Stradivari in de CT scan

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 3 jul 2008.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Opmerkelijk bericht in "de Volkskrant" vanochtend: het geheim van Stradivari zou ontdekt zijn door opnamen in een CT scan. Het door Stradivari gebruikte hout zou homogener zijn dan van de meeste andere violen. Bron is een gisteren verschenen artikel in PlosOne. Ik heb de betreffende link naar het artikel alvast opgezocht:
    http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0002554 Ik heb binnenkort hopelijk tijd het te lezen en het is ongetwijfeld aanleiding tot een geanimeerde discussie op dit forum.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Goede bijdrage Bert! :)

    Een viool scannen met behulp van een redelijk moderne techniek: de CT-scan is eigenlijk al oud! In 2006 was er al onderzoek gedaan op deze wijze. (Zie onder voor een plaatje)

    Ik mis een aantal zaken aan dit artikel. Het eerste wat me ogenblikkelijk opviel was dat er geen enkel plaatje was van een CT-scan, terwijl dat nu juist het hulpmiddel was in het onderzoek.

    Stoel en Borman zeggen zelf al in de samenvatting, dat er geen wezenlijke verschillen in de mediaandichtheden tussen de huidige en de Cremonese violen waren aangetoond. Wél waren er verschillen gevonden tussen het zomer- en winterhout die mogelijk de verklaring kunnen geven voor een evenwichtiger verdeling van de flexibiliteit. Dat zijn dan ook maar aannames denk ik dan maar. Lijkt me trouwens zinvol om een dergelijke aanname te onderbouwen met metingen.

    Figuur 4 munt uit in onduidelijkheid, want waarom nu in de grafiek dichtheidsverschillen worden uitgezet tegen de mediaandichtheden is volgens mij de materie onnodig ingewikkeld maken. In diezelfde figuur blijkt ook duidelijk dat er wel degelijk huidige instrumenten worden gebouwd die qua dichtheidsverschillen en mediaanwaarden niet onderdoen voor die uit Cremona.

    Kortom: ik weet niet wat ik met de resultaten van deze metingen aan moet.
    Ik kan er niks mee.

    In het gepubliceerde artikel is dezelfde techniek toegepast als die van het onderstaande plaatje, alleen is een andere hoek genomen, waaronder dan de dichtheden gemeten konden worden.
    Het mooie van deze techniek is natuurlijk dat het te meten materiaal (hout van kostbare instrumenten) niet wordt aangetast: een niet-destructieve methode.

    Dan heb ik hier nog even een plaatje van een Amati CT-scan genomen in 2006, het betreft een dwarsdoorsnede:

    [​IMG]

    Is er tenminste een idee hoe zoiets eruit ziet :).


    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Goede Bijdrage Frits! :cool:
     
  4. Jean!

    Jean!

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    28
    Zeer vaag artikel.
    Ze geven zelf toe ‘a density value of the early and late growth grains could not be determinded definitively.’ (onder het kopje Density differentials)

    Vervolgens wordt het nattevingerwerk. Hoe het verschil in dichtheid van zomer- en winterhout wordt gemeten staat er niet bij.
    Wordt dan het aantal jaarringen per ROI geteld of heel subjectief de verschillen binnen één jaarring van zomer- en winterhout.
    Dat is m.i. niet duidelijk.

    Voorafgaand aan het artikel staat:
    Competing Interests: The authors have declared that no competing interests exist.

    Van meneer Stoel wil ik dat wel aannemen maar van Borman niet. Hij is vioolbouwer. Vier van de acht violen zijn van zijn makelij. Hij heeft blijkbaar belang bij de status van een witte laboratorium jas.
    Misschien moet je concluderen dat ze eigenlijk niks significants gevonden hebben, maar ja zoveel werk verzet, wat doe je dan ...?

    Jean
     
  5. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Bericht van Bert Boon uit de Volkskrant van vandaag, ik heb het overgetypt zoals het in de krant stond zodat iedereen die geen Volkskrant heeft het artikel toch kan lezen.



