Componist Ed de Boer ( vroegere pseudoniem Alexander Comitas) schreef voor ons, 2 amateurs, in het kader van dat we al 8 jaar bezig zijn alle 100? Concertino's op te nemen van IMSLP https://imslp.org/wiki/Template:Student_Violin_Concertos een Concertino, genaamd Concertino Italiano door het Italiaans Napolitaanse volksdeuntje in het 3e deel. Het tempo waarin we het zouden moeten spelen was volgens het elektronische meeleesfilmpje 11.40 min. Technisch was het best een lastig stuk en we speelden een veel relaxter tempo van 24.03 minuten dus 2 x zo langzaam. Toen vroeg de componist, https://nl.wikipedia.org/wiki/Eduard_de_Boer die ook conservatorium piano heeft gedaan https://www.eduarddeboer.org/biography/ of ik het even bij hem thuis wilde doorspelen en kwamen we qua tempo behoorlijk in de buurt van het gewenste tempo (14.10 min.) Ik zit een beetje in de Olympische modus met snelle tijden en gouden medailles die je dan wint maar muziek is natuurlijk mee dan hoge tempi, hoewel dat beroeps vaak beter afgaat zonder dat ze veel kwaliteitsverlies inleveren. Ook nieuw voor mij om eens met een beroepspianist samen te spelen. Per deel 2 opnames gemaakt en de minst slechte stukken aan elkaar geplakt na een middagje studeren. Ook het 2e deel was gehaast voor m'n gevoel of van wat ik gewend was. Uiteindelijk moest ik het hele stuk 1,5 x zo snel spelen maar omdat we veel gestudeerd hadden lukte dat redelijk. Leek een beetje op een orkest. Thuis en bij repetities langzaam studeren en als de dirigent dan in aanloop naar het concert hogere tempi gaat slaan vlieg je minder makkelijk uit de bocht, hoewel dirigenten vaak al teveel willen en al te snel het tempo gaan opvoeren als de noten er nog niet goed inzitten en het nog niet goed onder elkaar staat.
Ik heb de Concertino Italiano beluisterd. Ik vind het dapper dat je dit laat horen temeer daar er niet veel tijd was om het goed in te studeren. Maar je slaat je er knap doorheen! Ik heb de pianopartij bekeken en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het eerder een pianosonate is dan een vioolsonate: een ingewikkelde pianopartij! De compositie vind ik goed te beluisteren met hier en daar vreemde overgangen waarbij ik me afvraag waar de begeleiding van de viool dan zit, want de piano voert dan de boventoon. Maar goed, dat is de vrijheid van de componist.
Beste Frits, Maar goed dat onze grote componisten die vrijheid gebruikt hebben! Bij mijn weten gold bij de meeste, zo niet bij alle, sonates voor klavier en x (viool, cello, etc) in de klassiek en romantiek dat ze inderdaad klaviersonates waren met begeleiding door instrument x. Zo zijn ze althans getiteld. Ze klinken niet voortdurend zo, maar bij Beethoven bv is de gelijkwaardige afwisseling in het "voeren van de boventoon" toch evident? Beluister bv Beethoven "Grande sonate pour le forte piano, avec accompagnement de violoncelle obligé, opus 69. (Uitgave Pleyel, 1814). Aanvulling: Eerdere titel "Grande sonate pour pianoforte et violoncello, opus 69. (volgens eerste uitgave, Breitkopf & Härtel, 1809) Nog een voorbeeld van een klavier dat door een viool begeleid wordt is te horen in Mozarts vioolsonate K301.
In orkesten speel ik vaak ook de 2e viool dus die bijrol ben ik wel gewend. Bij een concertino speelde ik met m'n vaste pianiste kortgeleden een vrij simpel melodietje terwijl zij er mooie tierlantijnen doorheen speelde. Ik wilde die graag goed horen en speelde daarom wat zachter , maar toen zei ze: "Je mag daar wel wat solistischer spelen" oftewel ze kon me amper horen. Maar ik legde uit wat daar dus de reden van was. Deze viool/pianospel-video is inmiddels een klassieker:
We hebben het gespeeld op 14 september in de Napoleonschuur in Amerongen bij het Muziekfestival Utrechtse Heuvelrug nu nog sneller in 13.30 minuten.