Hoi, ik ben 21 en ik loop ook al enkele jaren rond met het verlangen om viool te leren spelen. Ik heb voordien alleen nog maar wat op de gitaar getokkeld en enkele jaren djembéles gevolgd. Als kind heb ik ook nog mijn eerste jaar notenleer gevolgd. Verder heb ik weinig ervaring met het bespelen van een instrument. Ik heb al wat zitten surfen op het net op zoek naar muziekscholen en priveles. Maar ik vroeg me af, moet je perse kunnen noten lezen of kan het ook op een andere manier aangeleerd worden? Mijn notenleerkennis zit redelijk ver verscholen in mijn geheugen en bovendien kan ik me herinneren dat ik dit als kind echt niet leuk vond. Indien ik niet anders kan dan opnieuw notenleer te gaan volgen, zal ik dit waarschijnlijk wel doen, maar ik hoop toch stilletjes dat er nog alternatieven bestaan... Weet iemand hier meer over?
Uit hoofd kun je wel een eindje komen, maar met noten kun je volgensmij veel en veel verder komen. Als je de 'basis'noten er maar in hebt, is het heel simpel! Dus ik zou gewoon lekker noten leren. Densnoods met deze cd: http://www.gerritebbink.nl/notenkraker
Je hoeft niet eerst leren notenlezen voordat je gaat leren vioolspelen. Vaak gaat het leren lezen en spelen samen in de vioolles. Er zijn ook methodes dat het leren lezen later komt dan het leren spelen. En soms zijn er leerlingen die eerst op een cursus notenlezen gaan voor ze vioolles nemen. Als je geen noten kan lezen hoeft dit het vioolspel niet te belemmeren, maar notenlezen is toch wel heel handig. De wens hiervoor is ook afhankelijk van wat je later met de viool wil kunnen spelen. Als je in een orkest wilt spelen dan is noten lezen een vereiste, maar wil je lekker met een jazzbandje improviserend meespelen dan heb je geen noten nodig. Overigens heb je dan wel een andere kleine theoretische basis nodig. Over het algemeen geldt dat wanneer je vioolles krijgt je tijdens de les ook praktijkgericht noten leert lezen. Je begint met de losse snaren, dus leer je ook slechts vier noten te lezen. Dan komen er verschillende 'simpele' ritmes bij die je dan leert lezen. Wanneer later de vingers erbij komen en de lastigere ritmes leer je pas de andere noten en ritmes. Dit praktijkgericht leren lezen is door het meteen kunnen spelen een stuk minder saai en geniet mijn voorkeur. Ook leer je geen dingen die je op dat moment helemaal niet nodig hebt. Maar nogmaals je kan ook prima vioolspelen zonder een noot te kunnen lezen. Ik zou als je echt huiverig voor het notenlezen bent aan een docent een proefles vragen en dit met hem/haar bespreken. En of je dit via de muziekschool doet of prive hoeft niets uit te maken.
Vergeet niet dat als je geen noten kunt lezen je ze in ieder geval altijd moet kunnen horen. Maar dan zul je altijd moeten weten welke nooit het is ook al de nooit niet lezen. Ik neem aan dat je gewoon spelenderwijs noten wilt leren, lijkt me ook het meest logische omdat je les neemt.
Als je geen noten leest dan moet je inderdaad op het gehoor weten na te spelen. In eerste instantie kan je ook het beeld nadoen, maar later heb je toch wat gehoortraining nodig om snel te weten met welke vinger je iets moet spelen. Die gehoortraining die gaat over het algemeen wel sneller als je geen noten leest, want dan ben je niet zo op het papier bezig. Leerlingen die dyslexie hebben kunnen prima en zeer zuiver leren vioolspelen doordat het gehoor goed is ontwikkeld. Aan de andere kant staan weer leerlingen die moeite hebben met het goed horen en intoneren maar alles wat voor hun neus staat verder zo kunnen wegspelen. Een goed docent kan deze leerlingen en iedereen die daar tussen zit lesgeven. Alleen uiteraard wel op een andere manier. Bij een in mijn ogen goede vioolles komt naast het noten lezen/spelen ook gehoortraining. Zodat je na enige tijd en oefening een simpel melodietje zowel van blad als op het gehoor kan naspelen. Voor de een is het ene makkelijker voor het ander juist niet.
Tine, schaam je. 21 pas en dan geen zin hebben om iets te leren......... Je hebt nog een heel leven voor je. Even doorzetten en je hebt er jaren plezier van, bladmuziek is echt heel mooi. En in vergelijk met de inspanningen die het bespelen van een viool van je zullen vragen is de notenleer kinderspel. Jaap.