    Scan onthult geheim van Stradivarius:

    Leg een klassieke viool onder de scanner en hij blijkt van ander hout gemaakt dan de hedendaagse versie

    Amsterdam

    Een Nederlandse arts en een Amerikaanse vioolbouwer hebben mogelijk het geheim van de Stradivarius ontdekt. Door CT-scans van de violen te maken, ontdekten ze dat de oude violen van een homogener hout zijn gemaakt dan nieuwere violen. Dit verklaart mogelijk de superieure klank van de Stradivarius.
    Berend Stoel van het Leids Universitair Medisch Centrum en Vioolbouwer Terry Borman publiceren vandaag in het tijdschrift PlosOne de resultaten van de studie met scanners, uitgevoerd in het Mount Sinai Medical Centre in New York. In de scanners werd aangetoond dat de dichtheid van modern en klassiek vioolhout vergelijkbaar is, maar dat in de klassiekers de variatie in dichtheid tussen de jaarringen veel geringer is. Dat levert een consistenter geluid op. Hout met een hoge dichtheid is stijver dan hout met een lage dichtheid. Trillingen gaan hier minder goed doorheen. Maar het zijn grote verschillen in dichtheid binnen een viool die de kwaliteit kunnen bepalen, hoe groter die verschillen, hoe geringer de kwaliteit. Er werd al langer vermoed dat de houtkwaliteit doorslaggevend is voor de klankexpressie en draagkracht van een viool. Maar klassieke violen kunnen niet uit elkaar worden gehaald om dit te onderzoeken. Met een scanner onstaat geen schade. Stoel en Borman bestudeerde het hout van vijf klassieke Cremonese violen van meesters als Stradivarius en Guarneri del Gesu, drie honderd jaar oud, en zeven hedendaagse violen. Bij de analyses werd gebruik gemaakt van software die eerder is ontwikkeldvoor het bekijken en analyseren van longweefsel bij emfyseempatienten. Toch zijn er nog vragen over de violen van Stradivarius . Ook andere factoren kunnen een rol spelen bij de klankkwaliteiten, zegt Stoel tegen de Volkskrant: Er wordt gezegd dat Stradivarius een geheim middel gebruikte om het hout te bewerken.
    Interview met Berend Stoel:

    CT Scan verklaart het geluid van Stradivarius.

    Niets klinkt mooier dan de pure tonen uit de klankkast van een echte Stradivarius, vinden kenners. Onderzoeker en medisch informaticus Berend Stoel van het Leids Medisch Centrum heeft daar nu een wetenschappelijke verklaring voor. Hij legde de antieke violen in de CT Scan. Dit experiment is echt toevallig op mijn pad gekomen. Normaal doe ik ander onderzoek Hiervoor heb ik een techniek ontwikkeld om de dichtheid van longweefsel te bepalen. Ik heb daarover gepubliceerd, en dat las de vioolbouwer Terry Borman toevallig uit Amerika. Terry wilde weten of de dichtheid van het hout van oude violen erg verschilde met die van nieuwe.
    Ik heb als test eerst losse onderdelen in een scan gelegd. Daarna heb ik in New York verschillende hele violen gescand en de dichtheid van het hout in kaart gebracht. Bij oude violen zijn er minder verschillentussen de jaarringen. Dit levert een consistenter geluid op. De dichtheid van hout bepaalt namelijk de mate waarin trillingen worden doorgelaten.Die bomen die gebruikt zijn voor oudere violen hadden mogelijk een ander patroon vanwege een verschil in klimaatOok wordt gedacht dat Stradivarius een geheim middel gebruikte om het hout te bewerken. Het hout kan ook in de loop der eeuwen veranderd zijn van structuur.


    Rob.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Rob, is dit het artikel in het AD?

    Want dat is niet duidelijk :)

    Je zou het tussen aanhalingstekens kunnen plaatsen en de bron vermelden.



    Frits
     
  7. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Naar mijn mening is dit allemaal nieuws wat allang bestond en uitvoerig besproken is en was.
    Op dit moment geeft het artikel mij geen enkele meerwaarde. Hout, lak, “ het geheim “ we weten dat allemaal al en we bouwen allemaal nog steeds geen Stradivarius na. Niet dat dat nu mijn bedoeling was want ik had altijd mijn eigen mal

    Rob.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Beethoven schreef:

    "Naar mijn mening is dit allemaal nieuws wat allang bestond en uitvoerig besproken is en was."

    Nee, dit artikel is ter publicatie vrijgegeven op 02 juli 2008, dus is een 'vers' artikel.


    Frits
     
  9. Jean!

    Jean!

