Mijn geheim van viool techniek!

Discussie in 'Viool' gestart door fieraru, 1 okt 2008.

  1. fieraru

    fieraru

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    6
    Viool spelen blijft voor veel musici een groot geheim.Maar voor sommige musici ,dat geen geheim meer is! De sleutelwoord is: ontspannen van linkerhand,vingers en onderarm.Maar hoe? Ik ben de enige violist die de weg ken! Na deze probleem oplossen,komt de ontspanning elke dag ook bij rechterhand een stuk beter.Voor dit soort ontspanning krijg je speciale oefeningen alleen bij waarde en ervaringen viool pedagogen.Niet alle viool pedagogen van een zo viool techniek geheim weten! In Muziekscholen en Conservatoriums van de hele wereld zijn jaarlijks hoenderden en duizenden violisten afgestudeerd die niet zo een geweldige niveau hebben.Het gat,zeggen wij! Maar ze kunnen nooit een recital optreden,terwijl iedere violist van deze planeet zo een wens heeft en niet als tutti in orkest spelen. Intoneeroefeningen, de basis van de vibratobeweging,mooi vibreren,coordinatie tussen linkse en rechtse hand blijft niet meer een groot probleem door de methode die ik heb.Ik was naar deze methode opzoek al 35 jaar.

    Ik ben 55 jaar.Als student (Boekarest-Conservatorium afgestudeerd) was ik niet geweldig,hoor!Plaiser en motivaties hat ik genoeg,maar helaas,niemand kon de juiste viooltechniek aan mij geven.Dus,ik heb verder in deze branche geblijven als folkviolist,cafe-restaurant violist,worldviolist maar de heele tijd met een enorme spijt dat ik kon niet net als geweldige wereldberoemde violiste spelen.Ik wilde zo graag een klassieke vioolconcert spelen,een Bach sonate of partita spelen,een capricio van paganini en heel veel meer.Ik kon niet,door de veel verkramping die ik hat in elke moment.Toen ik 53 jaar werd kreeg ik een hart aanval. Door deze ziekte,2 jaar lang heb ik mij viool niet aangeraakt.Na 2 jaar ben ik weer begonnen viool studeren.Deze keer heb ik mijn eigen methode aangedacht.Ik zie dat door deze methode het gaat elke dag een stukkie beter,en weer beter,en nog beter! Zo heb ik tot nu toe (anderhalfjaar) :Mendelssohn vioolconcert,capricio-paganini,Beethoven vioolconcert en sonates ,Bach sonates en partitas ,en heel veel meer solowerken van viool.Willen jullie weten wat voor gevoel heb ik nu?Ik kan niet met worden beschrijven.De bedoeling is dat je kan 100 jaar studeren en kan je niet op een juiste niveau komen,zonder kleinere maar heel belangrijke geheimen te weten! Niet iedereen deze geheimen hebben!
    Ik heb voor jullie een video met mij thuis studeren.Jullie zullen hier een deel van Bach Partita 2-Allemanda spelen. Dat heb ik bereikt na bijna 2 jaar oefeningen van intonatie,mooi vibreren,verkramping voorkomen,coordinatie tussen L +R hand,lange noten (maar met mijn nieuwe methode)anders lukt het niet echt,en ontspannen.Maar deze basis techniek komt als een automatisme door mijn methode.Dus,vioolstuderen is niet alleen een kwestie van veel doen,maar ook viooltechniek geheimen te weten!

    Geloven jullie wel,of niet? Vraag mij ,dan! Of ,naar deze youtube adres kijken en luisteren :

    [media=youtube]DqGX24cE4R4[/media]

    Ik wacht jullie reacties!


    Opm. Administrator: url aangepast!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. viva

    viva

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    14
    Ik denk dat het op dit forum eerder de gewoonte is om onze "geheimen" met elkaar te delen, en elkaar hier al te helpen. Zodus: wat is uw geheim? Wie a zegt, moet b zeggen, niet??
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Geheel mee eens. Ik ben benieuwd naar het geheim van uw viooltechniek.
    Ik ben benieuwd hoe u die verkramping heeft weg gekregen.
    Ik vind dat u die Allemande mooi gespeeld hebt en ook met een goede vingerzetting, zo te zien. :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.364
    Homepage:
    Ik vind het heel moedig dit zo aan een ieder te laten zien, want er zijn toch nog wel een aantal zaken die de nodige aandacht behoeven.