Ik ben dan geen violist (wel een ervaren muzikant), maar toch ga ik even reageren. Stel dat je 5 jaar viool speelt : als je ook maar een beetje aanleg hebt zal je dan al stukken spelen die je niet meer op gehoor kunt leren. Naspelen zal te moeilijk gaan aangezien het te snel gaat. Hoe ga je dan in hemelsnaam stukken gaan spelen? Opnemen op video en vertraagd afspelen? Of stel je voor : enkele mensen zoeken een violiste om af en toe wat mee te spelen. Je gaat dan toch niet verwachten dat ze de partij voorspelen en wachten tot wanneer jij ze kan spelen? Bekijk het nu eens vanuit het standpunt waarin je met partituren leert spelen : moeilijkere stukken spelen kan met partituur. Mensen die vragen om mee te spelen geven je gewoonweg de partituur, en je kan meedoen. En je kan zomaar gelijk welk nummer opzoeken en spelen. Noten lezen hoeft niet moeilijk te zijn. Tenzij je extreem laagbegaafd bent zal het noten lezen sneller vorderen dan het spelen, dus noten lezen kan je leren samen met het spelen. Het zal minstens evensnel vooruit gaan als zonder noten leren spelen!
Eerst en vooral, bedankt voor het reageren op mijn vraag. Ik geloof zeker dat àls ik in de toekomst van vioolspelen een serieuze hobby wil maken, het idd beter is dat ik ook notenleer volg. Maar als ik op de sites van verschillende muziekscholen kijk, dan zie ik dat dat toch enkele uren per week in beslag neemt. Ik ben een student en werk tegelijkertijd. Ik zou heel graag viool leren spelen, maar ik weet uiteindelijk niet of ik het graag zal doen of niet. Dus een eerste kennismaking met het vioolspelen, waarin ik tegelijkertijd kan spelen en noten leren lezen lijkt me ideaal. En als ik na een jaar merk dat ik volledig gebeten ben, dan kan ik meer tijd vrij maken om nog notenleer bij te volgen. Als er iemand goede lesgevers uit Gent of ommestreken kent, je mag altijd reclame maken
Jeroen Baert, violist van onder meer Sioen. Hij geeft ook les aan de Poel in gent ( http://www.muziek-academie.be/ ) en Paul Klinck, redelijk bekend klassiek violist (en studiomuzikant), lesgever aan de Kunsthumaniora voor Muziek en Dans Gent ( www.muda.be ) (ik woon naast Gent, en ben actief in de muziekscene, vandaar dat ik het een en ander weet)
Tine, mijn eerste reactie was een beetje kort door de bocht. Maar wat ik bedoel is dat notenkennis nooit weg is. Zie het als algemene ontwikkeling. Daarna kun je alsnog voor een willekeurig muziekinstrument kiezen. En voor een student stellen de noten al helemaal niets voor. Wel ben je al snel een half uurtje per dag bezig als je op les ga. Met een paar uurtjes per week kom je er dus niet. En zeker niet met een viool. En naarmate je vordert neemt het steeds meer tijd in beslag. Niet om de noten te leren, die ken je dan al lang, maar omdat een viool bespelen zo mooi is, elke dag weer een uitdaging........
Ik heb meegemaakt dat iemand met zeer beperkt gezichtsvermogen toch in een orkest op semi-professioneel niveau heeft weten te spelen. Goede streken, goede noten en een zeer lastige partij. Terwijl zij geen noot kon zien! Dus ook dat is mogelijk. Toch raad ik mensen aan die prima kunnen zien en lezen het notenschrift te leren lezen en begrijpen. Dit kan gewoon tijdens de instrumentale les en hoeft niet perse daarvoor te gebeuren. Het lijkt mij zelfs beter om het noten leren lezen samen met het instrument leren te bespelen te doen. Wanneer je serieus een instrument wilt leren spelen dan moet je hiervoor tijd hebben/maken. In het begin het liefste elke dag minimaal 10 minuten, dat is niet zo heel veel. Wanneer je wat verder komt en wilt dan moet je voor het oefenen meer tijd maken, maar dan weet je ook dat je het echt wilt waardoor het makkelijker gaat om er tijd voor te maken. Overigens elke dag een half uur dat betekend 3,5 uur in de week, dus dat lijkt mij wel aan een paar uurtjes in de week te voldoen.