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    28
    Wat ik wel interessant vind is het plaatje (Figure 1) in het artikel met daarop de dikte van de bladen door kleur in kaart gebracht.
    Wel een beetje verwarrend: Hoe donkerder de kleur hoe dunner het blad!

    Kun je hieruit niet concluderen dat Stradivari en Guarneri betere vaklieden waren.
    De bovenbladen zijn egaler van dikte zo meen ik uit de kleuren te kunnen afleiden.
    De achterbladen hebben een prachtige verdeling (zeker de eerste twee onderaan)
    De gradaties zijn vloeiender.

    De bladen zijn qua maker anoniem gemaakt.
    Maar kunnen we ook een gokje wagen?

    De moderne instrumenten staan gewoon op volgorde van vermelding.
    Nl. eerste vier van Borman. Daarnee twee van King; daarna twee van Rabut.

    Bij de italiaanse bouwers:
    Eerste twee van Stradivari en laatste drie van Guarneri (die hebben nl. meer reparaties ondergaan).

    Jean
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Nog steeds geen tijd gehad om het betreffende artikel echt te lezen, maar de link http://www.vk.tv/video/1039933/vioolbouwer-heeft-wetenschap-niet-nodig.html met een relativerende reactie van vioolbouwer Matthieu Besseling is zeker de moeite waard.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Wat ik een hele mooie uitspraak vind van Matthieu:

    “het vak van vioolmaker is het verwezenlijken van een klank-ideaal. Het is niet alleen een viool maken, maar ook een klank maken. De viool moet worden zoals hij (= de vioolbouwer) het wil.”


    Frits
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Prachtig hoor maar menige Strad en Del Gesu zijn meerdere keren “geslooopt”, uit elkaar genomen en onderzocht. Micrometers en dergelijke, dendrologisch onderzoek, de wonderbaarlijke lakrecepten, de geheimen.
    Wat eigenlijk ontbreekt is een reactie van “Liuwe” (Fries), een nuchtere kijk op het geheel.

    Blijft het een droom om meneer A.S. te evenaren of gebeurd dit al? Bouwen we niet de mooiste instrumenten met een geweldige klank, met een draagkracht van hier tot Jericho.
    Hebben we tegenwoordig alleen maar slecht hout en zijn al die vioolbouwers alleen maar lutsers, waren alleen de oude Italianen instaat om een (concert)-instrument te bouwen.

    Ik dacht het niet!

    Laten we met zijn allen de legende a.u.b. in leven houden, en allen de oude Italianen konden een viool bouwen, niemand anders! Ook al ben je heel bedreven in de vioolbouw, heet je Jean Baptiste V. of ben je moderne bouwer a.k.a. Samuel Zygmuntowicz, je bent een NUL, je kan niet bouwen, de klank en het timbre van jullie instrumenten is bedroevend, beneden de maat, de bouw is piete pruim en de afwering is k.u.d.t.
    Helaas voor U, maar u kunt niet tippen aan Antonio en Del Gesu.

    Tenminste, tot we naar een instrument gaan… luisteren en haar gaan waarderen, ongeacht het label wat er in zit en ongeacht de financiële waarde (investering), puur luisteren naar de klank, het timbre en alles wat je lief is. Als je van de viool houdt.

    Stop een van mijn instrumenten in handen van goed violist (instrumentalist) en er komen klanken uit die ik niet voor mogelijk houd. Laat b.v. Perlman op mijn Rugerri (kopie) spelen. Hij kan het en weet overal klank en muziek uit te krijgen.

    Ik denk niet dat de nieuwe CT scan de oplossing is tot… “het probleem der vioolbouw”.
    De nieuwe “Strads” liggen eigenlijk voor het oprapen maar niemand wil en durft de droom te doorbreken.

    Met vriendelijke groet,

    Remi
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    "De nieuwe “Strads” liggen eigenlijk voor het oprapen maar niemand wil en durft de droom te doorbreken."


    En dat is nu precies wat Matthieu Besseling een ieder probeert duidelijk te maken.
    Dromen kunnen wel degelijk gedroomd worden!


    Frits
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Dromen kunnen ook werkelijkheid worden.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, da's nóg beter! :)

    Frits
     
  16. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Heb je wel eens een stradivarius gehoord? Het verschil in geluid met de beste andere viool is duidelijk te horen. Heifetz kon echter wel op een viool van een paar euro een pracht klank maken, perlman betwijfel ik.
     

Deel Deze Pagina