Mischa Elman

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Christoff, 13 okt 2004.

  1. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Al geruime tijd had ik 2 cd's in bezit van Mischa Elman. Pas enige tijd geleden pas goed naar deze stereo-opnamen uit de jaren '60 geluisterd.

    'tViel mij op dat Elman werkelijk een gigantische prachtige warme toon heeft. Dat hoor je helemaal niet meer vandaag de dag (en vraag me ook af hoe hij dat voor elkaar kreeg, want 't lag echt niet enkel aan z'n viool).

    Zijn er hier meer die Elman kennen en zijn opnamen waarderen? Zijn er bepaalde opnamen van hem aan te raden (wat mij betreft de Symphonie Espagnole van Lalo)

    [​IMG]
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Mischa Elman?

    Ik ben zelf nog niet zo zeer op de hoogte van aller meesters in de kunst van het vioolspel.
    Mischa Elman, laat mij gokken, een joodse violist. Corriger mij als ik het mis heb.

    Herman Krebbers schreef in een van zijn boekjes dat juist joodse violisten een voodeel hebben ten opzichte van andere violisten.
    Zij hebben een meer ronde, vleeselijke vinger die kenmerkend is voor een jood. Bijna alle joodse violisten hebben (gekgenoeg) en warme, vollere en vooral warmere toon, klank. Ongeacht het instument dat zij bespelen.
    Itzak Perlman (jood) weet uit zijn Strad, Del Gesu een vollere toon en klank te halen als de violisten (geen jood) die het instrument er voor bespeelden, het zelfde geld voor Theo Olof en ga zo maar door.

    Joodse violisten hebben dus op een of andere manier door de bouw van de hand alleen een stap voor op b.v. europenanen met hun scherpere vingers.

    Ik zal als ik er van de week aan toe kom (morgen naar de bieb) eens wat van op zoeken (Krebbers schreef er over) en zal het zeker over typen.

    Groetjes van Remi
     
  3. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Elman was een Russische jood ja.

    Ben benieuwd naar dat stukje van Krebbers. Vraag me namelijk af of de toonvorming (en de warmte zoals Elman die uit een viool haalt) echt in de vingers zit. Dat wordt volgens mij meer bepaald door streektechniek lijkt me. (?)
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Ik heb jullie niet lang hoeven laten wachten, het boek wist ik blindelings te vinden en bij thuiskomst was het even bladeren naar de juiste bladzijde.


    Herman Krebbers, Portret van een kunstenaar.

    De inleiding van dit stukje begind eigelijk over het feit dat er steeds meer grote instrumenten verloren gaan, en over de prijs die een goed instrument (toen) mochten kosten.
    Je hebt het dan over een Testore, Beronzi en natuurlijk de Stradivarius.

    Het citaat van uit het boek van Herman Krebbers:

    Citaat:
    Ik heb me wel eens afgevraagd hoe het komt dat het vooral Joodse strijkers zijn die de top bereiken. Waarom zijn zij de beste, waarom komen zij boven alles uit? Dat kan geen toeval zijn: het is een bepaalde faciliteit voor het instrument in je vingers hebben, in je geest, in je lichaam.
    De bouw van de vingers speelt een belangrijke rol. Je plaatst de toppen van je vingers op de snaar, je speelt zo als dat heet met ‘veel vlees’. Zo ontstaat een ‘vette’ toon, een doordringend warm geluid, een zinnelijke toon die vooral deze Joodse violisten hebben.
    De vingers van Perlman en Zukermann hebben in het laatste kootje een soort knik waardoor de nagel de snaren niet kan raken, en hun vingers staan enigszins naar buiten gekeerd. Ze hebben de mogelijkheid om de snaren met al het vlees van hun vingertoppen te bedekken, zodat die speciale toon ontstaat. Het vioolspelen is als het ware in hun lichaam ingebouwd, ze lijken er voor geboren te zijn.
    Van Carl Flesch is de uitspraak: És gibt kein blonde Geiger’.
    Je komt er inderdaad niet onderuit; het merendeel van de grote instrumentalisten zijn (waren) Joden. Dat heeft ook te maken met de opleiding die ze genoten hebben in hun geboorteland.
    Weinig ‘Amerikaanse’ violisten zijn in Amerika geboren, het merendeel van deze mensen is emigrant; Heifetz, Milstein en stern zijn alle drieafkomstig uit de Odessa, waar vroeger de beroemde vioolschool gevestigd was. Waarom kwam een Oistrach van Stjoljarski ut Moskouw? Die man schijnt een fantastisch pedagoog te zijn geweest, ik heb hem helaas nooit ontmoet.
    Deze Russische Joden zijn naar Amerika gevlucht en hebben van daaruit hun carrière gemaakt. Het is dus geen toeval dat je in deze landen zo’n grote concentratie viooltalent aantreft.
    Maar het is frappant dat de grote instrumentalisten, en dat geldt ook voor andere instrumenten, Joden zijn.