Beste TineD, Viool spelen of bespelen is jezelf op de proef stellen. Een viool heeft nou eenmaal geen fretten dus moet je zelf leren om heel precies je vingers op de juiste plaats te zetten om een zuivere toon te krijgen. Als je wilt leren spelen is het belangrijk dat je ook noten leert lezen. Je moet het zien als het leren van een vreemde taal. Vergelijk het met het leren van een taal waarbij onze karakters/letters niet overeen komen met de taal die we gaan leren. Eerst leer je de letters, dn leer je een paar wordjes dan begin je net als een klein kind te brabbelen en als je maar doorzet leer je zinnen te vormen. Ik heb een collega /musicus die muziekstukken gewoon leest, voor hem staan geen lijntjes met balletjes, vlagjes en puntjes. Hij leest de muziek, de melodie. Als ik een stuk bladmuziek voor hem zet zie ik hem met zijn hoofd en gelaatsuitdrukkingen de muziek lezen, hij leest het echt. Muziek maken en noten lezen horen nu eenmaal bij elkaar. Helaas zijn wij geen zigeuners die met een viool onder de kin geboren worden. Zelf loop ik ook te klooien met het notenschrift maar de volhouder/aanhouder wint. Remi
Wat ik direct al dacht bij het lezen van het bericht van Tine D was dat zij in België woont, en daarom onder notenleer iets anders verstaat dan de Nederlanders op deze site denken. Notenleer krijg je als onderdeel van AMV (2 1/2 uur per week) op de Belgische academies voor Muziek en Woord, de tegenvoeter van de Nederlandse muziekscholen. Dit is verplicht, en het wordt dan ook veel serieuzer en breder aangepakt dan in Nederland, maar wel voor een fractie van de prijs (b.v. € 185,00 per jaar bij wekelijkse privélessen). Let wel, dit is dan voor de wekelijkse 2 1/2 uur AMV plus 1/2 of 3/4 uur instrumentles. Bij de vioolles (in dit geval) krijg je dus de gewone lesstof om noten te lezen en te spelen, terwijl notenleer véél verder gaat (o.m. solvège). Later in de reacties op Tine´s vraag bleek inderdaad dat zij uit omgeving van Gent komt. Het is mogelijk om op de Muziekacademie vrijstelling te krijgen voor AMV, afhankelijk van wat je in het verleden hebt gedaan. Ook is het mogelijk hierover te onderhandelen, omdat de academie vaak belang heeft bij specifieke instrumentenleerlingen en minder bij AMV-leerlingen. Zelf heb ik celloles op zo´n academie en vrijstelling voor AMV. Er is dus over te praten wil ik maar zeggen.... Dus Nederlanders (ben ik zelf overigens ook), het gaat Tine dus niet om uit het hoofd spelen of zo, maar om een blok serieuze kennisoverdracht waar ze tegenop ziet. En dat niet helemaal zonder reden... Vioolspelen kan ook zonder AMV
"Notenkennis" in Belgie. Volgens mij is niet Tine degene die van deze topic wijzer is geworden maar meer de mensen die gereageerd hebben......
Ja, want die notenleer lijkt me ook niks aan... Ik snap dat iemand dat niet ziet zitten, ik blij, dat ik in Nederland woon...
Wacht maar, tot je bijv. in een strijkkwartet speelt en een akkoord moet afstemmen en moet bepalen wat voor akkoord het is. Of tot je wilt gaan improviseren. Of tot je een keer onder woorden wilt brengen waarom een bepaald stuk muziek zo mooi is. Of tot je seriele muziek gaat spelen. Of tot je de samenhang tussen verschillende delen van een compositie wilt zien. En zo kan ik nog wel even doorgaan. M.i. zou iedere leraar harmonieleer, solfège enz. in zijn lessen moeten incorporeren. Daar heb je zoveel aan.
maar dan wel op zo'n manier dat men er wel plezier in blijft houden. Dat is wat er m.i. 'vroeger' teveel werd vergeten. Dat muziek maken vooral een kwestie is van genieten en dat je je niet eerst door 9 jaar muziekschool heen moet worstelen om daarna pas te gaan ervaren hoe leuk het is :/
Maar ik kan je nu zeggen dat ik in die vele jaren dat ik vroeger "moest" en daardoor bijna gedwongen moest studeren wel heel erg veel geleerd heb. Mijn eerste les heb ik net weer gehad en de techniek was natuurlijk zwaar weggezakt, maar deze pak je zo weer op. Ben blij dat ik vroeger dan wat tijd, wat ik er toen niet in wilde investeren, in heb gestoken. Dan is het toch nú genieten?