Nee, dat klopt en ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik denk dat het zeker erg leerzaam kan zijn wanneer je afbeeldingen bekijkt van instrumenten van de grote meesters. Dan gaat het om te ontdekken wat hun instrumenten zo sierlijk maakt. Voor een krul betekent dat niet direct dat je diezelfde vorm moet namaken, maar in je eigen creatie die sierlijkheid moet zien te evenaren. Je moet er oog voor krijgen. Verder is het van belang te weten dat je een kopie kunt bouwen van een beroemd instrument, maar dat er geen enkele garantie bestaat dat de klank ook wordt gekopieerd. Waarom dat is laat zich gemakkelijk raden: dat stuk hout waaruit het instrument honderden jaren geleden werd gebouwd is nu niet meer te krijgen. Ook was het in die tijd al zo, dat ieder blad haar eigen vorm en welving kreeg welke volgens de meester het beste uit het materiaal zou halen. Dat ook een grote meester daar niet altijd in slaagde geeft aan dat het bouwen van een topinstrument geen vanzelfsprekendheid is. Er zijn ook minder goed klinkende Stradivari-violen bekend. Voor een belegger maakt dat niet uit. Voor een bespeler wél. Terug naar de afbeelding in #96: de randen zijn -zoals Boon eerder al opmerkte- wat hoekig en zouden wat ronder kunnen. Zoals bijvoorbeeld deze:
Ik snap wat jullie bedoelen met die randen. Dat is een van de (vele) punten waarop ik verbetering kan aanbrengen bij de tweede viool.