    Einde citaat.


    Groetjes

    Remi
     
  5. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Tsja, het zou kunnen dat Krebbers gelijk heeft, ik kan me er in ieder geval weinig bij voorstellen. Want joden zijn niet alleen goed in vioolspelen maar überhaupt in het bespelen van een muziekinstrument. Gewoon, omdat ze nu eenmaal een begaafder en slimmer volkje zijn.

    Ik meen dat ze aan Elman gevraagd hebben hoe het nou kwam dat zoveel Russische joden zo enorm goed viool speelde. Volgens hem kwam dat omdat er in die tijd veel anti-semitisme was in Rusland. Om daar geen last van te hebben moest je zien waardering te krijgen. Daarom kregen volgens hem zo'n beetje alle Russische joodse jongentjes een viool onder de kin geduwd om een beroemd violist te worden.
     
  6. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Inmiddels weer 2 cd's van Elman erbij!!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    het zal me niet in dank worden afgenomen en ik zal beslist uitgaan van een goede bedoeling, maar als jood en violiste, voel ik me beslist unheimlich met deze topic.
    krebbers was niet direct bekend om zijn joodse voorkeuren, in tegendeel geloof ik zelfs, misschien debet zijn samen studeren met theo olof bij Back????, hij werd zelf in discrediet gebracht na de oorlog vanwege andere sympathieen en andere acties tijdens wo 2. Lijkt me dus niet echt dat zijn mening over joden en vioolspel hier dus een bewijs zou moeten zijn.

    zullen we er niet liever vanuit gaan dat er mensen zijn, met diepere warmte-talent dan anderen?
    ik mag toch aannemen dat er genoeg joden rondlopen, die niet zo muzikaal zijn (d)
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Unheimlich, een term die ik zelf niet echt ken, 't klinkt zo.. anti Joods zo anti-violistisch.
    Zowel Krebbers als Olof hebben meerdere keren voor de keuze gestaan. Om te spelen met... of het spelen van de .... componist.

    Zelf was ik zeer verbaast dat de grote Richard Wagner (Ride of the Valkyrie) een enorme haat jegens de joodse bevolking had, een jodenhater was.
    Voor mij is Wagner als componist er niet op achteruit gegaan, niet als componist, wel als persoon, als mens.

    Ja, die "Juden", die joden, welk, scheldwoord je er ook voor bedenkt, het zijn gewoon mensen net als jij en ik. Er is alleen vaak het verschil .... dat ze zo verdomde mooi viool kunnen spelen, zo verdomd mooi.
    Maar goed, die Israëliërs, zijn in meer dingen goed, niet alleen in het vioolspel.

    Groetjes

    Remi
     
  9. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    Unheimlich, een term die ik zelf niet echt ken, 't klinkt zo.. anti Joods zo anti-violistisch


    Ha Remi,
    Wat is de juiste vorm: unheimlich of unheimisch?
    Antwoord

    De vorm unheimisch (in de betekenis 'griezelig', 'angstig', 'onheilspellend') is in het Nederlands gangbaar en correct, maar is gebaseerd op een verouderde Duitse vorm.


    en hoezo anti-joods of anti violistisch? ik vind het erg onprettig waneer er gezegd wordt :"joden spelen mooi viool" !

    Ben er mijn hele leven mee gepest, joods zijn EN viool spelen. het is in mijn ogen een generaliseren die niet echt leuk is.
    De mooiste muziek is bvb door een man als Bach geschreven. een overtuigd christen en zeker antisemiet!
    enne.....in Israel zitten de gevangenissen ook vol hoor, ook met joden die geen viool spelen. :)

    ik bedoel alleen te zeggen, als ouwetje, dat je afkomst van geen belang is om violist te zijn, om geweldige liefde voor een instrument of muziek te hebben! Ookal zou je de beroerste violist zijn. Als je het met al je liefde in je, studeert en speelt....maakt toch niet uit??? het gaat om de liefde voor het instrument en de muziek!!!

    Krebbers, Olof, van Zweden, Janssen...als 3 niet joden in dit lijstje van geweldige violisten....Mijn favoriet is; Arthur Grumiaux!

    groet en fijne avond
     
  10. WeeBee

    WeeBee

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    10
    Bach een antisemiet? Uit welke bronnen put je die informatie? (v)
     
  11. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    niet zozeer bronnen. Hij was een man van zeer christelijke overtuiging. hij schreef voor de kerk. ik moet er nog eens induiken hoor. ik heb het ook ergens gelezen. alleen niet zoveel tijd :)
    ik geloof als je geschiedenis boeken leest, je niet zult zien dat de katholieke kerk zichzelf als grootse 'jodendom' liefhebbers neerzetten.
    ik zal het zeker uitspitten hoor, maar gezond verstand en algemene kennis lijken me ook een bron :)
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Beste Kernheimer, ik weet het niet 200% zeker maar ik denk toch dat je Bach en Wagner door elkar haalt.