    Ik noem er een paar: intonatie, snarenovergang, streek, juiste metrum (want er worden 'zo maar' hier en daar triolen geïntroduceerd, die er toch echt niet staan) dynamiek en positiespel.

    Voor wat betreft dit laatste zou ik toch gaan voor 'sul G' in de laatste anderhalve maat, zoals is voorgedrukt door de editie Peters. Daarmee kan nu zo prachtig de gevraagde emotie worden weergegeven in combinatie met een licht allargando.

    Er valt nog wel wat te verbeteren dus, maar wanneer we in ogenschouw nemen dat we hier te maken hebben met iemand die beperkte mogelijkheden heeft is het best wel knap!

    Frits
     
  5. fieraru

    fieraru

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    6
    Lieve mensen,

    ......ik heb voor jullie de waarheid hier beschrijven. Ik ben 55 jaar en zo is gebeurt met mij. Tuurlijk,dat kan ik mij niet vergelijken met andere echten violisten,maar dit is maximum bereik voor mij in klassieke muziek tot nu toe.Het is 2 jaar lang geduurd . Ik bedoel, heel serieus: 5-6 uur per dag studeren, toonladders, lange noten, ontsppanen van allebij handen, toonvorming zoeken, mooi vibreren en heel belangrijk : heel veel kijken naar andere wereldberoemde violisten!

    In iedere geval jullie kritiek, juist voor mij thuiswerk wordt!

    prettige dagen verder en groeten aan iedereens,
    Fieraru
     
  6. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Beste mijnheer Fieraru,

    Ik vroeg mij in het begin af met welk doel u uw persoonlijke verhaal over de ontwikkeling van uw vioolspel deed op dit forum. Mensen probeerden vervolgens van u te horen wat nou eigenlijk dat geheim is waarmee u zoveel jaren van studie heeft kunnen terugbrengen tot een paar jaar. Ik bespeur een zekere euforie bij u aangaande de ontwikkeling van de laatste 2 jaar. U maakt mensen er in ieder geval nieuwsgierig mee.

    Ik merk verder op dat u helaas weinig loslaat over dit geheim en dat is jammer voor de lezers op dit forum. Misschien komt er een dag dat u er een boek over gaat schrijven. Dat zou heel mooi zijn. Ik vermoed dat de thema's van dit boek zouden gaan over ontspanning, reflectie en motoriek. En misschien wel over hoe iemand een groot violist kan worden.

    Ik kom echter tot de conclusie dat u op dit moment niet zo geïnteresseerd bent uw geheim wereldkundig te maken maar dat u wel vraagt om feedback op uw (helaas) korte performance op youtube. Feedback die voor u weer aanleiding is om te werken aan verbetering van uw vioolspel.

    Het is een goede zaak om te beginnen met een stevige schouderklop: dat u de Allemande mooi gespeeld hebt en dan volgt er, zoals op de meeste vioollessen, meestal een heel verbeteringstraject. Hoewel ik durf tegen te spreken dat u iemand bent met beperkte mogelijkheden. Integendeel zelfs. U bent gewoon hard aan het werk om beter te worden dan u ooit geweest bent met een geheel nieuwe aanpak.

    Uw filmpje op youtube is maar een momentopname en bovendien missen heel veel van deze muziekfilmpjes ook de echte schoonheid en ziel van dit prachtige muziekinstrument. En zò Bach te moeten spelen is werkelijk een verzoeking.

    Ook mij vallen wat technisch zwakke punten op: intonatie, positiewisseling en ritmiek maar wat ik vooral mis is de rust en intimiteit van dit stuk. U speelt het zo relaxed en vers van de lever dat het karakter van de muziek er onder lijdt.
    Ik zou u wel eens willen horen als er geen irritante camera naar u staat te gluren maar luisteraars van vlees en bloed. Misschien dat er dan iets meer van uw kleine en belangrijke geheim duidelijk wordt?
     
  7. fieraru

    fieraru

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    6
    Beste meneer Ferrie,

    Bedankt voor deze mooie analyse van mij verhaal. Ik heb gemerkt dat u een intelligent mens bent en ook een goede kennis van de mensenheidpshiologie. Bedankt voor de kritiek en bedankt ook voor mooie worden over deze verhaal.

