1/8e viool kopen

Discussie in 'Aangeboden' gestart door rluten, 13 jan 2010.

  1. rluten

    rluten

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    2
    Mijn dochtertje van 4 jr. heeft net 8 introductielessen viool achter de rug op de muziekschool. Ze vindt het heel leuk, en heeft volgens de lerares ook talent.

    We gaan nu door met een 2e cursus, en denken erover om nu zelf een 1/8e viool aan te schaffen.

    Ik kwam via Marktplaats op deze site. Dit is bij ons in de buurt, dus interessant, maar aangezien ik dus geen idee heb wat een goede viool is, vraag ik het hier. Wellicht zou iemand eens willen kijken.

    link

    Bij de muziekwinkel hier in de stad zeggen ze dat een goede viool zo'n 180 euro kost, met alles erop en eraan. Op deze site zie ik ze een stuk goedkoper. Maar zijn dit wel goede? Ik wil geen miskoop doen.

    Ik hoop dat iemand reageert.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste Rluten:
    welkom op dit forum. Hier zit u goed v.w.b. informatie over de aanschaf van een instrument. Als eerste zult u gemerkt hebben dat uw bericht is ondergebracht in het juiste forum.
    Wanneer u nu in dit forum zit en her en der wat onderwerpen door leest, zult u tot de conclusie komen dat een instrument voor €89,= inclusief strijkstok, koffer, stukje hars etc. weggegooid geld is. (Ook als het €180,= zou kosten).
    Is met grote waarschijnlijkheid een product uit China of Korea. U moet het maar eens doorlezen wat een ieder hier zo al over heeft gezegd. Dan te bedenken dat de Chinees er aan moet verdienen, de tussenhandel en de muziekwinkel. Tevens merkwaardig dat altijd muziekwinkels, die naast drumstellen, keyboards en elektrische gitaren, ook strijkinstrumenten verkopen. Dat is een totaal ander soort instrument! Niet een zaak bij uitstek om een strijkinstrument te kopen.

    Natuurlijk komen er klanken uit zo'n kastje, maar als u uw dochter een plezier wilt doen door op een redelijk goed instrument te gaan beginnen, zou ik u willen adviseren een instrument te gaan huren. Met een redelijk instrument starten is van groot belang, want een 1/8-instrument heeft een klein volume aan klankkast. Het bouwen van een klein instrument waar ook nog een redelijke klank in zit is uiterst moeilijk. [Vergelijk de super kleine luidsprekertjes maar eens: daar komt geen lage toon meer uit.]
    Mocht u toch beslist een instrument in eigendom willen hebben, koop er dan eentje bij de vioolbouwer. Wanneer uw dochter talent blijkt te hebben kan het huidige instrument meestal weer worden ingewisseld bij overgang naar een groter model.

    Ik wens u succes bij de eventuele aankoop!

    Frits
     
  3. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Volkomen correct antwoord. Een goed instrument behoudt zijn waarde of stijgt zelfs in waarde (geldt evenzeer voor de strijkstok); een prul is zijn waarde al kwijt nog vóór je de winkel uit bent. Bovendien is het weinig inspirerend om te spelen op een instrument waar met geen mogelijkheid een prettig geluid uit te halen is.
     
  4. rluten

    rluten

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    2
    Hartelijk dank, daar heb ik iets aan. We huren voorlopig nog maar even.
     

Deel Deze Pagina