    Je schrijft dat je je hele leven er mee gepest bent, en joods zijn en viool spelen.
    Ja, sommige mensen schijnen het er heel erg moeilijk mee te hebben dat er joden zijn (links laten liggen, geen aandacht aan besteden (ze zijn het niet waard), andere mensen schijnen er veel moeite mee te hebben dat er mensen zijn die viool spelen (niet het makkelijkste instument) en dat er mensen zijn die heeeeeeeeeeeeel erg goed viool kunnen spelen. Omdat ze doorzetters, volhouders- zijn.

    Op een of andere manier rust er een last, druk op het "Jood" zijn.

    Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven (uit typen), maar wat maakt het in hemelsnaam uit of je nou Joods bent, Marokaan (Noord Afrikaans) of een Neger uit "donker" Afrika, of Suriname, of je spleetogen hebt omdat je ouders toevallig uit China komen, of omdat je "blank" ben en uit de westerse wereld (het westen komt).
    What the f**ck maakt het nou uit of je voorouders .....

    We zijn M E N S E N!

    Jij en ik, jullie en wij proberen muziek te maken op een klein houten kastje (c.a. 400 gram) en een groot deel van de M E N S E N die dit heeeeeel goed kunnen is nou een maal van joodse afkomst, nou en, wat is daar in hemelsnaam mis mee?

    Ik zou willen dat ik net zo mooi kon spelen als o.a. Perlman, Grumiaux, Joshua Bell (mijn Fafo), Theo Olof, Herman Krebbers en vele anderen.

    Mijn "droom" is voorlopig, dat "bijna" onmogelijke instrument te bespelen zo als zo veel van die "joodse" violisten het zo verschikkelijk mooi kunnen.

    Ik droom er van.

    Groetjes

    Remi
     
  13. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Op de dvd ‘the art of violin’ wordt aan Nathan Milstein gevraagd hoe het komt dat er zoveel joden zijn die zo goed vioolspelen. Hij geeft dan aan dat hij zat joden kent die niet zulke goed musici zijn en dat het niet met ras te maken heeft maar met inzet etc.

    Daarin heeft hij zeker gelijk, er zijn ook een hoop goede niet-joodse violisten (steeds meer?). Aan de andere kant hoeft er ook niet overgevoelig over gedaan te worden. Het is gewoon een feit dat iets van 90% van de violisten Joods is. Je kunt lang praten en kort praten, maar het is gewoon zo dat de Joden een begaafd volkje zijn, niet alleen op het gebied van muziek (daarom een leuk verhaaltje van Krebbers maar het zit echt niet in de vingertopjes oid. Krebbers heeft voor Seys-Inquart gespeeld, tijd terug in Ede wilde men een zaal naar Krebbers noemen, toen heeft mijn vioolleraar/raadslid dat nog aangekaart; of het wel zo verstandig was om een zaal naar juist Krebbers te vernoemen).

    Daar staat overigens tegenover dat er maar weer een enkele Joodse componist is (Mahler, Mendelssohn). Bach was zeer zeker niet antisemiet. Wagner zeer beslist wel! Die schreef onder een pseudoniem de meest gruwelijke antisemitische stukken.

    En tja, het is vloeken in de kerk maar voor mij als christen is het Joodse volk het volk dat bij Jaweh nu eenmaal een streepje voor heeft (maar dat mag misschien niet gezegd worden?).
     
  14. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    hihihihi, streepje voor he? tjonge ik zou wel de postcode loterij kunnen gebruiken op het moment. heb een nieuwe strijkstok in gedachten. hahahahahahaha
    ach...streepje voor of niet, mijn broer en ik, allebei toch joods he? zijn gelukkig beiden verschillend getalenteerd. mijn broer is een technicus op het instrument.ik ben er jaloers op!!! wat hij kan, zal ik nooit bereiken. MAAR ik heb het gevoel in mijn spel. Dat ontbreekt bij hem!! dus 2 joodse violisten, beide anders.
    ik zie bvb mijn zoontjes, ( 6 en 2 jaar oud ik geef het toe ) de oudsste wil dolgraag viool leren spelen. zucht bij iedere blik op de koffer, bladmuziek of cd die hij hoort.
    de jongste? die wil alleen fransje bauer...( is er een god die dat verbieden kan? (c) (c)
    (g) )

    ik wens jullie een prettige en vooral muzikale dag!!!!!
     