    Een geheim,blijf een geheim!Ik kan later een boek over schrijven,maar nu ben ik alleen geinteresseerd naar mijn vioolspel verbeteren. Begrijpen jullie mij niet verkeerd.Ik speel viool toen ik 6 jaar was.Maar zo veel heb ik niet bereiken,hoor! Waarom in de laste 2 jaar? Want,ik heb zeer goed bekeken naar wereldberoemde violisten van af Menuhin(oude generatie) en tot Vengherov(nieuwe generatie).Dit soort informatie heb ik makelijk gekregen dan vroeger ,dankzij mijn leeftijd,manier om te denken over proces en fenomenen,volwassenheid van dingen normaal te begrijpen.Toen je kinder bent,alle fenomenen die tegen je komen,zijn toevalijk zonder logica.Moet je in je leven geluk hebben om de juiste informatie te krijgen en ook van de juiste bron informatie.Daarom,zijn weinig kinderen in dit beroep die echt artiesten worden.

    In ieder geval,behalve uren,uren lang per dag studeren,moet je zorgen voor ontspanning,van heel lichaam,en een kracht binen het licham niet extern zoeken! Je speelt niet met externe spieren wel, met een kracht binen het licham.Deze kracht moet gezocht worden!Hoe? Door de rechter hand,door de manier hoe je de vioolstrijkstok pakt.De standard strijken methode komt niet altijd met goede resuultaten.Goed kijken naar veel wereldberoemden rechtershanden violiste.Daar kan iedereen de geheim paken.Meer kan ik niet vertelen!

    Later kan ik denken,over een boek gaan schrijven.Voorlopig,even nog viooltehniek verbeteren!

    Geachte heer,zo was het,voorlopig!

    prettige dagen verder,
    Fieraru
     
  8. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Mijn vader zei bij het doorzagen van een plank eens tegen mij als kind zijnde:
    "Je moet niet zo duwen, je moet de zaag het werk laten doen".
    Zo zal het ook wel met de strijkstok zijn als ik deze topic zo door lees.
    Hoe lang ik echter ook naar anderen kijk, het lukt me nog steeds niet......alleen kijken is dus blijkbaar niet de oplossing voor de juiste manier van strijken.
     
  9. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt voor uw reactie mijnheer Fieraru,

    Vindt u dat het jarenlang spelen van amusementmuziek (als folkviolist, als cafe-restaurant violist) uw klassieke viooltechniek heeft doen stilstaan dan wel deze negatief heeft beïnvloed?

    Ik vermoed dat u niet bijzonder gelukkig bent geweest met die noodzaak om te spelen voor het "restaurant publiek" ook al zult er er misschien toch ook goede herinneringen aan hebben. U bent blijkbaar teruggekeerd naar de muziek waarin u zichzelf het meest herkent en waarmee u waarschijnlijk al in uw jeugd kennis hebt gemaakt.

    Blijkbaar bent u door veel te kijken naar grote violisten een bepaalde richting ingeslagen. U put er veel inspiratie uit. Dat is zeker iets om vast te houden! Toen u begon met vioolspelen bestond er niet zoiets als Youtube. Tegenwoordig kan iedereen kijken naar oude en nieuwe meesters en er van leren. Toch ben ik van mening dat ook grote instrumentalisten niet altijd schoolvoorbeelden zijn van hoe je eigenlijk zou moeten spelen. Het is eerder zo dat hun spel (het resultaat; dat wat je hoort) ondanks alles perfect is. Dat zou een beetje een valkuil kunnen zijn.

    Het is fijn dat mensen van elkaar willen leren en hopen te kunnen leren. U staat open voor feedback van anderen. Lezers op dit forum staan open voor een nieuwe of andere aanpak. Ook die van u.

    Mijn opmerking van de vorige keer blijft van kracht: wanneer u eens ergens "live" zou spelen zou ik graag naar u komen luisteren. Ik schat in dat u met een paar jaar weer veel meer aan uw techniek hebt verbeterd. U heeft dan vanzelf ook weer meer ruimte om vooral veel in de muzikale afwerking te investeren.

    Zoals dat in het Nederlands heet: u moet er wel een keer mee de boer op (gaan optreden) maar dan voor een live publiek.

    Wat dacht u er van om eens een keer in de loop van volgend jaar (bijvoorbeeld) Brahms 2e vioolsonate uit te voeren en mensen uit te nodigen (ik wil eventueel de pianopartij voor mijn rekening nemen).


    Ferrie
     

Deel Deze Pagina