Ik ben geen cellist, maar vraag me af of je met de eindpin bij cello’s invloed kunt uitoefenen op de klank. Met die eindpin zijn namelijk vele variabelen mogelijk: 1. Lengte uitgeschoven pin? 2. Onder welke hoek zet je de cello? 3. Welk materiaal: staal of Carbon fiber? 4. Moet het einde een echt scherpe punt zijn? (zo weinig mogelijk contact met de vloer dus ook weinig absorptie van trillingen) 5. Einde pin op een stuk rubber? (om dezelfde reden als genoemd in 4.) 6. Samenstelling: koper/titanium of koper/wolfraam, koper met ijzeren tip, (zie link: http://www.vcyoyo.ecnet.jp/sub33.html) 7. Diameter van de eindpin: 8 of 10 mm Is er iemand onder de forumleden, cellisten, die hier ervaring mee heeft en die ook wil delen? Ik hoor het graag! Frits
Heey, ik kan niet direct antwoord geven, maar je bent wel een variablen vergeten (hoewel je er al veel genoemd heb!). -een holle of massieve pin. Wat ik me inderdaad wel af zat te vragen was of er inderdaad minder trillingen naar de vloer ga als ik mijn pin in een rubber rondje (diameter ongeveer 10 cm; ter vervanging van het latje) heb staan en of mijn beneden buren dan (iets ) minder horen dan wanneer ik gewoon direct op het vloerkleed prik. Daphne
Hè, gelukkig, tenminste iemand die reageert . Afgezien van het feit dat je vloerkleed naar de knoppen gaat zonder stuk(je) rubber, hoe zit het met het geluid? Dan bedoel ik in eerste instantie niet de sterkte (zullen de buren dan wel hebben gezegd?) maar de kwaliteit, merk je daar verschil in? Ja, holle of massieve buis, hoort er ook nog bij. Misschien dat er nóg wel meer variabelen zijn, maar ik wilde -als (alt)violist- een eerste aanzet geven. Frits
Ik heb sowieso een rubber dopje op mijn eindpin, dat hebben de meeste cellisten. Bij mijn weten maakt het niks uit in het geluid. Het is zo'n klein dingentje... En ja, mijn buren kunnen me wel horen spelen ja, maar ze klagen eigenlijk nooit, ze vragen hooguit wanneer er weer een concert is . Maar ik probeer me aan redelijke tijden te houden en ik heb een hoteldemper voor als ik laat wil spelen. Maar over de pin, ik weet dat de vioolbouwer de pin van mijn cello heeft vervangen (voordat ik de cello kocht, maar nadat ik 'm op proef had gehad) omdat er iets rammelde. Maar ik weet niet meer precies hoe dat zat. Volgens mij had de cello eerst een massieve en nu een holle... maar pin me er niet op vast. Daphne
Hoi, ik ben weer terug van even weggeweest. Ik had oorspronkelijk een massieve - ouderwetse - pin. Een paar jaar geleden heb ik die vervangen door een lichtgewicht carbon exemplaar met een hele scherpe punt (ook goed om je te beschermen tegen mensen die op de verkeerde manier kritiek geven). Hierdoor is het vloercontact minimaal. En sindsdien is de projectie van mijn cello beter geworden (en ook het gewicht, maar dat is een bijkomend voordeel). Ook zit ik veel vrijer achter mijn instrument. Het rubber dopje heb ik al lang geleden weggedaan. Het helpt niet tegen wegglijden, dus daarvoor gebruik ik plankje o.i.d. En daar past je pin dan weer niet in met dopje. Bovendien heb ik nu zo'n scherpe punt dat ik in noodgevallen mijn cello gewoon in de grond zet. Dat laat een gaatje achter. Maar als je de vloeren van de meeste concertzalen bekijkt, kan je zien dat ik niet de enige cellist ben die dat doet.
Mijn oude pin was behoorlijk zwaar en massief en ik had veel goede dingen gehoord over carbon pinnen. Bijkomend voordeel is nu dat ik mijn pin uit mijn cello kan halen en mijn pin kan gebruiken als verdedigingswapen tegen mensen die niet aardig tegen me zijn.
Daar zou je dan misschien die oude zware pin beter voor bewaren (komt beter aan) Leg hem onder je stoel, dan kun je sneller reageren dan wanneer je eerst de pin er uit moet schroeven. Mijn strijkstok is overigens zeer geschikt gebleken om tijdens het spelen van afstand de kat van tafel te zwaaien. (maar ik heb dan ook niet zo'n dure strijkstok)