  15. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Prima combinatie, jullie kunnen elkaar lesgeven :)
     
  16. WeeBee

    WeeBee

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    10
    Aan Mendelssohn is toch ook te danken dat Bach weer herontdekt is? Maar Mendelssohn was dan ook een protestants christelijke jood. (o)
     
  17. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    voor dat ik dit perongeluk laat ontaarden in een discussie die niet hier maar op een heel ander soort forum behoort, zal ik proberen te zeggen wat ik bedoelde met bach enzo.

    even eerst aan remi. Je bent een schatje ! maar ik heb niet zozeer problemen met een joodse identiteit hoor!
    ik ben viool gaan studeren omdat mijn vader, die ik adoreerde toevallig violist was in het mooiste orkest van nederland ( persoonlijke mening ) en ik als klein kind, natuurlijk die viool synoniem zag aan mijn vader.
    ik ben geen groots violist en zeker geen wereldpodium ( (k) !

    dat joods zijn, stond en staat voor mij, nogsteeds helemaal daar buiten! heb er nooit zo bij stil gestaan of dat met elkaar te maken heeft.
    Nu dat Bach-gebeuren. ( voor mij, een door god gezonden man, die het woord van God heel goed heeft vertaald in muziek! )

    Bach leefde in een periode, waarin Leopold, een calvinist zijn werkgever was. Zijn passies zijn niet direct 'joods' vriendelijk!
    Ik geloof niet dat ik me hiervoor, beschuldigend daarover uitliet, het is voor mij eigenlijk logisch, dat een man die voor de kerk werkte, een sterk pro-christen en niet pro-jodendom gevoel had!
    ik ben verbaal misschien niet sterk genoeg om dit zo uit te leggen, maar ik verwijs gewoon naar een tijd, waarin het jodendom niet direct het gangbare geloof was voor een hofcomponist van een prins Leopold die zwaar calvinistisch was.

    Ik ben gek op de matheus! vooral het schitterende erbarme dich! moeten ze beslist laten horen, ten tijde van mijn begravenis!!
    Mache dich, mein herze rein...nog zoeen. Maar je kunt niet zeggen dat een van de passies, joodsvriendelijk was.

    Wagner? ook zo een!!! maar god wat een prachtige muziek!!!!! en zo kun je zoveel componisten van alles en nog wat beschuldigen. Ja, Krebbers heeft inderdaad tijdens de oorlog voor S.I. gespeeld. Maar het was bekend en schijnbaar is het na de oorlog snel vergeven!

    Terwijl een grote man als Flipse, wordt zelfs ( onterecht overigens ) na de oorlog door de Ereraad voor de Muziek beoordeelt zijn samenwerking met het door de bezetter ingestelde en geheel nationaal-socialistisch geleide departement van Volksvoorlichting en Kunsten als verwerpelijk en legt hem een dirigeerverbod op tot 5 mei 1948. Flipse gaat hiertegen met succes in beroep! ( gelukkig!) Hij heeft notabene een aantal leden van het orkest weten te redden! Een groot man!


    tja, wat bedoel ik hiermee? het is zaterdag avond, niets op tv, cdtje op....mijmeren en ik weet niet eens of jullie nu begrijpen wat ik ermee bedoelde :)

    ik wens jullie een heel fijn en muzikaal weekeinde. ik ga binnen kort weer lekker met mijn 6jarige zoontje naar de doelen! consert, want hij wil viool gaan leren spelen...hahahahaha, bloed kruipt waar het niet kruipen kan he?!
     
  18. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    Henryk Szeryng, mijn held!!!!! dat moest ik nog even kwijt :)
    ook jood!
    ik kreeg vrijkaartjes op mijn 21 e verjaardag (toen was dat nog een streven ) voor Henryk Szeryng die mijn mooie brahms speelde.
    genoten!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.366
    Homepage:
    Ben ik het helemaal mee eens. Maar eigenlijk zegt Herman Krebbers exact hetzelfde (zie het citaat wat Remi destijds heeft vermeld): het zit 'em in het volk zèlf!

    gr,

    Frits
     
  20. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Meer over Mischa Elman en ook zijn grammofoonplaten, kan je hier vinden.
    Met Tsjaikovski debuteerde hij in Berlijn in 1904. Hij was toen dertien jaar.
    Elman was in zijn element in dit concert en het Mendelssohn concert.
    In Tchaikovsky speelt hij, net als Heifetz, de spectaculaire Auer versie.
    Hij heeft ook nog een aantal kleine stukken voor viool en piano bewerkt, die nog steeds zeer speelbaar zijn.
     

Deel Deze Pagina