. een half jaar een bas kunnen huren en eens kijken hoe het bevalt. Ik wil echter ook doorgaan met cello. Nu vroeg ik me af of dit elkaar in de weg zou zitten. Volgens mij zijn er hier meer mensen die twee strijkinstrumenten bespelen. Ik hoor graag hoe dat bevalt en of het verwarrend is.
Mijn celloleraar heeft als tweede instrument contrabas. En in de buurt hier woont een contrabassist die als tweede instrument cello heeft. Om maar even aan te geven dat het dus voorkomt en misschien zelfs best vaak. Ik heb bij een samenspeel project op de muziekschool ook even contrabas 'gespeeld'. Nu ja, ik kreeg summier les, kon even voelen waar de noten zaten die ik moest hebben en binnen de kortste keren was het één-twee-drie spelen maar! Ik merkte hoe lastig ik het vond dat de snaren van de contrabas ten opzichte van elkaar andere intervallen hebben (e-a-d-g) en ik met die cello toch heel wat anders gewend was. Dus mijn oriëntatie was ik wat kwijt en dat voelde niet fijn. Verder was het inderdaad minder zwaar strijken, tokkelen en intoneren dan ik dacht, maar toch is het wel een duidelijk verschil met de cello, ook wat betreft afstanden tussen de tonen. Het was een 3/4 contrabas. Dat komt best vaak voor, als was het maar omdat die beter vervoerbaar is met nog een beetje gewone auto. En hoe vond ik het? Best wel een aardige ervaring, maar het smaakte bij mij niet naar meer. Als instrument vind ik het prachtig; er zijn hele mooie werken voor contrabas. Als ik al aan een ander extra strijkinstrument zou denken, dan denk ik aan Viola da Gamba of altviool. Ik ben benieuwd, @MarjoleinG , hoe je ervaringen zijn als je aan het lessen bent en meer thuis raakt op de contrabas!
Je hoort inderdaad niet vaak dat cellisten ook de contrabas bespelen en omgekeerd. Veel bekender is de combinatie viool ↔ altviool. Grappig Marcelita dat het je aardig lukte om de tonen te 'vinden' op de bas. De contrabas is wel een instrument waar je overal terecht kunt precies zo als met de altviool: zeer gewilde instrumenten in orkesten.
Dat laatste is precies wat mijn schoonvader zei. Bovendien zijn volgens hem de baspartijen meestal veel simpeler dan de cellopartijen, dus kun je eerder in een orkest meespelen. Ik denk er nog over na of ik het doe. Even kijken of ik genoeg tijd heb voor nog een instrument.
Uh, dat is toch hetzelfde als op de cello qua intervallen? Of bedoel je de vingerzetting of mis ik iets?
De cello is in kwinten gestemd, de contrabas in kwarten. Het is hierboven van laag naar hoog geschreven, dat is de verwarring denk ik. De vingerzetting is ook anders, want je gebruikt je tweede (dacht ik) vinger niet.
Ah ok ondersam dus... Ja kan me voorstellen dat je vingerzetting anders is, omdat de afstanden groter zijn. Ik moet zeggen dat dat wel echt verwarrend kan zijn, want dat is het ook met viool-cello
Ik had inderdaad van laag naar hoog genoteerd, want anders lijkt het wel een viool (met kwinten afstand). Ik kreeg snelle maar wel goede instructie en het was niet heel ingewikkeld wat ik moest doen. Dus dat lukte wel. En de tweede vinger bij contrabas gebruiken gaat niet vanwege de afstanden tussen opeenvolgende tonen. Nu ja, je kunt het proberen, maar kijk dan uit voor blessure! Het is vast een pijnlijke poging! Ik zie inderdaad wel cb partijen die basaler zijn dan de cellopartijen. Echter lang niet altijd. Het komt ook nogal voor dat celli en cb's samen dezelfde partij spelen. Ik speel dan zelf (nog) niet in een symfonie-orkest, maar ik kijk weleens wat voor partijen de cellopartijen zijn van wat ze op hun site (van de amateurorkesten in de buurt) zeggen wat ze nu oefenen. En ook bijvoorbeeld van het Groot Gelders Orkest. Heel leuk project, maar kwam voor mij iets te vroeg na tijd van niet spelen (eerst even rustig opbouwen). Ik zie dan ook altijd gelijk wat dan de cb's doen. In jazz-combinaties is de cb een heel welkom instrument en ook in harmonie-orkesten willen ze je vaak wel. Omdat er veel minder cb-spelers zijn, ben je eerder welkom dan met cello.
Toch denk ik dat het wel meer zal voorkomen. En anders wel cello-piano. Voor cello en contrabas ken je heleboel baspartijen al en pak je dat makkelijk op met de ander. In het begin zal het even doorbijten zijn met de verschillen tussen de instrumenten, maar zodra je dat in je gevoel krijgt, ben je wat begeleidingspartijen betreft dus al aardig thuis, het hanteren van een strijkstok is niet nieuw, de bassleutel is niet nieuw, dus als je als conservatoriumstudent toch intensief moet oefenen, je ook sneller de verschillen goed oppakt en hanteert.
De combinatie strijk- toetsinstrument (piano-viool, piano-cello, viool-orgel, cello-orgel etc.), zal veel vaker voorkomen dan alleen strijkinstrumentvariaties.
Ik ben sinds kort begonnen met het leren van cello naast contrabas, wat ik nu ongeveer 6 jaar speel. Wat ik vooral lastig vond is dat je bij contrabas relatief veel meer kracht gebruikt om de snaren in te drukken en om de strijkstok vast te houden. Bij cello is het juist belangrijk om licht en niet met veel kracht te spelen. De noten lezen en vinden ging wel gemakkelijk.
Mij wordt nu geleerd om meer van de zwaartekracht gebruik te maken. Ik heb als kind / tiener cello gespeeld en nu sinds een maandje aan contrabas begonnen (ben nu 41). het is wennen w.b. stemming (kwart / kwint) Ik vind de dikke snaren wel fijn. Die snijden wat minder in mn vingers.